Dělníci dokončili utěsňování průsaků do pražského tunelu Blanka. Řidiče ohrožovala voda na silnici

6 minut
Sanace průsaků v tunelu Blanka
Zdroj: ČT24

V pražském tunelovém komplexu Blanka dělníci dokončili utěsňování průsaků. Zvyšila se tak bezpečnost provozu. Dělníci v tunelu pracovali pouze v noci tak, aby byla zajištěna plynulá doprava. Komplex byl otevřen v roce 2015, funguje tak víc než šest let. V pracovní den jím projede přes devadesát tisíc aut.

Tunel Blanka v některých úsecích prochází pod spodními vodami a řekou Vltavou. Opravy bylo potřeba provést proto, aby voda, která se objevovala na silnici, neohrožovala řidiče. „Teď je ukončena etapa, která průsaky eliminovala na minimum, už by se neměly vyskytovat nějaké větší louže a tím je zaručená i větší bezpečnost provozu. Kdyby se za nějakou dobu objevil nějaký další průsak, zase se to bude řešit. To je rutinní záležitost u všech tunelových konstrukcí,“ řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě).

V tunelu dělníci odstraňovali špachtlemi z dlaždic na zdech stopy po zatékající vodě a zároveň utěsňovali místa průsaků speciální pěnou. „Materiálů, které se používají, je hodně, v tomto případě to je polyuretanová pěna. Je to chemický materiál, který je tekutý a pod tlakem se natlačí do vyvrtaných děr nebo předem připravených hadic. Pěna reaguje na styk s vodou a jakmile se s ní potká, nafoukne se a tím vytěsní prostor a zabrání vodě prostupovat do tunelu,“ popsal technický ředitel společnosti Satra Pavel Šourek. 

Pěna se dávala mezi membránovou hydroizolaci a takzvané definitivní ostění, které tvoří vnitřní stěnu tunelu. Membránová izolace je přidělána na primární ostění a může se časem poškodit. Tunel se totiž vlivem počasí a dalších okolností pohybuje a při tom se může izolace poškodit. V místech poškození do tunelu zatéká.

Tunelový komplex patří k nevytíženějším ve městě, jeho stavbu ale provázela řada komplikací. Soudní spory, arbitráže, problémy se stavebním povolením, nezaplacené faktury, hádky města se stavebními firmami o peníze.

Stavba tunelu se prodloužila a prodražila

První auto projelo komplexem 19. září 2015. Původně to mělo být o čtyři roky dřív. Jak se prodlužoval termín otevření, navyšovala se i cena. Z jednadvaceti miliard na třiačtyřicet. Tunel Blanka se tak stal největším a nejdražším projektem v dějinách Prahy.

V roce 2008 lidem bydlícím nad tunelem začaly praskat zdi. Během dvou let se při ražbě tunel třikrát propadl, ve Stromovce a na Hradčanech. V kráteru dokonce zůstal několik hodin zavalený bagrista. Firma Metrostav dostala za pochybení od báňského úřadu pokutu. Když už se zdálo, že se stavba chýlí ke konci, objevil se další problém, vodou poničené kabely. Navzdory všem komplikacím se rok po zprovoznění tunelu stala Blanka Stavbou roku 2016.

Soud zrušil část kolaudačního souhlasu

Nejdelší městský tunel v Evropě využije denně přes devadesát tisíc řidičů. Průjezd městem se díky němu zrychlil a v Praze 7 se snížil provoz. Tím, že ale není dostavěný celý pražský okruh, tak jiné městské části se dál potýkají s problémy. „Ke zlepšení došlo v ulici Milady Horákové, Veletržní, také na Nuselském mostě. K zásadnějšímu zhoršení došlo v ulici Patočkova a také v ulici V Holešovičkách,“ poznamenala před dvěma lety mluvčí Technické správy komunikací hlavního města Prahy Barbora Lišková.

Právě spolek Holešovičky pro lidi si na tunel kvůli hluku a emisím stěžoval u soudu. Soud výtky uznal. Přesně před rokem zrušil část kolaudačního souhlasu v úseku mezi Špejcharem a Pelc-Tyrolkou. Vedení Prahy ale podalo odvolání.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Trojice bratrů spojila síly, obec na Zlínsku se tak dočká opraveného betlému

Vánoční svátky v Nedašově na Zlínsku budou po letech zase kompletní – tedy včetně bezmála devadesát let starého mechanického betléma. Mohutný model devět měsíců opravovali tři bratři – Jakub, Karel a Tomáš Suří a tchán jednoho z nich. Betlém rozložili v garáži, historické součástky postupně nahrazovali novými. Do radosti pro druhé investovali desítky tisíc korun. Nyní na úplný závěr prošlo dílo závěrečným testem. Opravený betlém má pro Nedašov mimořádný význam. I podle statistiků je tu víra pořád silně zakořeněná. Při posledním sčítání se k církvi přihlásilo 855 z 1315 obyvatel vesnice. První veřejné předvedení betlému bude v kostele na Štědrý den během sváteční půlnoční mše.
před 1 hhodinou

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
před 2 hhodinami

Skauti rozvážejí Betlémské světlo. Někde až domů

Skauti a skautky i letos rozvážejí Betlémské světlo po celém Česku. Lidé si ho mohou vyzvednout na náměstích, v kostelech nebo v nákupních centrech, někde s plamínkem skauti obcházejí domácnosti osobně. Tradice, která symbolizuje mír, naději a přátelství, se v Česku udržuje už více než pětatřicet let.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Výstraha ČHMÚ: Na Šumavě až dvacet centimetrů sněhu, silný vítr na východě Česka

V Pošumaví a na Šumavě může ve středu napadnout pět až dvacet centimetrů sněhu, hrozí i sněhové jazyky. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). V části Moravskoslezského a Olomouckého kraje bude na Štědrý den také foukat silný vítr, v nárazech může mít až 70 kilometrů za hodinu.
před 22 hhodinami

Kdy a kde bude na Štědrý den sněžit? Podívejte se na přehlednou mapu

Na některých místech Česka by mohlo na Vánoce sněžit. Nebude jich mnoho, sněhu bude spíše málo, ale naděje na bílou pokrývku existuje.
před 22 hhodinami

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
22. 12. 2025

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
22. 12. 2025
Načítání...