Účet za tunelový komplex Blanka neporoste. Rozhodčí soud odmítl žalobu společnosti ČKD Praha DIZ o další 1,7 miliardy korun. Společnost byla dodavatelem technologické části Blanky a žádala proplacení vícenákladů. Náklady podle ní souvisely s průtahy s otevřením tunelového komplexu. Proti rozhodnutí arbitráže se nelze odvolat.
Další 1,7 miliardy za tunel Blanka? ČKD Praha DIZ s arbitráží narazila
ČKD Praha DIZ původně hovořila o necelých 800 milionech korun, postupně ale svůj nárok zvýšila na 1,676 miliardy. K původnímu požadavku, který souvisel se zpožděním stavby a týkal se například mezd zaměstnanců, připojila firma i náhradu za vadné kabely, které poničila voda. Rozhodčí soud však konstatoval, že ČKD své nároky dostatečně nedoložila a navíc je včas neuplatnila vůči správci stavby. Nakonec tedy nejenže u arbitráže neuspěla, soud naopak nařídil zaplatit jí. Společnost má uhradit náklady řízení, které dosahují necelých 17 milionů.
Podle advokátů hlavního města je rozhodnutí definitivní. Firma může pouze podat žádost o přezkum. Ten by se ale týkal pouze formální stránky arbitráže a případných procesních chyb. Šanci na změnu verdiktu považují advokáti za minimální.
Tunelový komplex Blanka, kterým místo původně avizovaného roku 2011 projela první auta až loni v září, se tak Praze prozatím neprodraží. „Jsem rád, že bylo rozhodnuto, že tuto částku nemusíme platit a byla zamítnuta,“ poznamenal náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD). Nicméně soustava tří na sebe navazujících tunelových úseků stála již 43 miliard a účet stále nemusí být konečný, peníze od města si nárokoval i někdejší správce stavby IDS. V únoru společnost oznámila, že podala předžalobní výzvu na 263 milionů korun.
I sama ČKD Praha DIZ ještě chce od města asi 80 milionů korun. „Jsou to částky, jež byly placeny za konkrétní práce, které lze ověřit z pracovních deníků a podobně. Domlouváme se, zda je lze uznat, či nikoliv. Bylo to za reálnou práci, proto částka nebyla zahrnuta v té, o níž rozhodoval rozhodčí soud,“ poznamenal Dolínek.
Společnost ČKD Praha DIZ při stavbě Blanky dlouho stála ve stínu Metrostavu, který byl dodavatelem stavby jako takové. Přel se s městem o vícepráce a na čtvrt roku kvůli tomu dokonce rozestavěný tunel zakonzervoval. Od loňské zimy, kdy vypukl skandál s promáčenými kabely, které bylo nutné vyměnit, se však již veškerá pozornost upnula k ČKD. I ta se domáhala dodatečných peněz, v první arbitráži o necelých 200 milionů uspěla, nyní však již ne.
Dodavatel technologií měl tunelový komplex po zprovoznění také spravovat. Letos na jaře však ČKD Praha DIZ, se kterou soud v červnu zahájil insolvenční řízení, smlouvu vypověděla s odkazem na údajný dluh města, kvůli kterému se obrátila na arbitrážní soud.