O rok déle stráví v Česku v mateřské škole čím dál více dětí. Dokládají to nejnovější statistiky ministerstva školství. Na množství odkladů školní docházky upozorňuje i kancelář ombudsmanky. Podle ní je Česko dává nejčastěji z celé Evropské unie.
České děti chodí do školy později. O odklad žádá stále více rodičů
Více času na přípravu – na psaní a čtení. Rodiče osmiletého Vojtěcha Žice jej získali, když před rokem zažádali o odklad. „Více jsme se mu věnovali, začátek pak byl pro něj příjemnější. Nejvíce mu to pomohlo při rozepisování ruky, a když je dítě straší, tak lépe vstřebává informace,“ shrnul Vojtěchův otec Marek Žic.
Nejen on, ale třetina jeho spolužáků z 1. A na Základní škole Heyrovského v Brně odpovídá statistikám, které vydalo ministerstvo školství – dětí s odkladem přibývá. Zatímco ve školním roce 2014/2015 evidovalo ministerstvo 16 600 žádostí, v letošním o čtyři stovky více. O odklad žádají rodiče - a to především na doporučení učitelek z mateřské nebo základní školy.
- 2014/2015 - 1 740
- 2015/2016 - 1 789
Psychologům k posouzení stačí hodina
K písemné žádosti pak musí doložit stanovisko lékaře a psychologa. Vyšetření se skládá z několika částí. „Jednak je to tělesný vývoj, pak zrak, jestli má dítě správně rozvinutou řeč, jestli napočítá do desíti, rozliší, co je menší, co je větší,“ shrnula psycholožka Martina Hubeňáková. Zabývá se ale třeba také tím, jak dítě drží tužku.
Celé vyšetření zabere zhruba hodinu. „Pak sdělíme rodičům, v čem jsou rezervy, co je potřeba docvičit, nebo že dítě ještě není zralé, v tom případě doporučujeme odklad,“ vysvětlila. Pokud rodiče souhlasí, vystaví jim psycholog doporučení. Zda o odložení školní docházky zažádají, nebo ne, už je na nich.
Dodala, že nejčastěji mají děti problémy s udržením pozornosti. Častěji se také setkává s dětmi, které mají vadu řeči. „Většina rodičů má oprávněný pocit, že jejich dítě ještě není připravené, ale chodí i rodiče, kteří chtějí odklad z různých důvodů. Ale pak je na nás, abychom jim vysvětlili, že toto není dobrá cesta,“ uzavřela psycholožka.
Nemusí zvládat čtení, ale zavázání bot ano
Psychologové i učitelé se shodují, že hlavním důvodem odkladů je nedostatek času, který rodiče dětem věnují. „Nemusí ho učit číst a psát. Měli by si s ním ale číst, měli by si s ním povídat, měli by cvičit jemnou motoriku a učit ho základní sociální návyky, aby si dítě dokázalo obout boty a podobně,“ uvedla ředitelka Základní školy Heyrovského Ludmila Eliášová.
Ministerstvo školství se snaží dlouhodobě snížit počet odkladů. „Resort poskytuje finanční podporu rozvojovému programu, jehož cílem je pomoci dětem třeba s odstraňováním logopedických vad,“ vysvětlila mluvčí ministerstva Jarmila Balážová. A snaží se i základní školy - pro předškoláky pořádají různé kurzy. „Probíhají asi v deseti lekcích a zaměřujeme se na zrakové a sluchové vnímaní, orientaci v čase, rozvíjíme řeč,“ shrnula Eliášová.