Bude jezdit v Americe ještě víc Mercedesů a Volkswagenů?

Koupit si v Americe nové auto je asi tak běžné jako koupit si v Česku novou ledničku nebo pračku. Bez auta se ve Spojených státech prostě neobejdete. A nebo když jej nemáte, váš život se vám velmi ztíží. Městská doprava nefunguje mimo největší města právě dokonale, pěšky se tu mimo městská centra nechodí vůbec. Mít auto je proto naprostá samozřejmost.

Dávno je ale tomu, kdy se americké silnice hemžily výhradně vozy domácí výroby, kdy nejoblíbenější značkou byl Ford nebo Chrysler. Právě naopak, lidé si oblíbili zahraniční vozy Mercedes, Volkswagen nebo Toyota. A tak nebyli zrovna nadšení, když se dozvěděli, že americké automobilky požadují po vzoru velkých bankovních ústavů záchranné balíčky. Že těmto velkým podnikům, které si samotné nejsou schopny zajistit odbyt a které zaostávají ve vývoji aut za světem, mají dát kus ze svých peněženek.

Velká trojka - Ford, General Motors a Chrysler - hrozí bankrotem a propouštěním tisícovek zaměstnanců. GM a Chrysler navíc požadují po americké vládě miliardové úvěry. Firmy se odvolávají na finanční krizi a na prudký pokles prodeje v posledních týdnech. Do poslední chvíle to vypadalo, že americké automobilky krizi ustojí a úvěry dostanou - plán hladce prošel u poslanců. Komentátoři podotýkali, že o finanční pomoci teď přece rozhodují stejní politici, kteří v minulosti právě od automobilek dostali na své předvolební kampaně nemalé částky, a že je tedy na čase splatit dluh. Nakonec se ale dosavadní jednání zastavila v americkém Senátu. Úvěry nebudou, dokud nesnížíte platy zaměstnancům alespoň na stejnou částku, kterou vyplácí zaměstnancům v japonských automobilkách, řekli senátoři jasně. To se ale samozřejmě nelíbí odborům.

Odpůrci finanční pomoci pro automobilky tvrdí, že jejich neúspěch není jen výsledkem finanční krize, ale že jde o dlouhodobý proces výroby nekvalitních a zbytečně nákladných vozů. Proč se automobilky samotné víc nestarají a nezajímají o své zákazníky a jejich potřeby? Proč tolik plýtvají náklady a proč vyrábějí auta, o která dnes není takový zájem? Za příklad dávají americkým firmám japonské výrobce, kteří přicházejí každý rok na trh s desítkami nových, moderních a přitom praktických nápadů.

Kdo zná americká auta, ví, že jsou to auta laicky řečeno „velká“. Snad nikde jinde na světě není k vidění takový počet tzv. trucků, tedy zmenšených náklaďáčků. Řídí je tu i děti ze školy. To, že spotřeba u takových aut je větší, než u evropských modelů, je jasné. A i když je současná cena benzínu v USA za posledních pět let na svém minimu, je vzhledem ke strašáku v podobě finanční krize informace o spotřebě pro zákazníky stále důležitější. Poptávka amerických řidičů po menších vozech ukazuje automobilkám cestu, kterou by se měly ubírat. Ty už plánují například spolupráci s japonskými společnostmi a firma Ford už ohlásila, že na americkém trhu představí model Ford Fiesta prodávaný dosud výhradně v Evropě.

Šéfové detroitské trojky slíbili, že vše napraví do roku 2012. Že do té doby budou šetřit, že zvýší prodejnost a zaměří se více na boj se zámořskou konkurencí. Šéf General Motors dokonce nabídl, že bude pracovat za jeden dolar ročně. Upřímně: co ale můžeme čekat od byznysmenů, kteří se na schůzky do Washingtonu nechávají dopravit soukromými tryskáči? Jejich slibům zatím politici neuvěřili.

A tak vše začne nanovo, statisíce zaměstnanců se budou dál bát o svou práci, politici se budou dohadovat s manažery a ceny amerických aut budou možná nadále klesat, aby přilákaly potenciální zákazníky alespoň na výhodnou cenu. Automobilky teď spoléhají hlavně na Baracka Obamu, který už několikrát řekl, že se o jejich záchranu postará. Musí ale počkat minimálně do ledna. Brzo se dozvíme, jestli to do té doby firmy vydrží.

  • Starší model vozu značky Ford autor: Julie Urbišová, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/582/58196.jpg
  • Uzavřená prodejna firmy Chrysler autor: Julie Urbišová, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/582/58197.jpg
  • Auta firmy General Motors autor: Julie Urbišová, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/6/582/58195.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
před 23 hhodinami

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...