Berlinale: Když se podělá kůň…

Stala jsem se v Berlíně mouchou, která usedla na h… Může za to čistá zvědavost. Stalo se, že jsem se šla podívat na film Padesát odstínů šedi (Fifty Shades of Grey). Původně jsem si myslela, že tahle záležitost půjde mimo mě, osobně považuju knihu i film za velmi dobrý marketingový a komerční tah, nikoli literární a filmový um. Kdysi podobná mánie panovala v Berlíně kolem filmu Hannibal. Když jsem v opuštěných chodbách paláce potkala amerického kritika Davida D'Arcyho a zeptala se ho, proč není na projekci, odpověděl lakonicky, že když se někde podělá kůň, slétnou se tam všechny mouchy.

Tentokrát se podobný kůň ustájil v maštali berlínského festivalu. A spustila se tu kolem něj hysterie. Na novinářskou projekci prý museli přijet policisté a pacifikovat lidi u kina (mám tomu vůbec věřit?), pak byly přidané další tiskové projekce. Že bych to špatně odhadla a ve filmu se může skrývat nové pojetí erotiky ve vývoji světové kinematografie? Tak jsem se vypravila na ten film, jehož předlohu jsem se osobně prokousala do strany 70 a o níž mi nejzajímavější připadá informace, že je to nejčastěji nechávaná kniha v hotelech. Říkala jsem si, že bych po pozdně večerní projekci šla do hotelu ve zvláštním milostném rozpoložení, asi jako se hezky bojíte po hororu. Asi by mou náladu víc podporovalo, kdyby se film promítal v bývalém centru festivalu v Paláci Zoo, protože tamní bulvár zvaný Němci Kudamm je ještě z dob Západního Berlína hýřivější a lemují ho vitríny spodního prádla.

Nuž, jeden míní, druhý mění. Kdo čekal v tomhle tradičně natočeném melodramatu žhavý sex, byl zklamán. Kdosi spočítal, že ze 125minutového filmu trvají sexuální scény minut 15. A to napětí? Zapomeňte na něj. Na 9 a 1/2 týdne nebo na japonskou Sadu nedosáhne. Ale nutno dodat, že scény nejsou oplzlé a film je trochu lepší než román. Ach, když vidím, jakou pozornost mu tady věnuju, je mi až smutno. Ale co mám říkat těm dvěma skupinám lidí, kteří se mě po návratu z Berlína budou ptát – jednak na to, jaký film je a zda jsem ho viděla, a druhá, zda je to skutečně pravda, že takový film se vůbec promítal na Berlinale…

Premiéra filmu Padesát odstínů šedi na Berlinale
Zdroj: ČT24/Dave Bedrosian/Geisler-Fotopress

Ale k věci, tedy ke skutečnému svátku filmů. Mám ráda hluboké filmy, nad nimiž se blahem vznášíte. V Berlíně se ale bohužel vyskytovaly takové, v nichž se člověk spíš topil. Ruské Pod elekrickými oblaky (Under Electric Clouds, režie Alexej German) je složitá filozofická freska o minulosti, přítomnosti a budoucnosti Ruska. Děj (pokud se to dá nazvat dějem) se odehrává v různých polorozpadlých budovách či na rozlehlých osiřelých pláních (pokud se to dá nazvat místem děje), zahalených mlhou či pokrytých sněhem. Hrdinové rozmlouvají. Měl by nastoupit duch současného Ruska v symbolických dlouhých záběrech. Rozpoznávám zničenou nadživotní sochu Lenina. Co si z toho odnáším? Že země je vyčerpaná jako její lidé. Jeho americkým protějškem může být z berlínské soutěže považován Malickův Rytíř pohárů o hollywoodském scenáristovi, který hledá smysl života. Ten pro sebe, ruský film pro svůj národ. Do třetice táhnu dál na východ. V soutěži se představil  čínsko-hongkongský film Zmizet s výstřely (Gone With The Bullets). Natočila ho hvězda asijského filmu Jiang Wen. Osobně mám velmi ráda asijské filmy, jejich barevnost, hýřivost, metafory, alegorie, kdy je třeba luštit příběh… tak proč jsem rozpačitá z tohoto snímku, který tohle všechno měl? Mišmaš ještě nedělá z filmu mistrovské dílo. Proto mi konvenoval názor jednoho kritika, že je pro režiséra čas sestoupit ze svého piedestalu, odsunout svůj cynismus a podívat se na skutečné potíže ve své zemi, které se vyskytují za hranicemi jeho komfortu. A o čem film je? Velký kabaret o případu zavražděné prostitutky v Šanghaji 20. let, který se stal i obsahem jednoho z prvních čínských filmů v té době.

V sobotu večer budou předány hlavní ceny. Porota to bude mít těžké. Větší naději možná budou mít „civilnější“ příběhy o lidech kolem nás jako německá Victoria či britských 45 let. Porotci mohou považovat za zaznamenáníhodné i polské Tělo o vztahu otce a dcery po smrti matky, guatemalský Vulkán o tragických důsledcích negramotnosti původních obyvatel či politický dokument o obětech Pinochetova režimu Perlový knoflík. Nebo u nich spíš povedou těžce srozumitelné metafory, jimiž je třeba se prokousávat?

Navzdory takovým snímkům se v Berlíně na filmovém trhu obchodovalo s filmem čile. Od nákupů a prodejů neodrazovaly žádné ekonomické ani politické události. Z filmů v hlavním programu se zájem soustředil například na íránské Taxi (stojí za tím zájmem film samotný, nebo atraktivita spojená s pronásledovaným režisérem?), na Malickův snímek Rytíř pohárů i na jeho další film, který ještě ani nemá název, a německý historický titul 13 minut, což je příběh muže, který se pokusil o atentát na Hitlera. Jenže trh, to nejsou jen nákupy a prodeje. Čína s Evropou už od loňska rozvíjejí iniciativu Bridging the Dragon, kdy chtějí propojit evropský a čínský filmový průmysl. Francouzská společnost Unifrance se zajímala, jaké je čínské publikum a co u něj funguje. Jinou oblastí je arabský filmový svět. Němci při Nadaci Roberta Bosche v Berlíně oznámili, že podpoří částkou 70 000 dolarů tři německo-arabské projekty, čímž chtějí spojit německé producenty s arabským světem. Jejich podpora půjde do Egypta, Jordánska a Libanonu. A samotná Evropa? Ta řeší, že kinematografie musí přivítat digitální revoluci a využít všech jejích možností, jak v Berlíně uvedl evropský komisař pro digitální ekonomii a společnost Günther Oettinger.

Ať tak nebo jinak, umění jde ruku v ruce s trhem. Zlatý medvěd není jen soška pro nejlepší film, ale i tržní hodnota. Cena oceněného filmu na filmovém trhu stoupne. I když si troufnu tvrdit, že takové tržby jako Padesát odstínů šedi mít nebude. Vítěz bude zaznamenán v dějinách filmu, bude se o něm minimálně rok mluvit a bude cirkulovat po festivalech. Padesát odstínů šedi v dějinách filmu stopu nenechá, mluvit se o něm bude pár týdnů, co poběží v distribuci, ale vydělá ohromné peníze. Hamletovská otázka, na jaký z těchto dvou filmů jít, či nejít?

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
před 21 hhodinami

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...