Hledání vlastní identity, dějiny Číny nebo pedofilní skandál v katolické církvi. To jsou jen některá témata, která oslovila porotu mezinárodního filmového festivalu Berlinale. Zlatého medvěda pro nejlepší film získala Synonyma izraelského režiséra Nadava Lapida. Snímek vypráví o muži, který se přestěhuje do Francie a pokouší se zcela popřít svoji židovskou identitu. Velkou cenu poroty obdržel film Francoise Ozona o pedofilním skandálu francouzské katolické církve S božím požehnáním. Cenu pro nejlepšího režiséra si za drama Byla jsem doma, ale odnesla Angela Schanelecová.
Zlatý medvěd Berlinale chtěl být Francouzem a zapomněl hebrejštinu. Hlavní cenu si odnesl film Synonyma
Vítězné drama Nadava Lapida, které někteří označují za migrační satiru, vypráví příběh mladého Izraelce Yoava (Tom Mercier), který se po opuštění izraelské armády přestěhuje do Paříže, kde se co nejrychleji snaží stát Francouzem. Odmítá proto úplně mluvit hebrejsky, a naopak se nadšeně učí francouzštinu, i tím, že si stále opakuje synonyma.
To je ale jen čirá kostra hustě obalená příběhy, minipříběhy a fantaziemi. „Tato kinematografická cesta, založená i na osobních zkušenostech režiséra Lapida, není divácky vstřícná. Kdo to ale skousne, ocení nebojácnost filmu i filmaře,“ uvedla recenzentka Martina Vacková.
„Myslím, že to jsou otázky, které se týkají lidí všude na světě: Do jaké míry jsme schopni opustit naši identitu a rozvíjet novou,“ komentoval svůj snímek režisér Lapid, jehož vlastním příběhem se dvouhodinový film do značné míry inspiroval.
„Věřím, že tento snímek je velkou oslavou filmu jako takového. Doufám, že lidé pochopí, že hněv, nenávist a nepřátelství jsou jen synonyma pro silné náklonosti a emoce. Nemohl jsem očekávat víc. Tato cena pro mě hodně znamená,“ dodal Lapid.
Ve Francii sice žije největší židovská diaspora v Evropě, země se ale potýká s rostoucím antisemitismem.
Za nejlepší režii porota vedená francouzskou herečkou Juliette Binocheovou ocenila Němku Angelu Schanelecovou za drama Byla jsem doma, ale.
Ceny pro nejlepší herečku i herce získali představitelé čínského filmu Sbohem, synu Jung Mej a Wang Ťing-čchun. Společně si zahráli čínský pár v tříhodinové sáze o životě jedné velké rodiny od 80. let, kterou spojují dramata osobní i politická. Snímek mísí těžký osobní život na pozadí velkých politických událostí.
Velkou cenu poroty obdržel film Francoise Ozona o pedofilním skandálu francouzské katolické církve S božím požehnáním. Také tento snímek soutěžil o cenu za nejlepší film, porotu zaujal svým apelem k potrestání katolických kněží, kteří zneužívali děti.
Festival poznamenalo vyřazení několika čínských snímků
Původně soutěžilo v hlavní kategorii o cenu za nejlepší film 17 snímků, čínský snímek Sekunda ale byl vyřazen. Oficiální zdůvodnění tvrdilo, že k tomu došlo z technických důvodů kvůli postprodukci.
Šlo přitom už o druhý čínský film zrušený kvůli technickým problémům. Tím prvním byl krátce před zahájením film Lepší dny v soutěži dětských filmů Generace. Znalci čínského filmového průmyslu se domnívají, že je za tím zásah cenzury v Pekingu.
Letošní ročník festivalu byl osmnáctým a zároveň posledním, který vedl Dieter Kosslick. „S odvážnou vytrvalostí nabízel jeviště svobodě umění a filmové plátno politicky pronásledovaným umělkyním a umělcům,“ uvedla v sobotu pověřenkyně německé vlády pro kulturu Monika Grüttersová.