Ceny divadelní kritiky označily za nejlepší inscenaci loňského roku Bakchantky z Národního divadla v Praze. Herecké ceny náleží Anežce Kubátové a in memoriam Nobertu Lichému. Divadelní scénou roku se stalo pražské Divadlo X. A dramatik Tomáš Dianiška potvrdil, že je talentem současné generace.
Nejlepší inscenaci připravily divadelním kritikům Bakchantky. In memoriam má cenu Norbert Lichý
Titulem Inscenace roku 2023 se může pyšnit představení Bakchantky v Národním divadle. Aktualizovaná Euripidova tragédie vypráví o příchodu Dionýsa do Théb, aby tamní obyvatele zasvětil do svého kultu, dostává se ale do konfliktu s vládcem. „V současném světě je tahle potřeba vydat se jinému způsobu fungování klíčová a nutná. Zároveň víme o hrozivé síle takových proměn,“ podotkl k tématu antického dramatu režisér Jan Frič.
Bakchantky si připisují zároveň cenu kritiky za hudbu pro Jakuba Kudláče. „Neošetřená a ignorovaná vášeň strhává do záhuby zpupný rozum a hudba zde zpřítomňuje právě opojnou vznícenou lehkost, kterou tak často arogantní výkonový rozum vytěsňuje jako něco zbytného,“ vysvětlil své pojetí. Hudbu komponoval pro psychedelickou popovou kapelu Bert & Friends, která v Bakchantkách účinkuje.
Anežka Kubátová si odnáší cenu za nejlepší ženský herecký výkon v inscenaci O Pavlovi uvedené v Divadle Na zábradlí. Jevištní adaptace stejnojmenné biografické knihy spisovatelky a disidentky Dani Horákové zprostředkovává divákům vhled do vztahu Horákové a filmaře Pavla Juráčka.
Ocenění za nejlepší mužský herecký výkon bylo in memoriam uděleno Norbertu Lichému, který zemřel letos v lednu. V ostravském Divadle Petra Bezruče exceloval v tragikomedii Otec. Sondu do života rodiny, jejíž fungování zasáhnou problémy stáří spojené s Alzheimerem a otázka odpovědnosti dětí k rodičům, proslavil film s Anthonym Hopkinsem v hlavní roli. Autor hry Florian Zeller, jenž snímek režíroval a spolupracoval i na scénáři, získal Oscara.
Divadlem roku se stalo pražské Divadlo X10. Charakterizuje se jako „skupina tvůrčích osobností, které usilují o svobodné a kritické myšlení reflektující svět, v němž žijeme“. V nominacích této kategorie kritici zvažovali také další pražskou scénu – Divadlo Na zábradlí – a ostravské Divadlo Petra Bezruče.
Nejlepší poprvé uvedenou českou hru napsal – už poněkolikáté – Tomáš Dianiška. K oceněním z předchozích ročníků přidal jedno za Tělo tajné agentky uváděné Klicperovým divadlem v Hradci Králové. „Zaměřuju se na osudy reálných lidí, pak z toho dělám sitcomové hry a divadelní zábavy,“ připomněl v souvislosti s touto hrou Dianiška. „Hříšný thriller“ se vrací k osudům odbojářky Hany Krupkové, která život sobě i svému manželovi zachránila intimním vztahem s vyšetřovatelem gestapa.
Nejlepší scénografii vytvořily Tereza Gsöllhoferová a Eva Justichová pro inscenaci Climax. Připravil ji projekt Pomezí zaměřující se na imerzivní divadlo, které počítá se tím, že do některé z paralelně probíhajících hereckých scén se zapojí i diváci. V Climaxu se stávají návštěvníky hudebního klubu inspirovaného rave scénou.
Talent roku našly Ceny divadelní kritiky v režisérovi a dramatikovi Tomáši Rálišovi. Z jeho aktuálních nastudování je možné zajít do Klicperova divadla, pro které napsal a režíroval temnou komedii Vyhubyt, nebo do Městských divadel pražských na temnou grotesku Pan Polštář. Kromě režie je Ráliš v této inscenaci i spoluautorem hudby.
V neoceňované kategorii „největší zážitek ze zahraničního divadla“ se na prvním místě umístila inscenace Spartakus: Láska za časů moru Weroniky Murek a Jakuba Skrzywanka, kterou uvedl Teatr Wspólczesny z polského Štětína na festivalu Divadelní svět Brno 2023.
Ceny divadelní kritiky jsou udíleny na základě ankety časopisu Svět a divadlo. Aktuálního ročníku se účastnilo 66 kritiků.