Zemřel Jiří Srnec, svět okouzlil černým divadlem

Ve věku 90 let zemřel v neděli Jiří Srnec. Tento herec, režisér, autor, skladatel, výtvarník i divadelní manažer je spojen především s černým divadlem. Československé diváky, ale i publikum ve světě okouzlil tímto neotřelým principem v šedesátých letech.

Černé divadlo využívá toho, že na zatemněném jevišti nejsou vidět černě odění herci, ale jejich rekvizity ano. S nápadem založit takovou scénu přišel Srnec ještě při studiu na vysoké škole. Do prvního představení, kde neviditelní herci „čarují“ s létajícími předměty a se světlem, se se spolužáky pustil v roce 1959. Soubor získal pozvání na mládežnický festival do Vídně a následně i do Kyjeva a Moskvy. V té době také vznikla známá etuda Pradlenka, která je dnes nejstarší scénkou v repertoáru divadla.

Za oficiální datum vzniku Černého divadla Jiřího Srnce je ale považován rok 1961, kdy Srnec získal povolení k založení od ministerstva kultury. Přelomovou roli sehrál rok 1962, kdy tehdy ještě poloamatérský soubor dostal pozvání na prestižní festival do skotského Edinburghu. Sedm nadšenců sklidilo velký úspěch a o jejich dalším profesionálním zaměření bylo rozhodnuto.

„Ve vší skromnosti: to, co bylo v tisku potom – úžasné, báječné. Dokonce psali o rudé záři nad Edinburghem, což nás pobavilo, protože nikdo z nás nebyl straník. Ale odjížděli jsme a měli jsme smlouvu na Austrálii i Spojené státy,“ vyprávěl Srnec.

2 minuty
Zemřel zakladatel černého divadla Jiří Srnec
Zdroj: ČT24

„Malé divadlo velkých zázraků“ se stalo jedním z nejznámějších zástupců tuzemské scény. Srnec se se svým souborem zúčastnil mnoha desítek mezinárodních festivalů a realizoval přes 300 zahraničních turné v Evropě, Severní a Jižní Americe, Asii, Africe i Austrálii. Představení Černého divadla vidělo dosud více než pět milionů diváků v 68 zemích světa. Že divadlo mohlo vycestovat i v časech normalizace, považoval Jiří Srnec tak trochu za záhadu.

Do vizuálně působivé show přetvořil příběh o Alence v říši zázraků, pražské legendy nebo Petra Pana. Téma pro novou hru není těžké vymyslet, poznamenal v roce 2010 v rozhovoru po pořad Na plovárně.

Jak říkal Miles Davis o muzice. ‚Je to těžké, když těch tónů je jenom dvanáct?' se ho někdo zeptal. A on se podíval nahoru a řekl: ‚Tam je muziky.' Pokud se budou lidi rodit a pokud budou mít tvořivou fantazii – a že ji mají –, tak bude stále o čem hrát divadlo, o čem psát muziku.
Jiří Srnec

V současnosti jádro divadla tvoří zájezdový soubor, který vystupuje v zahraničí. Doplňuje ho pražský soubor, který při pravidelných reprízách vychovává mladé nadějné umělce k budoucí černodivadelní praxi.

Spolupráce s dalšími soubory

Srnec spolupracoval i s dalšími domácími a zahraničními soubory, mimo jiné s divadlem Semafor, Laternou magikou, Divadlem Spejbla a Hurvínka či Státní operou v Mnichově. Na počátku devadesátých let založil a vedl soubor Imaginativ Praha. Komponoval také hudbu k několika filmům.

S principem černého kabinetu pracoval už v posledním ročníku DAMU, kde studoval na loutkářské fakultě. Potvrdil tím svůj široký umělecký talent – předtím totiž vystudoval grafickou střední školu a na konzervatoři se věnoval klavíru. V té době už psal vlastní hudbu. 

Za formativní považoval Srnec už své dětství. „Tatínek se věnoval černému řemeslu, ale chtěl z nás mít něco víc, než byl sám. Staral se o to, aby z nás opravdu něco bylo. Nejen abychom něco uměli, ale podporoval sám svou vnitřní tvořivostí i tvořivost naší,“ vzpomínal.

Další vliv mělo přestěhování z rodného Žalova do pražských Holešovic. „Bydlel tam Ota Janeček, Richard Fremund, mnoho vynikajících, krásných lidí, výtvarníci, muzikanti. Richard Fremund sbíral loutková divadla. Mimo jiné první plakát (černého divadla) dělal Libor Fára, který také sbíral nejen loutková, ale i ta papírová divadla,“ zmiňoval některé z osobností, s nimiž se v holešovických ulicích potkával. 

V roce 2011 převzal od prezidenta Václava Klause medaili Za zásluhy v oblasti kultury a v březnu 2018 mu byla udělena Cena Thálie 2017 za mimořádný umělecký přínos českému divadelnímu umění.

22 minut
Jiří Srnec hostem pořadu Na plovárně
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Hynek Martinec nahlíží na současný svět přes cyberlemon

Díla česko-britského umělce Hynka Martince jsou ve sbírkách galerií po celém světě. Do letošního srpna jsou k vidění i na výstavě Cyberlemon v pražském Centru současného umění DOX. Ve svých nových dílech reaguje na zrychlený a stále více polarizovaný svět. Na stěnu galerie také vytvořil své dosud největší dílo – devět metrů dlouhou a osm metrů vysokou kresbu. A jakýmsi průvodcem výstavy je – jak napovídá název – citron, přičemž „kybercitron“ ohlašuje Martincovo téma: syntézu starého a nového.
včera v 11:00

Artová kina přitahují stále více diváků

Návštěvnost artových kin dosahovala v minulém roce ve větších městech rekordních čísel, v menších městech alespoň vyrovnala předcovidové hodnoty. Multiplexy na návrat k číslům návštěvnosti před covidem stále čekají. ČT to potvrdil předseda Asociace provozovatelů kin Dan Krátký. Diváky artových kin lákají zejména mezinárodní festivalové hity, nezávislé snímky, originální dramaturgie, ale i nižší cena za vstupné a občasné zařazování mainstreamových titulů do programu.
včera v 09:00

Alžírský soud poslal spisovatele Sansala do vězení, Macron volá po propuštění

Paradoxně jako dobrou zprávu hodnotí příznivci Boualema Sansala verdikt alžírského soudu, který kontroverzního spisovatele poslal na pět let do vězení za tvrzení, že sporné území Západní Sahary dříve patřilo Maroku. Za názor, který oficiálně zastává i Francie, mu hrozilo až doživotí. Mírnější trest pro autora, jenž je podle svých blízkých vážně nemocný, naznačuje zlepšení vztahů mezi oběma zeměmi – a příslib propuštění, po němž volá i francouzský prezident Emmanuel Macron.
28. 3. 2025

Mareš kreslí komiksy o Praze. Po politicích je to lázeň, poznamenal

Široké veřejnosti je ilustrátor a kreslíř Štěpán Mareš známý především jako autor satirického Zeleného Raoula, teď vytvořil trochu jinou sérii komiksů. Bez karikatury se věnuje historii Prahy a osobnostem, které v ní žily. „Po všech těch politicích je to lázeň,“ podotkl Mareš v Událostech, komentářích. První tři svazky vytvořené pro městskou firmu Prague City Tourism vypráví o Golemovi, Albertu Einsteinovi a Franzi Kafkovi. Další mají následovat, stejně jako překlady do angličtiny a němčiny. Marešovy komiksy mají být vkusnou alternativou k matrjoškám, čepicím a podobným předmětům, které se prodávají jako suvenýry z Prahy.
28. 3. 2025

Minisérie Adolescent pomáhá dospět rodičům

Minisérie Adolescent o třináctiletém chlapci obviněném z vraždy spolužačky se zdá být víc než jen diváckým hitem. Britský premiér Keir Starmer mluví o nebezpečných mladých mužích sledujících internet, rodiče zjišťují, proč emoji červené pilulky ohrožuje jejich děti.
27. 3. 2025

Prahu miluju, říká Bill Skarsgård. Tentokrát v ní uváznul při natáčení V pasti

I do českých kin se chystá americký thriller V pasti s Anthony Hopkinsem a Billem Skarsgårdem v hlavních rolích. Remake argentinského snímku 4x4 tvůrci představili osobně i v Praze, producentsky se na něm podílel mimo jiné český filmař Petr Jákl.
27. 3. 2025

Izraelští osadníci podle aktivistů napadli a zranili oscarového palestinského režiséra

Izraelští osadníci v pondělí na okupovaném Západním břehu Jordánu napadli a zbili Hamdána Ballála, jednoho z režisérů dokumentárního filmu Žádná jiná země, který letos získal Oscara, píše agentura AP s odkazem na židovské aktivisty, kteří byli svědky incidentu. Palestinský režisér byl poté zadržen izraelskou armádou, propuštěn byl v úterý.
25. 3. 2025Aktualizováno25. 3. 2025

Černého motýli by mohli zůstat na Máji déle

Majitel obchodního domu Máj v Praze na Národní třídě zvažuje, že požádá magistrát o prodloužení souhlasu s umístěním pohyblivých motýlů na fasádě. Pražští památkáři instalaci několikametrových výtvorů výtvarníka Davida Černého povolili jen na jeden rok. Rozměrná díla byla na budovu umístěna loni 18. a 19. května, což vzbudilo kritiku části odborníků i veřejnosti. Černý podání žádosti podle provozovatele Máje podporuje.
25. 3. 2025
Načítání...