Jitka Čvančarová jako nekompromisní policejní vyšetřovatelka a Jiří Dvořák coby její parťák, to je nová detektivka Hlava medúzy, inspirovaná slavným obrazem Paula Rubense. Režisér Filip Renč chtěl dle svých slov připomenout atmosféru detektivek z 60. let a dbal na psychologické motivy. Tomu pomáhá i detektiv David, který toho příliš nenamluví: „Nejsem přítelem ukecaných věcí,“ tvrdí Jiří Dvořák, který postavu ztvárnil. Renč s Dvořákem byli hosty Studia 6.
Z Hlavy medúzy jde strach, ukáže detektivní minisérie ČT
Renč se dle svých slov těší na reakce divaček. „Konečně uvidí v hlavní roli šéfa kriminálky, člověka, který rozhoduje, ženu. Jitka se toho zhostila bezvadně, je na to typově připravená a připravovala se i odborně,“ popisuje režisér a oceňuje Čvančarové výkon i profesionalitu na place.
Na dynamiku mezi ženskou vedoucí postavou a mužskými podřízenými se těšil i Dvořák. „Bylo to zajímavé, házelo to úplně jiné barvy. Jsem zvědavý, jak na to budou reagovat diváci,“ nastiňuje.
„Má dvě tváře. Je kriminalistka, v práci musí být chlap, aby měla autoritu, ale má svůj soukromý, nevydařený citový život, který řeší. Musí uhrát dvě roviny,“ doplňuje k vedoucí seriálových kriminalistů Renč.
Dvořák už má několik detektivních rolí za sebou. Kriminalista David z Hlavy medúzy se od těch předešlých liší třeba bohatými zkušenostmi: „Je to takový starý šedivý pes, který má spoustu věcí, nechci říct úplně na háku, ale už se na to dívá s jistým nadhledem,“ líčí herec, jenž si pro roli nechal narůst vous. „Nevypadá jako v Andělu páně,“ glosuje Renč.
Nejsem přítelem ukecaných věcí, říká Dvořák
Detektivní minisérie začíná zmizením slavného obrazu Hlava medúzy Paula Rubense z Moravské galerie. Ve skutečnosti jsou obrazy dva – jeden je k vidění v Brně, druhý ve Vídni. „Je to výrazný výtvarný motiv, který se k podstatě zločinu hodí. Jde z toho strach, napětí,“ shrnuje režisér. Přiznává nicméně, že tvůrci minisérie udělali chybu, protože obraz v seriálu není namalován na dřevě jako jeho reálná předloha.
Touto minisérií chtěl Renč dle svých slov připomenout atmosféru detektivek z šedesátých let. „Byly promyšlené, měly atmosféru, nebylo tam zbytečně moc akcí, samoúčelných scén a honiček, bylo to spíš intelektuální pátrání,“ odhaluje Renč, jakým směrem se Hlava medúzy vydá. „Neříkám, že tam nemáme akční věci, ale máme tam i hodně psychologických motivů,“ doplňuje.
Napjaté atmosféře pomáhá i charakter Dvořákova detektiva Davida, který nepatří mezi výřečné postavy. Herec to kvituje: „Nejsem přítelem ukecaných věcí. Bolest českých seriálů je ta, že se musí všechno říct. Myslím, že spousta věcí se dá zahrát,“ věří a oceňuje, že Renč svolil k drobným úpravám ve scénáři Petra Hudka. „Držel jsem to schválně úsporněji. Uvidíme, jestli se to povedlo, nebo ne,“ dodává Dvořák.
Štáb si při natáčení nechal radit od odborníků, aby se co nejvíce přiblížil skutečnosti. „Když běží herec s pistolí a někoho zatýká a v životě neviděl, jak se to dělá, tak je to naivní,“ komentuje Renč. Na place se tak pohybovali kriminalisté, chemici či forenzní týmy. Zároveň ale tvůrci museli hledat balanc mezi uměleckým dílem a realitou. „Někdy mezi námi byly spory, kdy se od faktů musím oprostit, a oni trpěli, že se jich nedržím,“ připouští režisér.
Premiérový díl osmidílné minisérie Hlava medúzy můžete sledovat v pondělí 11. ledna od 20:10 na ČT1.