Wes Anderson si vynalézavě hraje v Grandhotelu Budapešť

Wes Anderson je hravý režisér a svou výraznou poetiku neopustil ani v nejnovějším snímku Grandhotel Budapešť. Pro milovníky artových filmů je potěšením sledovat bizarní balábile, které se rozehrává kolem nesouměrné dvojice šéfa hotelového personálu Gustava (Ralph Fiennes) a mladého pikolíka Zera Moustaye (Tony Revolori). Anderson si jako scenárista vymyslel osobitý svět, který obsadil zajímavými figurkami v prapodivném příběhu, aby pobavil sebe i filmové diváky.

Dá se říct, že se mu to daří. Precizně uchopený každý detail od výpravy, ve které i barevnost koresponduje s vyprávěním a dobou, v níž se situace odehrává, přes čistě filmové odkazy jednak ke tvůrcům samotným a dále k historii vývoje snímání až po stylizovaný herecký projev cíleně míří mimo všední realitu. Od první klapky se divák ocitá v rukou tvůrce, který dbá především na styl a formu, o čem se hraje už tak důležité není, přestože o dramatické okamžiky není nouze.

Základem snímku je vyprávění, čímž je umožněno odpoutat se v čase i místě, děj se neodehrává lineárně, dokonce ani uvěřitelně, o psychologii postav nemluvě. Ústřední dvojice je stavěna do situací, nad kterými není čas přemýšlet, jen reagovat, což se často děje velmi překvapivě. Oproti tomu vedlejší figury představují značně stylizovaně své archetypy – stará-bohatá, zlý-bezskrupulózní, chamtivý-blbý atd. Jako by před námi ožíval výpravný komiks.

Wes Anderson je bytostný filmař a žije ve světě filmu, jeho Grandhotel Budapešť nezakrytě odkazuje na éru němých grotesek, kdy vrství jeden gag za druhým v rychlém tempu a nádherné nadsázce. Jeho situační humor podporují až dojemně oddaně herci, kterým není zatěžko, i přes svůj věhlas, objevit se v jedné sekvenci o jedné větě. Ti nemají nic víc na práci, než se objevit a zmizet, ovšem hlavní herecký part si žádá již značného umění, a to Ralph Fiennes předvedl.

Přesná míra stylizace, lehkost projevu, nepřehrávání a smysl pro jemný detail je dokonalou ukázkou zvládnutí nelehké polohy. Stačilo by jen trochu přidat na výrazu v obličeji a z jemné komiky by mohl být trapný škleb. Fiennes však skvěle drží figuru, nešlape do toho, netrhá kulisy, přesto je strhující. Tony Revolori mu slušně přihrává, ale za jeho výkonem přece jen zaostává, jeho stylizace není až tak průkazná, tak trochu jako by se mu nedostávala energie. Dobře plní svou úlohu, ale to je tak všechno, navíc nepřidává nic.

Možná že Grandhotel Budapešť nebude považován za nejlepší Andersonův snímek, přece jen zde trochu chybí větší nadstavba, skrytá hloubka, která by hravé vyprávění povýšila na dílo, jež zasáhne, nicméně je dost potěšující po dvě hodiny sledovat, jak si ti velcí kluci umí krásně hrát.

Grandhotel Budapešť -  Drama / Komedie, Velká Británie, 2014, 99 min. Režie: Wes Anderson. Scénář: Wes Anderson, Hugo Guinness. Kamera: Robert Yeoman. Hudba: Alexandre Desplat. Herci: Ralph Fiennes, F. Murray Abraham, Mathieu Amalric, Adrien Brody, Willem Dafoe, Jeff Goldblum, Harvey Keitel, Jude Law, Bill Murray, Edward Norton, Saoirse Ronan, Jason Schwartzman, Léa Seydoux, Tilda Swinton, Tom Wilkinson. V kinech: od 13. 3. 2014.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Alžírsko propustilo vězněného spisovatele Boualema Sansala, je v Berlíně

Alžírsko omilostnilo a propustilo vězněného francouzsko-alžírského spisovatele Boualema Sansala, a to na žádost německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera, napsala agentura AFP. Sansal byl v červenci odsouzen k pěti letům vězení, protože se podle soudu provinil výroky, které údajně poškozují územní celistvost země. Spisovatel přicestoval do Berlína, potvrdila agentuře AFP mluvčí německého prezidenta Cerstin Gammelinová.
včeraAktualizovánopřed 2 hhodinami

Rodinný Bubák bojuje v kinech se strachem

Do tuzemských kin vstoupí 13. listopadu nový český rodinný snímek. Lehce strašidelná komedie Bubák kombinuje hrané scény s animací. Vznikla v režii Tomáše Pavlíčka a Kateřiny Karhánkové v koprodukci České televize.
před 17 hhodinami

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
11. 11. 2025

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
10. 11. 2025

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
10. 11. 2025

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025
Načítání...