Vzpomínky na Hanu Hegerovou: Byla pravdivá, uměla vyvolat smích i husí kůži

Hana Hegerová bývá označována za „první dámu českého šansonu“ nebo „českou Edith Piaf“. Takové nálepky sice prý neslyšela ráda, vysloužila si je ale svou pečlivostí při výběru repertoáru i jeho nastudování a autenticitou, kterou dovedla oslovit. Především pravdivost na zpěvačce, která zemřela 23. března, oceňují její kolegové z hudební branže.

Klavírista Petr Malásek Hanu Hegerovou doprovázel celá dvě desetiletí, než se v roce 2011 rozhodla přestat koncertovat. „Byla velice náročná – a není divu. Všechno, co by ji rušilo v pravdivosti, bylo na škodu. Potřebovala vytvořit podhoubí pro to, aby mohla pracovat s publikem a se svými písněmi,“ vysvětluje.

„Měla zvláštní naléhavost, která nepopsatelným způsobem oslovovala,“ souhlasí textař Michal Horáček. „Proto mohla dělat písně s příběhem, který vyprávěla. A člověk ten příběh od ní slyšel třeba desetkrát, ale chtěl ho slyšet zase. Lidi cítili touhu si ho vztáhnout k vlastnímu životu a pocitům. To se nedá naučit, to je dar.“

Horáček spolu se skladatelem Petrem Hapkou napsali pro Hegerovou její zřejmě největší hit, píseň Levandulová. Z jejich společné tvorby by ale ona sama prý upřednostnila spíše Potměšilého hosta nebo Denim Blue.

V interpretaci příběhů Hegerové podle Horáčka napomáhala také její charakteristická barva hlasu, která vyvažovala nevelký rozsah.

Pro hudebního kritika Jiřího Černého bude Hana Hegerová na české scéně nenahraditelná právě především hlasem. „I když altů u nás je a byla celá řada, jako třeba Marie Rottrová, Zuzana Navarová, tak alt Hany Hegerové takřka až do okamžiku, kdy přestala zpívat, byl neuvěřitelný,“ uvedl.

Za zásadní považuje také repertoár oblíbené šansoniérky. „Ono se sice říká, že v české moderní populární hudbě jsou výborní textaři, ano, jsou, ale tak skvělý repertoár, jaký měla Hana Hegerová, se hned tak nevidí,“ domnívá se. Kromě Horáčka pro ni psali třeba Pavel Kopta, Jiří Suchý, Milan Lasica nebo Zdeněk Rytíř, a to jak texty původní, tak přebásněné šansony Edith Piaf či Jacquesa Brela.

Suchý přivedl Hegerovou do divadla Semafor, a i když měli se Šlitrem nejprve pochybnosti, že šanson není žánr zrovna pro ně, nakonec jich pár složili, třeba Zlou neděli. Hegerovou obsadili také do filmového muzikálu Kdyby tisíc klarinetů, kde vystřihla s Waldemarem Matuškou duet Tak abyste to věděla. „Naším divadelním životem procházela pořád, a když takový člověk najednou není, je to hrozné pomyšlení,“ reagoval na zprávu o zpěvaččině úmrtí Suchý.

Na jevišti se s Hanou Hegerovou potkávala také Radůza. Mladší písničkářku, která také skládá a zpívá šansony, zvala na své koncerty a viděla v ní talent. „Její projev byl velmi autentický a šel k podstatě věci, promlouval ke mně a měla jsem z toho husí kůži,“ říká Radůza. Vyzdvihuje zejména poslední album Hegerové Mlýnské kolo v srdci mém. „To považuji za mistrovské dílo,“ dodává.

Jako svůj vzor bere Hanu Hegerovou také Hana Zagorová, o níž se v jejích začátcích mluvilo jako o zpěvačce beatových šansonů. „Její síla je v pravdivosti,“ nepochybuje ani ona a přidává osobní vzpomínku: „Když se objevila v Ostravě, chodila jsem na všechny její koncerty. A spojené s ní mám také všechny bramborové brigády na gymplu, protože spolužáci po mně vždycky chtěli, ať zpívám Černou Jessii.

Když  pro změnu Hegerová zpívala Černou Jessii na jednom z koncertů v roce 2006, chtěla po Petru Maláskovi, aby změřil, jak dlouho udrží poslední tón. Přestože její šansony vzbuzují spíše nostalgii a jistý smutek, smysl pro legraci jí podle jejích spoluhráčů totiž rozhodně nechyběl. Podobné „štengrování“ měla velmi ráda, vzpomíná Malásek.

„Každý koncert měl pevné pilíře, přes které nejel vlak, zbytek byl improvizace,“ popisuje. Haně Hegerové byla podle něho vlastní magie, díky níž to uměla s lidmi i písničkami. „Třeba milovala Tinu Turnerovou. Viděla nějaký její koncert a od té doby začala tančit na jevišti, když ještě mohla. Když vystupovala už s francouzskou holí, tak to už úplně nešlo, ale i z hole udělala vtip a lidé se velice bavili. Bavili se, a do toho začali bezprostředně plakat, to byla její obrovská síla.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Slovenské zpěvačce Adéle se daří prorazit v USA

Americké hudební vydavatelství Capitol, u něhož natáčela například Katy Perry nebo Sam Smith, podepsalo smlouvu se slovenskou zpěvačkou Adélou Jergovou. Ta už několik let žije a tvoří v Los Angeles.
před 9 hhodinami

Umění ve městě na jihu Čech se znovu napojilo na přírodu i historii

V Českých Budějovicích začal sochařský festival Umění ve městě. Umělecká díla vystavuje ve veřejném prostoru, a to i v dalších městech na jihu Čech.
před 10 hhodinami

Rozeznal, že příčinou války je poslušnost, říká autorka esejů o Haškovi

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války vyšly před více než sto lety a dodnes zůstávají zásadním románem české literatury. Spisovatelka Sylvie Richterová se zkoumání díla a osobnosti Jaroslava Haška věnuje dekády. Její eseje teď vyšly knižně pod titulem Humor jako zvláštní rozměr vědomí.
před 14 hhodinami

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
před 18 hhodinami

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025

Mapa událostí v české kultuře

Události v kultuře přinášejí každý den informace o tuzemském kulturním dění. Mapa na webu ČT24 podává přehled aktuálních reportáží o divadelních premiérách, nových výstavách i jednorázových akcích.
4. 6. 2025

Konečně jde o hudbu, ne o to, co mám na sobě, říká Ewa Farna o duetu s Duou Lipou

Když koncem května vystoupila na dvou koncertech v Praze zpěvačka Dua Lipa, potěšila české fanoušky tím, že na prvním z nich zazpívala písničku Ewy Farné. Ta shodou okolností byla v publiku, přičemž následující večer se už k anglické kolegyni připojila na pódiu. „Pořád jsem se z toho nevzpamatovala,“ přiznala Janě Peroutkové v Událostech, komentářích.
4. 6. 2025
Načítání...