Vzpomínky na Hanu Hegerovou: Byla pravdivá, uměla vyvolat smích i husí kůži

Hana Hegerová bývá označována za „první dámu českého šansonu“ nebo „českou Edith Piaf“. Takové nálepky sice prý neslyšela ráda, vysloužila si je ale svou pečlivostí při výběru repertoáru i jeho nastudování a autenticitou, kterou dovedla oslovit. Především pravdivost na zpěvačce, která zemřela 23. března, oceňují její kolegové z hudební branže.

Klavírista Petr Malásek Hanu Hegerovou doprovázel celá dvě desetiletí, než se v roce 2011 rozhodla přestat koncertovat. „Byla velice náročná – a není divu. Všechno, co by ji rušilo v pravdivosti, bylo na škodu. Potřebovala vytvořit podhoubí pro to, aby mohla pracovat s publikem a se svými písněmi,“ vysvětluje.

„Měla zvláštní naléhavost, která nepopsatelným způsobem oslovovala,“ souhlasí textař Michal Horáček. „Proto mohla dělat písně s příběhem, který vyprávěla. A člověk ten příběh od ní slyšel třeba desetkrát, ale chtěl ho slyšet zase. Lidi cítili touhu si ho vztáhnout k vlastnímu životu a pocitům. To se nedá naučit, to je dar.“

Horáček spolu se skladatelem Petrem Hapkou napsali pro Hegerovou její zřejmě největší hit, píseň Levandulová. Z jejich společné tvorby by ale ona sama prý upřednostnila spíše Potměšilého hosta nebo Denim Blue.

V interpretaci příběhů Hegerové podle Horáčka napomáhala také její charakteristická barva hlasu, která vyvažovala nevelký rozsah.

Pro hudebního kritika Jiřího Černého bude Hana Hegerová na české scéně nenahraditelná právě především hlasem. „I když altů u nás je a byla celá řada, jako třeba Marie Rottrová, Zuzana Navarová, tak alt Hany Hegerové takřka až do okamžiku, kdy přestala zpívat, byl neuvěřitelný,“ uvedl.

Za zásadní považuje také repertoár oblíbené šansoniérky. „Ono se sice říká, že v české moderní populární hudbě jsou výborní textaři, ano, jsou, ale tak skvělý repertoár, jaký měla Hana Hegerová, se hned tak nevidí,“ domnívá se. Kromě Horáčka pro ni psali třeba Pavel Kopta, Jiří Suchý, Milan Lasica nebo Zdeněk Rytíř, a to jak texty původní, tak přebásněné šansony Edith Piaf či Jacquesa Brela.

Suchý přivedl Hegerovou do divadla Semafor, a i když měli se Šlitrem nejprve pochybnosti, že šanson není žánr zrovna pro ně, nakonec jich pár složili, třeba Zlou neděli. Hegerovou obsadili také do filmového muzikálu Kdyby tisíc klarinetů, kde vystřihla s Waldemarem Matuškou duet Tak abyste to věděla. „Naším divadelním životem procházela pořád, a když takový člověk najednou není, je to hrozné pomyšlení,“ reagoval na zprávu o zpěvaččině úmrtí Suchý.

Na jevišti se s Hanou Hegerovou potkávala také Radůza. Mladší písničkářku, která také skládá a zpívá šansony, zvala na své koncerty a viděla v ní talent. „Její projev byl velmi autentický a šel k podstatě věci, promlouval ke mně a měla jsem z toho husí kůži,“ říká Radůza. Vyzdvihuje zejména poslední album Hegerové Mlýnské kolo v srdci mém. „To považuji za mistrovské dílo,“ dodává.

Jako svůj vzor bere Hanu Hegerovou také Hana Zagorová, o níž se v jejích začátcích mluvilo jako o zpěvačce beatových šansonů. „Její síla je v pravdivosti,“ nepochybuje ani ona a přidává osobní vzpomínku: „Když se objevila v Ostravě, chodila jsem na všechny její koncerty. A spojené s ní mám také všechny bramborové brigády na gymplu, protože spolužáci po mně vždycky chtěli, ať zpívám Černou Jessii.

Když  pro změnu Hegerová zpívala Černou Jessii na jednom z koncertů v roce 2006, chtěla po Petru Maláskovi, aby změřil, jak dlouho udrží poslední tón. Přestože její šansony vzbuzují spíše nostalgii a jistý smutek, smysl pro legraci jí podle jejích spoluhráčů totiž rozhodně nechyběl. Podobné „štengrování“ měla velmi ráda, vzpomíná Malásek.

„Každý koncert měl pevné pilíře, přes které nejel vlak, zbytek byl improvizace,“ popisuje. Haně Hegerové byla podle něho vlastní magie, díky níž to uměla s lidmi i písničkami. „Třeba milovala Tinu Turnerovou. Viděla nějaký její koncert a od té doby začala tančit na jevišti, když ještě mohla. Když vystupovala už s francouzskou holí, tak to už úplně nešlo, ale i z hole udělala vtip a lidé se velice bavili. Bavili se, a do toho začali bezprostředně plakat, to byla její obrovská síla.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 19 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...