Divadlo Na Fidlovačce uvedlo ve středu večer on-line charitativní divadelní projekt Dekameron 2020. Deset miniher „z korontény“ napsalo deset různých autorů a zahráli si v nich herci z různých pražských scén a také studenti FAMU. Vstupné putovalo na podporu charitativních projektů.
Více sexu, méně internetu. Na Fidlovačce vyprávěli Dekameron 2020 „z korontény“
Tvůrci v krátkých hrách hledali odpovědi na otázky spojené s životem omezeným pandemií. Nápad na Dekameron 2020 přišel hned na začátku nouzového stavu, kdy Divadlo Na Fidlovačce muselo zavřít.
„Námětem nám byl Boccacciův Dekameron, který reaguje na morovou situaci ve 14. století ve Florencii. Jsme vlastně v podobné situaci, kdy nás ohrožuje neviditelný nepřítel a my jsme v izolaci a můžeme si vyprávět příběhy,“ vysvětlila inpiraci slavnou knihou dramaturgyně Kateřina Jonášová.
Schneiderová a Písařík prožívali manželství v karanténě
Příprava projektu zabarala přes tři týdny. Jednotlivé povídky se natáčely ještě během nouzového stavu, vždy během jednoho dne. „Pro nás herce bylo dobré, že nám občas někdo zavolal a něco po nás chtěl, protože se tak udržujete v určitém režimu. Bylo to pro nás zpestřující v zavřeném státě a podmínkách, který nastaly,“ přiznává herečka Jitka Schneiderová.
Spolu s Martinem Písaříkem divákům poskytli návod z Příručky na zkvalitnění sexu. Příběh, jak může vypadat manželství v karanténě na jednom českém sídlišti, napsal Luboš Balák, o režii se podělili Kateřina Jonášová a Daniel Krejčík.
Chybí dotek, přebývají informace
„Pro mě je hlavním tématem reflexe samoty a izolace, která myslím dopadá na všechny mladší i starší lidi. Proto mám v inscenaci dvě generace – mladou holku z města a její maminku, doktorku, které jsou od sebe oddělené a mohou komunikovat pouze přes skype. Nemohou se sebe dotknout, takže tam chybí to základní, lidské,“ představila svůj scénář Barbora Hančilová. Pozůstatky něhy – s Ljubou Krbovou, Pavlem Rímským a Šárkou Vaculíkovou – spolu s Ondřejem Stefaňákem také režírovala.
Jiří Havelka zase Stanislavu Majerovi či Evě Josefíkové nařídil Digitální karanténu. Zajímalo ho, jak by lidé situaci prožívali bez věčného přístupu k internetovým zprávám. „Informací, které se na člověka valí, je strašně moc. Začal jsem si také každý den regulovat, kdy budu sledovat zprávy. Člověk už pak začne být šílený z informací i očekávaní, co zase nového se děje,“ pociťuje i další herec z tohoto minipříběhu Andrej Polák.
Další inscenace se zabývaly například představou, jak se v době karantény točí reality show nebo slaví narozeniny. Do Dekemaronu 2020 se zapojili také třeba Tomáš Dianiška, Alice Nellis nebo Tomáš Svoboda a víc než třicítka herců.
Vstupné pro dobrou věc
Penězmi vybranými z virtuálního vstupného Fidlovačka podpoří projekty Člověka v tísni, například potravinové banky, či Helplinku, která radí lideme potýkajícím se s dluhy a exekucemi.
Divadlo na Fidlovačce není jediné, které se Boccacciovou knihou inspirovalo. Herci Husy na provázku z něj během nouzového stavu předčítali on-line a Obec spisovatelů vyzvala literáty, aby svými příběhy přispěli do nové, „koronavirového“ verze Dekameronu.