Koncert v brněnském minoritském kostele zahájil Velikonoční festival duchovní hudby. Pořádá ho Filharmonie Brno. Letos se zaměřuje výhradně na tvorbu českých skladatelů, a to od středověku až po současnost. Program otevřela hudba Jana Dismase Zelenky. Festival potrvá v brněnských kostelech až do 7. dubna.
Velikonoční festival duchovní hudby je letos výhradně český
Velikonoční festival duchovní hudby se letos zaměřuje výhradně na tvorbu českých skladatelů, a to od středověku po současnost. Zahájil ho oratorium Bronzový had od Jana Dismase Zelenky, program v brněnských kostelech potrvá až do 7. dubna.
Oratorium Bronzový had, částečně zapomenuté dílo barokního skladatele, uvedl soubor Ensemble Inégal v minoritském kostele svatých Janů 24. března v Brně. „Poprvé jsme ho hráli před devatenácti lety a jeden významný muzikolog tehdy napsal, že všichni, kteří si myslí, že podstatná díla barokního repertoáru byla již objevena, tak jsou tímto dílem usvědčeni z naprostého omylu,“ podotkl dirigent ansámblu Adam Viktora.
Letošní ročník Velikonočního festivalu duchovní hudby se zaměřuje na tuzemskou tvorbu. Přehlídka pořádaná Filharmonií Brno se tak hlásí k letošnímu Roku české hudby.
Dramaturgie festivalových koncertů odráží duchovní význam jednotlivých dnů v křesťanském kalendáři. Součástí jsou například temné hodinky, tedy koncerty při svíčkách v potemnělých kostelech, které se konají od Škaredé středy do Velkého pátku. „Šest autorů se rozlosovalo do dvojic a zkomponovali responsoria a lamentace speciálně pro dané místo a daný čas,“ prozradil dramaturg Vladimír Maňas.
Zazní také díla Josefa Bohuslava Foerstera, Leoše Janáčka či Bedřicha Antonína Wiedermanna. Závěr bude patřit Glagolské mši Leoše Janáčka pod taktovkou Tomáše Netopila. „Tentokrát ji lidé uslyší spolu s brněnskou premiérou skladby Raduj se III Slavomíra Hořínky, která dokazuje, že i v současnosti mohou vzniknout silné, srozumitelné, a přitom nepodbízivé duchovní skladby,“ uvedl Maňas. Závěrečný koncert si lze poslechnout v katedrále na Petrově.