V roce 2020 ubylo koncertů, zato přibylo streamů. Ty ale umělcům živé hraní nevynahradí

4 minuty
V roce 2020 se téměř nekoncertovalo, o to víc ale streamovalo
Zdroj: ČT24

Důsledky pandemie se odrazily ve zprávě Mezinárodní federace hudebního průmyslu (IFPI) o situaci na hudební scéně v roce 2020. Zatímco koncertování se v podstatě zastavilo, hudba se čím dál více streamuje. Příjmy z digitálního sdílení hudby ale umělcům peníze z živého hraní, na nějž je navíc navázána spousta dalších profesí, nevynahradí. Streamovací služby hudebníci navíc dlouhodobě kritizují kvůli nízkým příjmům za přehrávání.

Bez ohledu na pandemii covidu-19 hudební průmysl ve světě neustále roste. Nejinak je tomu v Česku. Za minulý rok se příjmy hudebního sektoru zvýšily o osm procent a přesáhly hranici 1,1 miliardy korun.

Velkou zásluhu na tomto výsledku má nárůst užívání streamingových služeb. „Narostly meziročně o 45 procent, což je skutečně hodně, v podstatě se u nás digitálním způsobem konzumuje 75 procent veškeré hudby,“ upozorňuje ředitelka české pobočky IFPI Petra Žižkovská.

Bez koncertů i tantiém

Naopak jiné části zaznamenaly znatelný propad. Především se téměř nekoncertovalo, koncerty jsou přitom pro umělce často hlavním příjmem. „Pokud můžu posuzovat podle sebe, tak jsou stěžejní. Zaplať pánbůh, že vydělávám trochu i jinak, kdybych byl na koncertech v současné době závislý, tak jsem potopený jako křižník,“ říká například hudebník Jan Křížek.

Vývoj na hudením trhu v letech 2016 až 2020
Zdroj: ČT24/IFPI

Navíc vypnutá rádia v uzavřených restauracích či fitness centrech znamenají pro umělce další ránu, protože přijdou o tantiémy. Tento propad příjmu teprve pocítí. „Kolektivní správci, kteří vybírají za užití hudby ve veřejných prostorech, vyúčtovávají s ročním zpožděním, takže definitivní propady se projeví až v příštím roce,“ upřesnila Žižkovská.

Pár tisícin dolaru

Příjmy ze streamování hudby umělce nespasí. Největší streamovací službou zůstává Spotify. Z více než 300 milionů uživatelů zhruba jedna polovina za tuto službu platí. Všechny služby jsou ale umělci dlouhodobě kritizovány, protože příjmy ze streamů jim přicházejí nízké. Přehrání jedné skladby znamená příjem pro umělce pouze několik tisícin dolaru.

Streamovací platformy mezi sebou vedou cenovou válku a snaží se umělce přetáhnout na svou stranu. „Vydáte novou desku nebo singl a jedná se o soutěž, do kolika digitálních playlistů to dostanete, abyste vydělali nějaké peníze,“ podělil se o svou zkušenost Oto Klempíř.

Příjem umělců z přehrání na streamovacích platformách
Zdroj: ČT24

Generace, kterou obtěžují nosiče

Nadále také klesají prodeje fyzických nosičů. „Poklesly o osm procent. Ale to bych úplně nepřisuzovala pandemii, protože je to takový trend,“ podotýká Petra Žižkovská. „V minulosti se vlastně pouze střídaly nosiče, desky, kazety, cédéčka, ale současná generace nosič nepotřebuje a ani ho vlastně nechce, dokonce ji obtěžuje,“ vysvětluje. Pokles by byl ještě výraznější, nebýt rostoucího zájmu o vinyl. „Ale to je taková sběratelská fajnovost,“ domnívá se Žižkovská.

Propady se zdaleka nedotkly jen hudebníků a interpretů. „Hudební sektor je živý ekosystém, na umělce jsou navázány další profese: manažeři, techničtí pracovníci, nástrojáři, stavitelé pódií a to všechno se nabaluje, a když vystoupení nejsou, tak celý tento segment padá,“ varuje Jakub Nový, předseda Svazu autorů a interpretů a České obce hudební.

„Kultura je jako žralok“

Přesto jsou ale někteří hudebníci ohledně vývoje covidu a koncertování v tomto roce optimističtí. „Kultura je jako kosatka, jako žralok, kterého zavřete do akvária a tam bloudí beze smyslu, nemá žádnou cestu ven, a jakmile ho pustíte, tak vystřelí s obrovskou razancí a je nadšený, že bude svoboda. To bych nám všem kapelám přál a těším se na to, že teď to bude,“ říká Oto Klempíř.

Podle aktuálního harmonogramu rozvolnění slibuje vláda možné koncerty aspoň pod širým nebem, pokud počet nově nakažených klesne pod 75 na sto tisíc obyvatel. Podle ministerstva kultury by taková situace mohla ideálně nastat ve druhé polovině května. Na koncert ve vnitřním prostoru, byť s omezeními a při dodržení epidemiologického režimu, by lidé mohli zajít, jakmile se počet nově nakažených dostane pod 50 na sto tisíc obyvatel.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...