Pražské Divadlo Rokoko zve na večírek, který se tak trošku zvrtne. V premiéře uvedlo hru současného německého dramatika Rolanda Schimmelpfenniga Prasklej svět. Se šampaňským a ústřicemi autor podává varovnou vizi světa bez budoucnosti.
V Divadle Rokoko podávají ústřice, zatímco praská svět
Pojítkem účastníků večírku jsou peníze. Jedni je mají, druzí je chtějí. Večírek, na němž se inscenace odehrává, pořádá globální podnikatel Tom. „Je to vlastně takový pan Musk, který mávnutím ruky ovládá i politiku,“ srovnává herec Jiří Štrébl svou postavu se skutečným miliardářem.
Do sídla, kde Tom žije se svou výrazně mladší ženou v podání Petry Tenorové, přijíždí na víkend alternativní umělkyně a její partner, aby získali finanční podporu pro svůj projekt. Dvojici hostů ztvárnili Martina Jindrová a Tomáš Weisser. Vše zpovzdálí sleduje jako apokalyptický prorok služebná (Ivana Uhlířová).
Podnikatel Tom tvrdí, že bůh už netrestá, přesto každou z postav čeká některá z deseti ran egyptských líčených Starým zákonem. Pod povrchem příjemného večera totiž začnou vznikat praskliny, jimiž vzlíná agrese, jedovaté předsudky i nenávist.
Prasklej svět, který si ale lidé ničí sami, se odráží i v kompozici původního textu. „Je to taková Rubikova kostka nebo kubistický obraz, který se skládá ze sto sedmdesáti scén,“ přibližuje režisér Michal Dočekal.
Civilizace ztroskotá na chamtivosti
Na německých jevištích měla Schimmelpfenigova hra premiéru v roce 2019, podle inscenátorů se mnohé vize této hořce aktuální tragikomedie naplňují.
„Diagnóza naší civilizace je známá už dlouho. V téhle silné jevištní metafoře Schimmelphennig naprosto přesně ústy Toma vyjadřuje, jestli dokážeme nemoc také léčit,“ poznamenává dramaturgyně Kristina Žantovská.
A cituje: „Pokus překonat sociální diference, kulturní rozdíly a ekonomické propasti ztroskotá na strachu, předsudcích, lenosti, nenápaditosti, nacionalismu, a nakonec samozřejmě na chamtivosti, na ekonomických mechanismech trhu a na globálním koloniálním myšlení. Je to takhle jednoduché.“