V Domě umění v Českých Budějovicích začala výstava španělského ateliéru Barozzi Veiga. Architektonické studio z Barcelony je v Česku známé především díky druhému místu v soutěži o návrh Vltavské filharmonie v Praze. Na výstavě v Českých Budějovicích jsou k vidění kresby, fotografie i modely dalších projektů z tvorby ateliéru.
V Českých Budějovicích vystavují projekty architektonických „nomádů“ z Barcelony
„V nadsázce je považuju za jakési nomády. Ne ve smyslu, že by se přemisťovali oni se svým ateliérem, ale aktivitami, protože dosud nedělali nic v Barceloně, kde působí,“ podotýká k ateliéru kurátor Michal Škoda.
Ceněné stavby pro víno i hudbu
Architektonické studio založili Fabrizio Barozzi a Alberto Veiga v Barceloně v roce 2004. Od té doby vytvořili řadu návrhů nejen ve Španělsku, ale i v zahraničí. Jak veřejných zakázek, tak soukromých projektů.
K ceněným patří například vinařské centrum ve španělském regionu Ribera del Duero. Vzniklo na místě starých hradeb, jejichž fragmenty autoři také použili. Stejně jako zdivo a portál kostela ze sedmnáctého století. Do svého návrhu začlenili i historický objekt rekonstruované nemocnice.
„Naše práce se přirozeně za posledních patnáct let vyvíjela, ale to, co zůstalo neměnné, je skutečnost, že naše projekty, stejně jako romány, mají tendenci začínat obrazem, vzpomínkou na nějaký okamžik nebo nějakým prožitým pocitem, fragmentem, detailem zdi, světlem určujícím místo nebo zkušeností se stárnutím materiálu,“ cituje budějovický Dům umění přístup ateliéru.
Návrh na Vltavskou filharmonii
Barozzi a Veiga jsou podepsáni i pod Muzeem umění ve švýcarském Churu či pod filharmonií v polském Štětíně. Za štíhlou stavbou odkazující k plachtám lodí obdrželi cenu Miese van der Rohe – cenu Evropské unie za současnou architekturu.
Koncertní sál podle jejich návrhu mohl stát i v Praze. Soutěže na novou budovu Vltavské filharmonie se účastnili spolu s českým Atelierem M1, nakonec skončili druzí. Realizace podle vítězného návrhu dánského studia Bjarke Ingels Group by v hlavním městě měla stát za deset let.
„Jejich tvorba je pestrá, přitom má jasný rukopis: Je pro ně typický – a zároveň to považuji za důležitý prvek ve svém pohledu na architekturu – kontext místa. Je neuvěřitelné, jak dokáží načíst prostředí, nejen to, v kterém se v danou chvíli pohybujou, ale i vzhledem k paměti místa a dalším souvislostem,“ dodává kurátor Michal Škoda.
Přístup ateliéru Barozzi Veiga dobře vyjadřuje i název výstavy: O kontinuitě. V českobudějovickém Domě umění si lze do 13. listopadu prohlížet realizované projekty i ty v přípravě, a to prostřednictvím kreseb, fotografií a modelů.