Brno – Průčelí secesní vily z dílny architekta Dušana Jurkoviče v brněnských Žabovřeskách dnes ožívá skleněnou mozaikou. Ta se do čela domu vrátila v rámci rekonstrukce domu, kterou realizuje Moravská galerie. Autorem nové mozaiky, na níž dům čekal devadesát let, je malíř Josef Bolf; téma však zůstává stejné: výjevy z pohádky Bača a šiarkan. Veřejnosti zatím zůstává celý objekt nepřístupný, první návštěvníci by jej ale měli navštívit již na jaře.
V Brně se probouzí Jurkovičova vila. Nově mrká mozaikou
Jurkovičova vila patří mezi nejvýznamnější architektonické památky přelomu 19. a 20. století v Brně a vykazuje typické rysy architektova stylu. Mísí prvky secese s folklorními motivy, základní koncepce domu v tomto případě navíc vychází z britské architektury venkovských usedlostí (tzv. typ cottage). Autorova spjatost s lidovou architekturou se tak projevuje i např. v tom, že kromě kamenného podzemního podlaží je vila celá ze dřeva.
Do provozu byla uvedena v roce 1906, její štít tehdy zdobil pohádkový výjev od Adolfa Kašpara, známého především jako ilustrátora Babičky. Pohádka o bačovi z pera Boženy Němcové ostatně inspirovala i mozaikový výjev vily. K jeho zničení však došlo pravděpodobně již během první světové války. K vytvoření nové mozaiky na místo repliky Kašparovy práce se Moravská galerie rozhodla kvůli nedostatečné fotodokumentaci původního díla.
Moravská galerie ve vile chystá Jurkovičovu expozici
Rekonstrukční práce na Jurkovičově vile začaly v květnu 2009. „Obnova se týkala celého domu a byla poměrně stavebně náročná. Dům nikdy neprošel generální obnovou a předchozí zásahy byly k újmě původního vzhledu,“ informoval architekt Petr Všetečka. Obnovou prošla i zahrada, architekti při ní vycházeli z Jurkovičových skic, kterými disponuje Slovenský národní archiv. Podle Všetečky i zeleň vykazuje rysy anglické architektury; stejně jako celý dům.
Specifický problém při rekonstrukci domu představovala obnova původní barevnosti, jež tvoří výrazný estetický prvek Jurkovičových staveb. „Je to vždycky trošku složité. Když barvy odkrýváte ve spodních vrstvách, mohou být trochu degradované, a ne vždycky se dá barevnost přesně zjistit. Jurkovič používal kombinaci lazurných a krycích barev, která pod pozdějšími přemalbami úplně zanikla, a to jsme se snažili obnovit,“ řekl Všetečka.
Během podzimu a zimy čeká vilu instalace expozic a proměna interiéru. Cílem projektu je nejen rehabilitace celého areálu, tedy obnova vily včetně přiléhajícího pozemku, ale také příprava a realizace stálé expozice a studijního centra mapujícího život a dílo architekta Dušana Samo Jurkoviče.