Upíry či replikanty v Česku točí platformy. Průmysl ale stojí i o velkofilmy

V letňanských Prague Studios v červenci skončilo natáčení třetí řady sci-fi seriálu Nadace, jen aby se přibližně čtrnáct kilometrů daleko na Barrandově rozjela výroba jiné velkolepé série jménem Blade Runner 2099. Hollywood v Česku letos opět točí především seriály pro malé obrazovky, jakkoliv jde o projekty, které v prvním případě utratily již několik miliard korun za zdejší služby. Asociace producentů v audiovizi přesto hlásí propad zahraniční produkce. Čeká se také na návrat prestižních velkých filmů.

Jde o jednu z nejkrásnějších potápěčských lokalit s ideálním, pozvolným přístupem k vodní hladině, před pár dny ale zůstala přibližně na týden pro rekreanty uzavřená. Štáb sci-fi seriálu Blade Runner 2099 totiž dorazil do lomu Borek nedaleko Chotěboře na Havlíčkobrodsku, kde s potápěči a kaskadéry točil podvodní scény. Výsledek bude k vidění příští rok ve videotéce Amazon Prime Video.

Jde o informace regionálních médií, na detaily o natáčení největší letošní zakázky pro český filmový průmysl, která má šplhat k útratě vyšších stovek milionů korun, totiž platí přísné embargo, kdy se filmuje pod jinými názvy. Pokračování známých filmů Ridleyho Scotta a Denise Villeneuvea z budoucnosti, v níž vedle lidí existují ještě takzvaní replikanti, kteří jsou od nich k nerozeznání, vzniká převážně v barrandovských studiích. Tamní ateliéry jsou obsazené až do konce roku.

Původně na projektu měli pracovat irští filmaři, kvůli odkladům spojeným s hollywoodskými stávkami se ale produkce přesunula do Česka, kde už jsou i představitelky hlavních hereckých rolí, nedávná držitelka Oscara za film Všechno, všude, najednou Michelle Yeohová a hvězda seriálu Euforie Hunter Schaeferová, stejně jako nepříliš známí Jonathan Van Tulleken a Silka Luisa.

Zatímco o Blade Runnerovi se v českém filmovém průmyslu v posledních měsících mluví ve velkém, trochu pod radarem zůstává další seriál z budoucnosti, tentokrát osmidílný pro platformu Disney+ jménem City of Blood, jenž se má podle českého zastoupení této společnosti odehrávat v Berlíně, v němž dvě sestry zjistí, že organizovaný zločin vedou upíři chtiví politické moci.

„Německý seriál City of Blood se chýlí ke konci natáčení. Je to další velký projekt s půlmiliardovou útratou, natáčet začali začátkem března,“ sdělila ČT24 vedoucí oddělení Czech Film Commission Státního fondu kinematografie Pavlína Žipková s tím, že z letošních zahraničních projektů je dotočený už například německý snímek Brick, pohádka Rosabelle nebo snímek Murder Between Friends s Joan Collinsovou. Ten je nezávislý a pobídkový systém nevyužil.

Kde jsou velké filmy?

Česko totiž standardně vrací filmařům část peněz utracených za zdejší služby, Asociace producentů v audiovizi ovšem před několika týdny na festivalu v Karlových Varech hlásila v hodnocení loňského roku propad zahraniční produkce. Původní česká tvorba prý sice vzrostla na rekordních 2,1 miliardy korun, obrat zahraničních zakázek však v roce 2023 činil 9,2 miliardy, což oproti roku 2022 znamená pokles o osmnáct procent.

„Jde o důsledek celoročně pozastaveného přijímání pobídkových registrací z důvodu přetížení systému, vedle toho byla stávka scenáristů a herců v USA, která vedla k zastavení celé řady filmových i televizních projektů,“ míní čeští producenti, podle nichž i přes profesionalitu českých servisních služeb a přitažlivé lokace není Česko s výší pobídky dvacet procent dostatečně kompetitivní.

Producenti zmiňují, že například v Polsku, Německu či Maďarsku dostanou filmaři nazpět třicet procent, volají tak aspoň po pětadvaceti. Zatímco tak hlavním centrem pro evropská natáčení blockbusterů zůstává Velká Británie, kde vedle platforem ve velkém točí studia Disney a Warner Bros., ve střední Evropě Česko v poslední době „předbíhá“ Maďarsko, kde nedávno vznikl třeba oscarový hit Chudáčci, sci-fi Duna nebo aktuální horor Vetřelec: Romulus, který nyní vstupuje do kin.

Z filmařského prostředí se tak ozývají hlasy, že chybí skutečně prestižní projekty a velké filmy. V Česku sice v posledních letech vznikaly miliardové seriály jako Carnival Row, Kolo času či zmíněná Nadace, stejně jako akční snímky The Gray Man, Armáda lupičů a Vyproštění 2, podle ohlasů na ně šlo ale pouze o takzvaný obsah pro velké platformy, který sice skýtá významné ekonomické příležitosti, umělecká hodnota výsledku je ale v lepším případě pochybná.

Co bude dál?

Jedním z nejvýraznějších titulů letošních Vánoc však bude snímek Nosferatu režiséra Roberta Eggerse, který studio Universal točilo v Česku – a podle některých názorů z filmového průmyslu přesně takto vypadá projekt, o nějž má mít tuzemský filmový průmysl největší zájem.

Nová verze slavného expresionistického hororu z roku 1922 vznikala na Barrandově i v regionech včetně českých zámků a od výsledku se čeká, že spojí komerční potenciál s originálním tvůrčím výrazem. Velký úspěch také čeští filmaři zaznamenali před dvěma lety, když byli nominovaní na Oscara v několika kategoriích za válečný film Netflixu Na západní frontě klid.

Podle informací ČT24 by se v Česku mohl v budoucnu točit krimi seriál pro videotéku Apple TV+ nazvaný 12 12 12 s Jamiem Dornanem a Anthonym Mackiem, jenž se má odehrávat 12 měsíců před, 12 hodin při a 12 dní po loupeži trezoru ve švýcarském Curychu. Situace na trhu zahraničních produkcí je ale po covidové pandemii i hollywoodských stávkách dynamická a projekty mohou nakonec zamířit jinam.

„Ono je to prostředí teď trochu jiné, mnoho projektů získává zelenou a poměrně rychle jde do výroby. Příští týden se může registrovat hned několik projektů, kdo ví,“ sděluje Žipková. Velké změny ale patrně čekají i Státní fond kinematografie. Začátkem září poslanci ze sněmovního mediálního výboru projednají vládní novelu zákona o audiovizi, která rozšiřuje podporu také na tvůrce videoher. Zavádí rovněž poplatek pro služby jako Netflix a Disney+, který by měl směřovat i do investic do lokálního obsahu.