„Kdykoliv se nasadí Pán prstenů, vyprodá sál.“ Kinaři se snaží nalákat ztracené diváky filmovými návraty

Objevovaly se v kinech vždycky, nikdy ale ne tak vysoko v žebříčku tržeb. Starší filmy jako první epizoda Star Wars, původní trilogie Spider-Man nebo snímky jako Vetřelec či Mumie dokáží do kinosálů stále přilákat diváky v době, kdy kvůli změnám jejich návyků, dostupnosti streamů i celkové únavě z nabídky návštěvnost klesá. A nejen ve Spojených státech, ale i v Česku. „Pán prstenů je jedním z mála titulů, který kdykoliv se nasadí, tak vyprodá kino,“ prozradil v rozhovoru pro ČT24 šéf pražského kina Aero Jiří Flígl.

Návštěvnost kin soustavně padá jak ve Spojených státech, kde na limity diváckého zájmu naráží i ty největší blockbustery, tak v Česku, kde se už nerodí tolik komediálních hitů typu Ženy v běhu nebo Po čem muži touží. Studia i kinaři se vlivem slabé nabídky nových titulů po období covidu i hollywoodských stávek snaží obnovit divácký zájem znovuuvedením starších filmů. Často s nečekaným úspěchem.

První epizoda Star Wars (Hvězdných válek), která se do kin v USA minulý víkend už poněkolikáté vrátila, teď pětadvacet let od premiéry, vydělala osm milionů dolarů (asi 186 milionů korun), což stačilo na druhou pozici v žebříčku za novým filmem Kaskadér. Diváci ji přitom mohli vidět už v roce 2012 ve 3D, kdy si celosvětově přišla na více než sto milionů dolarů (přes 2,3 miliardy korun). 

Jakkoliv aktuální čísla spíš ukazují na to, jak malý divácký zájem je o nové filmy v kinech, nebyla to jen Epizoda I, kdo v žebříčku tržeb nedávno překvapil. Druhý Spider-Man z roku 2004 nyní po dvaceti letech vydělal v USA první den uvedení jen o sto tisíc dolarů méně než zbrusu nová válečná dystopie Občanská válka. Ta se ale hrála ve čtyřech tisícovkách kin, Spider-Man 2 jen v necelé pětistovce.

Co dělat na jaře

Podle Flígla je úspěch takových filmových návratů dobrou zprávou, která ukazuje hlad po podobném programu, nejde na něm ale postavit dramaturgii kin. Většina diváků podle něj stále chodí na nové tituly. „Znovuuvedení výrazných titulů tady byla vždycky, jen je teď výraznější kontrast mezi tím, co dělají v kinech aktuální nové premiéry, a jakou smršť diváků tam přivede uvedení takového staršího titulu,“ míní.

Takové oprašování zavedených filmů zná dobře i česká kinodistribuce. Společnost Aerofilms takto uvedla tituly jako Ghost Dog – Cesta samuraje nebo Amélie z Montmartru, Film Europe zase přehlídku tvorby Alejandra Jodorowského. Společnost Pannonia Entertainment CZ zase vracela do kin tituly jako Apokalypsa, Total Recall nebo Sloní muž. Je to ale právě pražské kino Aero, které chce pracovat se znovuuvedeními koncepčně.

Jedním z titulů, který se má do amerických kin v létě vrátit, je trilogie Pán prstenů, pro níž v pražském Aeru pořádají populární maratony, dokonce prodloužených verzí. Podle Flígla funguje zcela abnormálně a kdykoliv se nasadí, tak vyprodá kino. Biograf tyto snímky režiséra Petera Jacksona, ale i jiné speciální programy nasazuje hlavně v jarním období, kdy návštěvnost vázne.

„U Pána prstenů to není jenom o fanoušcích, ale o mnohem širší skupině. Je to univerzálně oblíbená franšíza, která vždycky přitáhne široké spektrum lidí od fandů v kostýmech přes starší diváky, teenagery až po rodiče s dětmi,“ popisuje kinař s tím, že diváci chodí jak sami, tak ve skupinách. Projekce prý mají dokonce svoji specifickou dynamiku.

„Kdykoliv jsou ve třetím díle scény se Samem a Frodem, tak lidé chodí na toaletu nebo pro pití a naopak se vrací na pompézní, velkolepé momenty. Je to kolorit, který člověk vysleduje po pár proběhlých projekcích a vždycky se opakuje,“ říká. Uvést Pána prstenů ale není vždy jednoduché – například kolem připravovaného prosincového animovaného snímku ze Středozemě The War of the Rohirrim starou trilogii promítat nepůjde.

Mix lásky a nadhledu

Intenzivní zážitek měl ale i Flígl z nedávného návratu romantického titulu Stmívání poprvé uvedeného v roce 2008. Kino se totiž prý snaží nabízet i „mladší kultovky“. „Tohle bylo něco neskutečného. Měli jsme v kině 220 mladých lidí kolem pětadvaceti let a bylo to naprosto bouřlivé,“ popisuje kinař potlesky v sále při vstupu nové postavy, nebo sborové zpívání písní. „Byl to mix lásky a totálního nadhledu. Pro diváky to byl klíčový formativní titul, který milovali při dospívání,“ vysvětluje.

Kino Aero ale uvádí i méně známé legendární filmy, Flígl se prý vždy při úvodech před projekcí ptá, kdo snímek uvidí poprvé. „Nedávno jsme promítali Písečnou ženu, jeden ze stěžejních artových filmů 60. let. Přišlo sto lidí a skoro vždycky zvedli ruku, že to nikdy neviděli, přesto si to přišli užít do kina,“ vzpomíná. Když podobné filmy programují, dívají se třeba i na stránky na sociálních sítích se záběry z filmů, které zrovna „trendují“.

„Jsou to tituly, které si doma člověk nepustí, protože záplava snímků na streamech působí méně náročně. Do kina se člověk vypraví s nějakým cílem,“ sděluje. Kombinací známých hitů jako Cesta do fantazie nebo Princezna Mononoke a těch méně divácky rozpoznatelných jako Království koček a Zvedá se vítr je pak v českých kinech přehlídka Ghibli svět. Ta na plátno vrací tvorbu stejnojmenného japonského animačního studia proslaveného režisérem Hajaem Mijazakim.

„Na ty méně známé přijde pár desítek lidí na jednu projekci, ale mám z toho ohromnou radost, protože k divákům dostáváme kompletní filmografii Ghibli, navíc s perfektními překlady z japonštiny,“ těší Flígla. Právě filmové návraty by podle něj mohly být i součástí byznysmodelu větších studií. „Nemusí do kin hrnout stále nové věci, ale když do nich cíleně a koncepčně vrátí starší tituly a budou to dělat pravidelně, tak to pro ně má finanční smysl a lidi na to budou rádi chodit,“ myslí si.

Do Aera se tak brzy vrátí filmy jako Vše o mé matce, 2001: Vesmírná odysea nebo Ztraceno v překladu, američtí diváci se zase mohou těšit na tituly jako Na sever severozápadní linkou, Lola běží o život nebo Vrána. Mezi nejúspěšnější opakovaně uvedené snímky se počítají filmy Jamese Camerona jako Titanic, jehož 3D verze v roce 2012 vydělala celosvětově 350 milionů dolarů (přes 8,1 miliardy korun), nebo první Avatar, jenž si těsně před premiérou druhého pokračování přišel na 76 milionů dolarů (přes 1,7 miliardy korun).

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 17 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...