Bezesnost, Bílá tma a Vlny. Choreografie tří osobností, které významně ovlivnily baletní umění posledních desetiletí, propojilo komponované představení. Pod názvem Bdění ho uvádí Národní divadlo Brno. Jedním z autorů je i český choreograf světového významu Jiří Kylián.
Tři choreografové bdí v brněnském Národním divadle
Večer otevírá choreografie Waves, kterou pro Národní divadlo Brno vytvořil dlouholetý umělecký šéf Kyjevského moderního baletu Radu Poklitaru. Má být baletní úvahou o povaze lidského štěstí i o tajném kouzlu absolutně vnitřního světa člověka.
„Nesmírně rád vyprávím příběhy ze života obyčejných, nevýrazných lidí. A také miluji hudbu Johanna Sebastiana Bacha, stejně jako ukrajinský folklor. Proto balet Waves všechny tyto věci spojuje,“ uvedl Poklitaru.
Následující choreografie je dílem Jiřího Kyliána, jenž už přes čtvrtstoletí umělecky vede Nizozemské taneční divadlo. „Sleepless Jiřího Kyliána je věnováno bezesným nocím tvůrců, ale i vzniku uměleckého díla a práci na něm s otázkou, nakolik jsme pohlceni tvorbou v rámci vědomí i podvědomí, bdění i spánku. Zároveň svou pozoruhodnou souhrou scénografie a choreografie otevírá další možnosti hledání nových dimenzí, nejen pohybových,“ uvedl dramaturg Karel Littera.
V závěrečné White Darkness, tedy Bílé tmě, reflektuje Španěl Nacho Duato téma drogové závislosti. „Hluboce mě zasáhlo, jak je smutné, když mladí lidé dovolují drogám, aby jim zničily život a nechaly je sklouznout do temného světa. Do světa tak temného, že z něj již není úniku,“ uvedl Duato. Umělecký ředitel Petrohradského baletu vytvořil toto dílo jako poctu své zesnulé sestře, která předčasně zemřela kvůli drogové závislosti.