Slavní režiséři míří do Cannes. Na francouzské Riviéře začíná 72. ročník filmového festivalu. Snímky do hlavní soutěže dovezli Pedro Almodóvar, Quentin Tarantino či Jim Jarmusch. Dohromady soutěží jednadvacet děl. Filmy českých tvůrců nebo s českou stopou uvidí publikum převážně v nesoutěžních sekcích, Cannes mimo jiné připomene Miloše Formana.
Tenkrát v Cannes: Zombie vs. „nové Pulp Fiction“ i Forman vs. Forman
Přehlídku zahajuje zombie komedie Jima Jarmusche Mrtví neumírají. Zatímco ve fiktivním příběhu se poklidné americké městečko ocitne pod terorem oživlých mrtvol, francouzské Cannes zaplaví v následujících dnech na sto šedesát tisíc filmových fanoušků. Jejich zájem míří zejména za novým filmem Quentina Tarantina Once Upon a Time in Hollywood (Tenkrát v Hollywoodu). Příběh, v němž se objeví Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, Al Pacino nebo Kurt Russel, vychází ze skutečných událostí: zavraždění těhotné herečky Sharon Tateové přívrženci fanatického sériového vraha Charlese Mansona.
Očekává se, že Tarantinova novinka bude odkazem ke kultovnímu Pulp Fiction. Právě s „historkami z podsvětí“ režisér přesně před pětadvaceti lety v Cannes vyhrál. „Byl to první film sestavený ze smetí, dalo by se říct. Jsou v něm brakové žánry, soundtrack dělaný z písniček, které nikdy nebyly nejvýš v hitparádách, ale jsou něčím bizarní. Jsou tam (znovu)objevení divní herci nebo herci s upadlou kariérou, kteří dostali úplně opačné role. Snímek Pulp Fiction stvrdil, že existuje postmoderna a že může být nejenom uměním, kterému rozumí málo lidí, ale může být i něčím, co je do určité míry populární. A byl to první megaúspěšný nezávislý film,“ připomněl zásadnost snímku filmový kritik Kamil Fila.
Na francouzský festival se vrací i španělský režisér Pedro Almodóvar s dramatem Dolor y gloria (Bolest a sláva). Do zpovědi fiktivního filmového režiséra, který v tvůrčí krizi probírá svůj život, obsadil své oblíbené herce: Antonia Banderase a Penélope Cruzovou. Jiný slavný filmař Ken Loach bude soutěžit s dalším sociálně laděným dramatem Sorry We Missed You (Škoda že jsme vás minuli) o nemajetném řidiči a jeho ženě. Radikalizaci muslimského teenagera zase ve svém příběhu s názvem Le jeune Ahmed (Mladý Ahmed) sledují bratři Dardenneovi.
O tom, kdo nakonec získá hlavní cenu v podobě Zlaté palmy, rozhodne porota v čele s mexickým filmařem Alejandrem Gonzálezem Iňárrituem. Vítěze vyhlásí 25. května.
Cenu už má jistou francouzský herec Alain Delon. Oznámení, že dostane ocenění za celoživotní přínos, ale nepřijali všichni s nadšením. Organizace Woman and Hollywood hereckou legendu označila za rasistu, homofoba a misogyna. Jejich protest už podepsalo téměř šestnáct tisíc lidí, ředitel festivalu Thierry Fremaux ale v ocenění Delona problém nevidí. „Nedáváme mu Nobelovu cenu míru. Dáváme mu ocenění za hereckou kariéru,“ reaguje na kritiku.
Česko zastupuje Forman i exekutor
Českou kinematografii může canneské publikum poznávat převážně v nesoutěžních sekcích. Například v programu vyhrazeném archivním titulům se budou promítat Lásky jedné plavovlásky. Komedie Miloše Formana je po snímcích Ikarie XB 1 a Démanty noci třetím digitálně opraveným dílem československé kinematografie, které se na této prestižní filmové přehlídce představí.
„Filmy, které se u nás především staršímu publiku zdají organicky známé, jsou pro mladší generaci a pro zahraniční publikum velmi často objevy, takže z toho potom vyplývají nové možnosti distribuce v zahraničí, kdy dokážeme zpřístupňovat československé klasické filmy i novému publiku,“ uvedl k projekci generální ředitel Národního filmového archivu Michal Bregant.
Lásky jedné plavovlásky navíc doprovodí v Cannes uvedení dokumentu Forman vs. Forman od Heleny Třeštíkové a Jakuba Hejny. Ucelený portrét je koláží často neviděných soukromých i oficiálních archivů i autobiografického vzpomínání, které namluvil režisérův syn Petr Forman.
Současnou českou tvorbu zastupuje student FAMU Ondřej Erban v sekci Cinéfondation určené filmovým školám a mladým filmařům. Uvede zde krátkometrážní příběh o exekutorovi Sto dvacet osm tisíc, za nějž už získal Českého lva.
Do nezávislé sekce Directors' Fortnight byl zařazen finsko-lotyšský film Psi nenosí kalhoty. V dramatu o muži, který se vyrovnává se smrtí své ženy, jež se utopila, si zahrála Ester Geislerová a hudbu k němu složil Michal Nejtek. Česko má podíl, spolu s Francií, Argentinou a Rakouskem, také na dokumentu Sólo. Jeho hrdinou je klavírní virtuos, jenž se pokouší po návratu z psychiatrie vrátit i na koncertní pódia. Uveden bude v sekci L'ACID (Asociace nezávislého filmu a jeho distribuce).