Pražské Studio Hrdinů dozkoušelo novou inscenaci Zlatý řez, zatím ji ale může hrát jen bez diváků. Pojednává o japonském spisovateli Jukio Mišimovi, který se proslavil nejen literárním dílem, ale také skandální sebevraždou.
Studio Hrdinů vede Zlatý řez životem skandálního spisovatele
Jukio Mišima se stal literární hvězdou ještě před svými dvacátými narozeninami. Jeho texty byly vysoce metaforické a posedlé krásou jako nejvyšší hodnotou. „Krásou, která paralyzovala, a krásou, kterou potřeboval zničit, aby se s tím dokázal vyrovnat. A to se mu stalo osudným,“ upřesnil režisér a spoluautor inscenace Jan Horák.
Citlivý spisovatel se pasoval do role japonského bojovníka za tradiční hodnoty, jež měla strážit i jeho vlastní armáda. Stal se tragikomickou figurou, která bojuje za samurajské tradice, a přitom žije ve vile postavené v toskánském stylu. Fascinovala ho temná sexualita a smrt.
Muž slova i činu
„Vytvořil na první pohled směšnou nacistickou bojůvku, ve které se cítil poprvé v životě šťastný. Polovinu života byl člověkem slova a pak se stal člověkem činu – ale v tom nejhorším smyslu slova,“ domnívá se Horák.
Hra sleduje Mišimovu radikalizaci. „Muž středního věku se ve své společenské a intelektuální ztracenosti objeví v pozici, kterou řeší velice militantně,“ podotýká představitel hlavního hrdiny Jan Bárta. Jeho jedinou partnerkou na jevišti je Pavlína Štorková.
V listopadu 1970 se Mišima se skupinou příznivců zablokoval na velitelství japonských sil. Pronesl proslov kritizující vývoj japonské společnosti a poté spáchal rituální sebevraždu.
Divadlo za sklem
Zlatý řez Studio Hrdinů zatím uvádět nemůže. Připravuje ale projekt divadla „za sklem“. Divadelníci by chtěli hrát odděleni od publika skleněnou stěnou Veletržního paláce, v jehož podzemí má tato scéna adresu. Čeká na zmírnění protikoronavirových opatření, které by umožnilo shromáždění většího počtu lidí.