Simone de Beauvoirová se nenarodila ženou, ale myslitelkou. Její Nerozlučné se brání konvencím

I v českém překladu už vyšly Nerozlučné, dosud nepublikovaná kniha Simone de Beauvoirové. Názory francouzské filozofky a významné osobnosti feministického hnutí ovlivnily celé generace. O odkaz Simone de Beauvoirové pečuje její adoptivní dcera.

„Nerodíme se ženou, stáváme se jí,“ tvrdila Simone de Beauvoirová ve svém nejslavnějším díle. Když Druhé pohlaví v roce 1949 vyšlo, vzbudilo pořádný poprask. Katolická církev autorku odsuzovala za kapitoly o sexualitě a ženské homosexualitě, komunisté knihu označovali za zpátečnickou. Beauvoirová analýzu ženy a obhajobu jejích práv opřela o historická, sociologická i sexuologická fakta.

O sexualitě poučila i Čechoslováky

Teprve další vydání Druhého pohlaví v roce 1968 inspirovalo hnutí za emancipaci žen. Kniha byla přeložena do čtyřiceti jazyků. Ve stejném roce přijela Simone de Beauvoirová do Prahy jako doprovod svého životního partnera, marxistického filozofa Jeana-Paula Sartra. Zásadní kniha esejí o roli ženy rezonovala i v Československu, kde vyšla o dva roky dříve.

„Čtenáři i čtenářky na knihu reagovali v časopisech, jako byla Vlasta, a dávali mnohým pozorováním de Beauvoirové za pravdu. Pro mnohé ženy informace v knize představovaly základní informace o sexualitě,“ podotýká Ľubica Kobová z Fakulty humanitních studií Univerzity Karlovy.

Na památku Zazy

Odpor proti svazujícím konvencím obsahují i Nerozlučné. Ve Francii vyšel titul teprve loni, autorka svůj příběh považovala za příliš intimní, než aby ho publikovala. Autobiografickou novelu připravila k vydání až její adoptivní dcera Sylvie Le Bonová. „Chtěla tehdy změnit žánr, posunout se od románové fikce k autobiografii. V roce 1954 napsala tuto novelu, která se ale opět stočila k fikci. Nebyla s tím spokojená. Dala ji přečíst Sartrovi a ten si také myslel, že přece chtěla dělat něco jiného,“ vysvětluje.

Nerozlučné jsou příběhem hlubokého přátelství dvou dívek. Sdílejí dramata svých prvních milostných vzplanutí, spojuje je ale i odpor ke společenským konvencím a tradiční ženské roli v životě. K napsání Beauvoirovou přivedl stesk po přítelkyni Élisabeth, přezdívané Zaza. Ta zemřela mladá a na jejím zdravotním stavu se podepsal i přílišný tlak okolí. V knize se liší od skutečnosti jména i detaily.

3 minuty
Česky vyšla novela Nerozlučné od Simone de Beauvoirové
Zdroj: ČT24

„Všechna díla Simone de Beauvoirové mají druhý, filozofický plán. který se týká postavení člověka ve světě. V tomto si klade základní otázku, jak se stát sám sebou. Jejím posláním bylo obecně odhalovat pravdu a skrze Zazin svět ukazuje tlak buržoazního prostředí,“ dodává Le Bonová.

Proti Bohu i měšťanství

Z něj vzešla i Simone de Beauvoirová. Výchově v zámožné měšťanské rodině počátkem dvacátého století se vzpříčila už v období dospívání. Rodinné prostředí jí připadalo pokrytecké a duchovně prázdné, vedení ke katolické víře naopak přispělo k tomu, že se ní stala přísná ateistka.

Vynikala intelektuálními schopnostmi. Získala doktorát z filozofie na Sorbonně a v jednadvaceti letech se stala ve své době nejmladší profesorkou. Na prestižní pařížské univerzitě se potkala s budoucími osobnostmi francouzského intelektuálního života. Své přátele vypodobnila v románu Mandaríni, za nějž získala v roce 1954 nejvýznamnější francouzské literární ocenění, Goncourtovu cenu.

Svoboda nade vše

Svůj první román Pozvaná publikovala ale už o téměř deset let dříve. Příběh nekonvenčního trojúhelníku končí tragicky. Se svobodomyslnými vztahy měla Beauvoirová vlastní zkušenosti. Celoživotní vztah s Jeanem-Paul Sartrem, jehož potkala také na škole, byl založen na otevřenosti, která nebránila „dočasným láskám“. Třeba s americkým spisovatelem Nelsonem Algrenem.

Se Sartrem se shodovala v politických názorech. Východiskem jejích filozofických děl byla idea člověka jakožto svobodné bytosti. Svobodu volby chápala jako hodnotu, která je závislá na morálnosti lidského jednání.

Jean-Paul Sartre a Simone de Beauvoirová (1980)
Zdroj: ZUMA/ČTK/Keystone Pictures USA

Ještě má co říct

Vzájemně inspirující vztah se Sartrem přetrval až do jeho smrti v roce 1986. Simone de Beauvoirová svět opustila o šest let později. Po smrti ještě posílila její pozice ikony feminismu. Odkazem bylo osvobození žen svázaných konvencemi a boj za právo žen na potrat a antikoncepci. Beauvoirová také žádala přísnější tresty za znásilnění.

Dlouhou dobu byla považována za Sartrovu napodobitelku a následovnici. Několika vědeckým studiím se ale podařilo prokázat, že jejich pracovní vztah mohl být i spíše opačný. Přispět má čím i pětatřicet let po smrti. Podle Sylvie Le Bonové, která spravuje její odkaz, zbývá v pozůstalosti francouzské myslitelky ještě dost písemností.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
před 4 hhodinami

Běda obrazu, který na výstavě Evy Švankmajerové potřebuje vysvětlit

V pražském Centru DOX je k vidění tvorba přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové. Výstava Běda obrazu představuje její malby, kresby, ale i návrhy plakátů a filmové dekorace. Výrazně se na ní podílel manžel zesnulé umělkyně, výtvarník a filmař Jan Švankmajer.
před 7 hhodinami

Českou cenu za architekturu získal dětský hospic Dům pro Julii

Českou cenu za architekturu letos získal dětský hospic Dům pro Julii. Jeho autory jsou Tomáš Págo, Milan Joja a Karel Kubza z ateliéru Čtyřstěn architekti a krajinářský architekt Marek Holán. Vítěze ve čtvrtek vyhlásili zástupci České komory architektů, která soutěž pořádá. Společně s hlavním vítězem porota ocenila i pět realizací titulem Finalista a další dvě Cenou Aleny Šrámkové a čestným uznáním. Šest projektů získalo cenu partnerů.
před 21 hhodinami

Je to skladba od AI, nebo ne? Rozdíl nepoznalo v průzkumu 97 procent lidí

Pro posluchače je téměř nemožné rozlišit mezi hudebními skladbami plně vygenerovanými pomocí umělé inteligence od hudby vytvořené lidmi. Vyplývá to z průzkumu, který pro francouzskou streamovací platformu Deezer provedla sociologická agentura Ipsos. Vyšel v době, kdy se na vrchol žebříčku Billboard v USA poprvé dostala country skladba generovaná AI.
včera v 18:10

Děti čtou, říká literární publicistka. Katalog jim pomůže vybrat nejlepší knihy

Zorientovat se v nadprodukci knih pro děti a mládež pomáhá nedospělým čtenářům, jejich rodičům i učitelům každoroční katalog Nejlepší knihy dětem. Zaměřuje se na tuzemskou tvorbu. Aktuální výběr vyzdvihuje na čtyřicet titulů vydaných v letech 2024 a 2025.
včera v 12:43

Zemřel filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler

Ve věku 84 let zemřel v pondělí v Hradci Králové filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler. Učil na Katedře dokumentární tvorby FAMU, byl také autorem rozhlasových her a odborných studií o dokumentárním filmu. Věnoval se především filmům se sociální a etnografickou tematikou a dokumentárním portrétům.
včera v 10:05

Alžírsko propustilo vězněného spisovatele Boualema Sansala, je v Berlíně

Alžírsko omilostnilo a propustilo vězněného francouzsko-alžírského spisovatele Boualema Sansala, a to na žádost německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera, napsala agentura AFP. Sansal byl v červenci odsouzen k pěti letům vězení, protože se podle soudu provinil výroky, které údajně poškozují územní celistvost země. Spisovatel přicestoval do Berlína, potvrdila agentuře AFP mluvčí německého prezidenta Cerstin Gammelinová.
12. 11. 2025Aktualizováno12. 11. 2025

Rodinný Bubák bojuje v kinech se strachem

Do tuzemských kin vstoupí 13. listopadu nový český rodinný snímek. Lehce strašidelná komedie Bubák kombinuje hrané scény s animací. Vznikla v režii Tomáše Pavlíčka a Kateřiny Karhánkové v koprodukci České televize.
12. 11. 2025
Načítání...