Rudá mašina aneb Jak si moloďci dobruslili pro první džíny

Autentické svědectví o zemi, kde jednotlivec nic neznamenal, sportu, který páchl propagandou, a studené válce na horkém ledě hokejových arén. Jeden z nejlepších ofenzivních beků na světě, dlouholetý kapitán sovětské sborné a muž, který se postavil Viktoru Tichonovovi i systému, Slava Fetisov, by o tom mohl vyprávět. A učinil to!

Narodil se 20. dubna 1958 v Moskvě, což nebylo žádné terno. Upřímně řečeno to stálo za kulový. Netekla jim voda, neměli záchod a elektřina se zapínala jen jednou v týdnu, ve čtvrtek. Ale přesto vzpomíná, že byl vlastně šťastné dítě, protože hrál dobře hokej. Jmenoval se Vjačeslav Aleksandrovič Fetisov a tehdy netušil, že bude jednou oblékat dres CSKA Moskva, ale i New Jersey Devils nebo Detroit Red Wings, stane se třináctkrát mistrem SSSR, sedmkrát mistrem světa, dvakrát olympijským vítězem a vítězem Stanley Cupu, což mu vynese členství v elitním Triple Gold Clubu, sdružujícím nejlepší hráče světa, kteří dokázali vyhrát tři nejdůležitější hokejové turnaje (olympiádu, mistrovství světa a Stanley Cup). A také ho nenapadlo, že mu prezident Putin nabídne post ruského ministra sportu a pojmenují po něm jednu planetku s katalogovým číslem 8806, objevenou v říjnu roku 1981.

Fetisov došel tam, kam až fantazie malého kluka nemohla dosáhnout – a na téhle úžasné cestě se neváhal zastavit, aby si „odžil“ hlavní roli v dokumentu Gabea Polského, který to dotáhl až k zasloužené nominaci na Oscara. Jeho Rudá mašina ale není jen portrétem Slavy Fetisova, spíše je neradostně autentickou podobiznou doby poznamenané studenou válkou, konfrontací Západu a Východu, brutální deformací hodnot a lidské důstojnosti, ale také pádem železné opony a tím, co nastalo potom.

Rudá mašina
Zdroj: ČT24/Falcon

V Sovětském svazu nebylo populárnějšího sportu, nežli byl hokej, a zároveň tam nebyl žádný sport tak těsně svázán s politikou a zaťatou snahou papalášů z Kremlu a Lubjanky dokázat, že převaha a vítězství na ledě vlastně znamená i převahu a vítězství jejich společenského systému, v jehož dresu Rudá mašina bojovala o vítězství. Proto se tady nesmělo selhat, proto přestával být hokej sportovní hrou, ale stával se stále více ideologickým bitevním polem. A Slava Fetisov, který tenhle mrazivý dokument uvedl i na filmovém festivalu v Cannes, o tom vypráví s věcným klidem a přesvědčivým nadhledem přímého účastníka, který ví, o čem mluví, protože tím prošel.

Syn ruských emigrantů Gabe Polsky, který se již narodil ve Spojených státech a hrál hokej za Yaleovu univerzitu, kde studoval politiku a historii, natočil tenhle pozoruhodný snímek nejen proto, aby se vrátil ke svým kořenům, ale také proto, aby zarámoval slavnou a ve své době drtivě vítězící sovětskou hokejovou školu ideologickým kontextem a dobovým koloritem, bez něhož by nemohla vzniknout. Narativní strukturu dokumentu (který nejen režíruje, ale k němuž napsal i scénář a podílel se na produkci) postavil na silné a přesvědčivě výmluvné figuře hvězdného Fetisova, který si vyvzdoroval účast v NHL a otevřel tak cestu dalším. Jeho slova mají stejnou váhu jako jeho namakaných sto kilo na ledě a dobře mu sekunduje i řada dalších legendárních postav (třeba Vladislav Treťjak, Alexej Kasatonov, Vladimir Krutov, Anatolij Karpov, Scotty Bowman či jakýsi bývalý agent KGB).

V jejich podání, podmalovaném dobovými archivy, tak sledujeme dramatický příběh spoutaných hvězd, které poté, co hodného Anatolije Tarasova (na popud Brežněva) vystřídal démonický Viktor Tichonov, pocítili tvrdé sevření jeho jedenáctiměsíčního výcvikového tábora, kde se čtyřikrát denně tvrdě trénovalo, opušťák byl maximálně jednou za měsíc, a když Andreji Chomutovovi umíral otec, nemohl se s ním rozloučit, protože musel jít makat na led, aby byl připraven na příští zápas.

Rudá mašina je pravdivý, autentický a dramaticky silný dokument o brutálně „vyšlechtěném“, téměř neporazitelném, strojově sehraném hokejovém zázraku a době, kdy autority byly nedotknutelné, individualita likvidována a KGB všudypřítomná. Zajímavý a výmluvný dokument, který má spíše varovně otevřený nežli šťastný konec, je něco jako retro prolog před nadcházejícím hokejovým šampionátem. Je dobře, že našel svého distributora – a měl by najít i své diváky.

RED ARMY / RUDÁ MAŠINA. USA/Rusko 2014. Režie a scénář: Gabe Polsky. Kamera: Peter Zeitlinger, Svetlana Cvetko. Hudba: Christophe Beck, Leo Birenberg. Účinkují: Vjačeslav Fetisov, Vladislav Treťjak, Scotty Bowman, Alexej Kasatonov, Mark Deakins, Anatolij Karpov. V kinech od 23. dubna 2015.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nový ředitel Studia Ypsilon plánuje zrušit stávající podobu souboru

Ředitelem Studia Ypsilon bude od 1. března děkan Divadelní fakulty AMU (DAMU) v Praze František Tománek, jehož koncepce počítá se zrušením stávající podoby souboru. Výsledky výběrového řízení v pondělí schválili radní hlavního města, jehož příspěvkovou organizací divadlo je. Tománek plánuje divadlo transformovat na výukové a umělecké pracoviště Divadelní fakulty AMU. To podle serveru iRozhlas.cz kritizují členové souboru, divadlo situaci odmítlo komentovat.
11:38Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Putina ve filmu hraje umělá inteligence i Jude Law

V lednu se shodou okolností dostalo pozornosti dvěma novým hraným filmům o Vladimiru Putinovi. Oba sledují jeho cestu k moci, každý ale jiným způsobem. V Polsku měl premiéru snímek s jednoduchým názvem Putin, který příběh ruského vůdce vypráví stylizovanou satirou i pomocí AI. Ve francouzské produkci se zase chystá politický thriller Mág z Kremlu, v němž byl pro roli Putina potvrzen Jude Law.
17. 1. 2025

Na Berlinale budou soutěžit dva české animované filmy

Česká kinematografie bude mít na letošním festivalu Berlinale zastoupení díky dvěma animovaným filmům. Světovou premiéru čekají loutkové Pohádky po babičce, natočené podle knihy Arntošta Goldflama čtyřmi režiséry. Do soutěže krátkometrážních snímků se po deseti letech od poslední české účasti dostal Kámen osudu od studentky Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM) Julie Černé.
17. 1. 2025

Zemřel režisér David Lynch, mistr matoucích filmů

Ve věku 78 let zemřel americký režisér David Lynch. Oznámila to jeho rodina. Lynch byl nominován na Oscara za filmy Modrý samet, Sloní muž a Mulholland Drive. Byl také spoluautorem televizního seriálu Městečko Twin Peaks. Jeho dílo se stalo v mnoha kruzích kultovním a inspirovalo množství napodobitelů, byť se svojí logikou snu vzpíralo jasným interpretacím. „Život je velmi, velmi matoucí, a tak by to mělo být dovoleno i filmům,“ sdělil v jednom z rozhovorů.
16. 1. 2025Aktualizováno16. 1. 2025

Celebrity kvůli požárům v Los Angeles pomáhají i kritizují

Devastující požáry v okolí Los Angeles zničily domov mnohým celebritám. Řada osobností se rozhodla pomoci finančně, třeba Leonardo DiCaprio nebo Beyoncé, některé také vyjádřily svůj názor na zvládnutí požáru. Ke kritikům patří například Mel Gibson. Negativní reakce schytávají influenceři, pokud sdíleli fotografie s ohněm za zády.
16. 1. 2025

Jsme zpátky a je nám jedno, jak se jmenujeme, hlásí The Prostitutes

Kapela The Prostitutes loni ohlásila překvapivý comeback a teď se ve zkušebně připravuje na koncerty a dokončuje nové album. Představila z něj už první singl.
16. 1. 2025

Jak fungovalo gestapo. Kniha přibližuje vedení nacistické policie

Fungování nacistické tajné policie v Protektorátu Čechy a Morava, její členy a jakou měli moc, shrnuje nová publikace s názvem Gestapo. Její spoluautor Jan Vajskebr z Ústavu pro studium totalitních režimů v Událostech, komentářích popsal, že se historici snažili zaměřit na velitelský sbor, který měl vliv na podobu tohoto bezpečnostního aparátu.
16. 1. 2025

Nejkrásnější knihou minulého století je Šumava umírající a romantická

Jak vypadají ty vůbec nejkrásnější knihy minulého století? Odpověď zjišťoval Památník národního písemnictví a projekt Identita. Odborníci ocenili deset knih. Za tu nejhezčí vybrali publikaci Šumava umírající a romantická od Josefa Váchala. Kniha z roku 1931 je neobvykle velká a váží kolem dvaceti kilogramů.
15. 1. 2025
Načítání...