Rozbitý svět – sociální drama jako pohlazení po duši

Britský nezávislý film zase jednou zabodoval a my můžeme být při tom. A ptát se spolu s nimi: Milujete se, tak proč jste se nevzali? Proč s někým chodíš, když s ním nechceš zůstat? Co můžu čekat, když je mi jedenáct a jsem diabetička? Můžu ještě vůbec něco čekat, když je mi pětatřicet? Jaké to bylo, když jsem se narodila? Jaké to bylo, když ses zbláznil? Brečel bys, kdybych umřela? Proč se nechceš vrátit…

Jsou filmy, které jsou čisté jako dětská duše a palčivé jako bolest, kterou je zraňována. Jsou filmy, jež jakoby mimoděk, s lehkostí místy jen těžko snesitelného bytí vyprávějí, jak nesnadné může být dospívání a jak obtížné je pak unést dospělost. Jsou filmy, jako je autentická britská zpověď Rozbitý svět, jež vypráví (ne)všední příběh o našem neradostném, nezřídka nemocném, ale nakonec přesto naději vzbuzujícím věku, který - ať již je k nám jakkoli (ne)milosrdný - je nakonec jediným reálným prostorem naší a především námi poznamenané existence. Jsou filmy oslovující, autentické a pohlcující, jejichž příběhy jakoby se odehrály v naší ulici.

I oni žili, přežívali a živořili na konci jedné takové obyčejné předměstské ulice, kde si vzájemně vidíte do kuchyní, ložnic a společných dvorků a za kterou je už jen vrakoviště vyřazených přívěsů, automobilů a lodí jako symptomatický symbol ztroskotanců (na které je tady zřejmě zaděláno), kam si chodí místní děti hrát nebo si dát práska nebo se schovat, když chtějí být samy, případně pozorovat, jak odrostlejší teenageři zápolí s první felací. A vlastně nic o mnoho víc z tohoto Rozbitého světa nepotřebujeme vidět, neboť na tomto periferním půdorysu se odehrává vše podstatné. 

Skvěle debutující režisér Rufus Norris tu nezapře své divadelní kořeny a smysl pro úsporný a přehledný divadelní prostor a vystačí si většinou vlastně jen se třemi domy na konci ulice (nebo snad světa?) a jejich nejbližším okolím. Jejich obyvatelé se dělí na ty, co se ještě pinoží za něčím lepším, na co zatím nedosáhli, a ty, kteří alespoň zoufale nebo brutálně brání to, co jim zbylo.

Vcelku slušně tu žije právník Archie se svojí neúplnou rodinou, kterou tvoří jeho dcera, jedenáctiletá diabetička zvaná (jen místní vědí proč?) Skunk, její brácha, jenž svoji dospělost manifestuje tím, že začíná hulit, a pomocnice v domácnosti Kasia, která už je ve věku, kdy musí do nějakého vlaku naskočit nebo jí všechny ujedou. Za Kasiou rozpačitě pálí učitel z místní základky Mike, který tak dlouho hledá patřičný odstup, jenž by mu umožnil správný pohled na případný společný život, až z téhle vlažné hry odstoupí Kasia, protože jí už nebaví pořád jen sedět na peroně.

Tichou a uzavřenou enklávu tu tvoří starší rodina Buckleyových s mentálně retardovaným Rickem, který, podobně jako Mike, dostane brutálně přes držku, aniž by cokoli zavinil. Vykonavatelem je agresivní táta Bob Oswald, hlava poslední vykutálené rodinky, sestávající ze tří, i na místní poměry hodně vypečených dcer, na něž mu nikdo sahat nebude, které si nikoli náhodou říkají čubky a také se podle toho chovají tak, že čubčím způsobem poznamenají životy ostatních.

Figur, které těchto několik domů zabydlely, není málo. A tak je dobré, od samotného počátku, kdy vstupují na scénu, fixovat si jejich zvláštní znamení, protože jsou si svým způsobem (a pravděpodobně i záměrně) docela podobné a problém s jejich identifikací, ve smyslu kdo je kdo(?), a zapamatováním jejich osobních příběhů, které nezadržitelně ubíhají, prolínají se a narážejí do sebe, by tak nemusel být nutně jen výsadou sklerotiků.

  • Rozbitý svět / Eloise Laurenceová autor: Nick Wall, zdroj: AČFK
  • Rozbitý svět / Zana Marjanovicová autor: Nick Wall, zdroj: AČFK

Spouštěcím mechanismem do sebe zaklíněné mozaiky jejich příběhů je evidentně použitý prezervativ, který katastroficky výbušný fotr Bob najde u jedné ze svých „veselých“ dcer. A ve snaze najít przniče, který na sebe tenhle kus jeté gumy natáhl, rozpoutá peklo, jež účelová lež zprzněné ještě vygraduje. Rodinná televize je sice zachráněna před totálním rozflákáním zato všechno ostatní kolem začne být na hadry. Vymyšlené přiznání totiž způsobí melu, která roztočí nevypočitatelnou spirálu příčin a následků a změní životy všech, kteří tu dosud vcelku poklidně hnípali v rauši křehké sousedské selanky.

Dítě, jako protagonista britské filmové školy se sociálními kontexty, je překvapivě silný a výmluvný hráč. Dokumentují to skvělé snímky typu Fish Tank, kde se na loacheovské vlně potlouká po vyloučení ze školy mezi paneláky někde v Essexu patnáctiletá samotářka bez kamarádů Mia a sní o tom, že z ní bude tanečnice. Nebo emotivní Billy Elliot, jedenáctiletý kluk z hornické rodiny, který v neklidné Británii osmdesátých let objevuje nový svět na baletním pódiu, kam zběhl z boxerské arény. Byly z toho tři oscarové nominace a investovaných pět milionů vydělalo více než sto deset. K tomu není třeba nic dodávat. Vzdáleně sem ovšem zapadá i temný a depresivní thriller Musíme si promluvit o Kevinovi (jenž se profiluje jako pěkný hajzl již od ranných dětských let) či britské komorní studie o osamělosti (Nahý, Tyranosaurus) či vyporázdněnosti (Stud). Všechno jsou to významně oslovující a netriviální snímky, mající své svébytné sociální ukotvení a sdělující nám, jací jsme byli a jací jsme teď.

Norrisův debut se do téhle společnosti zařazuje důstojně, jako citlivě a sugestivně laděný opus, psychologické drama, které má co nabídnout a o čem vyprávět. To nepochybně platí i o jeho klíčové dětské protagonistce, průvodkyni po skrytých zákoutích tohoto Rozbitého světa Skunk alias Eloise Laurencové, která na sebe svým debutem slibně upozornila, stejně jako před časem vycházející hvězda Fish Tanku Katie Jarvisová.

Celý casting ostatně šlape jako dobře seřízený stroj, který dokáže využít a zkombinovat energii začínajících i zkušenosti ostřílených borců, jako je Tim Roth nebo Rory Kinnear, jenž za roli agresivního fotříka, jehož holky jsou nedotknutelné(!), obdržel British Independent Film Award. Režisér Rufus Norris s herci umí pracovat, dokáže využít své zkušenosti z jeviště, nabídnout jim prostor, aby se projevili, a přitom respektovat i pro něj nová specifika jejich čistě filmového vedení. Opřít se mohl o výmluvný příběh, který pro scénář Marka O'Roweho nabídla silná a inspirativní literární předloha Daniela Claye, a také o přímočarý vizuál, který se vyhýbá samoúčelným ornamentům a pod nímž je podepsán zkušený kameraman Rob Hardy.

Rozbitý svět, který může svojí zápletkou vzdáleně připomínat Vinterbergův Hon, se stal nejlepším britským nezávislým filmem roku 2012 a vítězným snímkem Febiofestu 2013. Je sevřenou mozaikou pocitů, reflexí a skutků, jež jsou stejně patetické a magické jako syrové a autentické. Ze všeho nejvíc ale převládá pocit, že je to opus nepodbízivý a pravdivý, který ve vás dokáže zanechat svůj otisk, rozehnat bláznův jedovatý mrak a provést vás malými i velkými dramaty každodennosti, která sice může být všední, ale nikdy vyprázdněná a banální. Jsou to dobré pocity. Je to dobrý a fungující film. Je to chvála současného britského nezávislého filmu. Rozhodně by vás neměla minout!

BROKEN / ROZBITÝ SVĚT. Velká Británie 2012, 90 min., české titulky, od 12 let, 2D. Režie: Rufus Norris. Scénář: Mark O'Rowe (podle knižní předlohy Daniela Claye). Kamera: Rob Hardy. Hudba: Electric Wave Bureau. Hrají: Tim Roth (Archie), Eloise Laurencová (Skunk), Cillian Murphy (Mike), Rory Kinnear (Oswald), Zana Marjanovicová (Kasia), Robert Emms (Rick), Denis Lawson (Buckley), Clare Burtová (Buckleyová). V kinech od 17. října 2013.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 31 mminutami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
před 2 hhodinami

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
před 5 hhodinami

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
včera v 07:30

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025

Vstup do Alešville je na vlastní nebezpečí

Národní galerie Praha uspořádala úplně první komplexní retrospektivu Aleše Veselého. K vidění je ve Veletržním paláci pod názvem Alešville.
21. 12. 2025

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025
Načítání...