Recenze: „Zlého chlapce baletu“ Sergeje Polunina tíží talent

3 minuty
Sergej Polunin: Nechci být jen tanečník
Zdroj: ČT24

Dlouho očekávanou kulturní událostí se pro pražské publikum stala návštěva kontroverzního tanečníka Sergeje Polunina, spojená s projekcí dokumentárního filmu s názvem Dancer. Snímek amerického režiséra Stevena Cantora, který mapuje osobní i uměleckou krizi fenomenálního mladíka, v první májový den hned dvakrát představil v historické budově Národního divadla. Ve zlaté kapličce i krátce tančil a diskutoval s diváky.

Byť byl film v Čechách už promítán v závěru loňského roku a je k zhlédnutí i na HBO, o vstupenky na květnová představení, kterým předcházela velká marketingová kampaň, byl opravdu enormní zájem. Vyprodaly se během několika málo okamžiků od spuštění předprodeje. Dancer se do vybraných kin ještě vrátí, ale jen na týden od 1. do 6. června.

Z ukrajinské bídy do královského baletu

Sergej Polunin se narodil v malém provinčním městě Cherson na jihu Ukrajiny. Už od jeho útlého dětství bylo jasné, že má velký pohybový talent, a jeho maminka proto napjala všechny síly, aby se nadaný syn dostal pryč z bídných podmínek, v nichž žili. Věřila, že ho čeká lepší budoucnost. Aby získali finance nezbytné pro chlapcova studia, musela se rodina za bolestných okolností rozdělit. Otec odešel vydělávat peníze do Portugalska, babička do Řecka.

Sergej nejprve studoval tanec na kyjevské konzervatoři, kde žil s matkou, a když mu bylo třináct let, zůstal sám v Londýně, kde pokračoval ve studiích na Královské baletní škole. Disciplinovaně dřel do úmoru především proto, aby splnil očekávání rodičů a nezklamal důvěru, kterou do něj vložili. Jedináček, na něhož je kladena obrovská zodpovědnost, byl zkrátka budoucností celého rodu, jenž se pro něj obětoval. A to může být, jak se brzy ukázalo, příliš velké břímě.

Sergej Polunin při vystoupení v Národním divadle v Praze
Zdroj: ČTK/Balet Národního divadla

Sergejova motivace je ta tam ve chvíli, kdy jeho rodiče neustojí odloučení a rozvedou se, když je mu patnáct let. Film vypráví o tom, jak si Polunin z této skutečnosti odnesl trauma, vzbouřil se, začal holdovat bujarým večírkům, vynechávat tréninky, nechal si potetovat tělo, dokonce i tančil pod vlivem drog a ani to nijak nezastíral.

V devatenácti letech se stal historicky nejmladším prvním sólistou prestižního Královského baletu. Dosáhl mety, která je splněným snem stovek tisíc tanečníků po celém světě. Tančil jednu hlavní roli za druhou, sklízel ovace a nadšené kritiky, stejně tak svými skandály plnil i stránky bulvárních plátků. V roce 2012 šokoval tím, že na svůj post nečekaně rezignoval.

Ve světě umění neexistuje být nejlepší. Otázka je, jestli člověk dosáhl toho nejlepšího, co bylo v jeho silách. Myslím si, že já ano.
Sergej Polunin

Nějakou dobu poté působil v Rusku, až se rozhodl s baletem skoncovat navždy a rozloučit se posledním tancem, do kterého obtiskne všechny své emoce. A tak vznikl poněkud kýčovitý taneční klip na píseň Take Me to Church irského hudebníka a zpěváka Andrewa Hoziera-Byrne, který natočil fotograf David LaChapelle a který na sociálních sítích doslova obletěl celý svět. Polunin se dostal do většího povědomí diváků a svou taneční kariéru nakonec neuzavřel, jen přesměroval svůj talent a umělecké ambice směrem k nadační činnosti a podpoře tance jako takového. To je také moment, v němž se dostal na plátna film Dancer, jenž vznikal pět let…

Rebel, který je dítětem

Snímek vykresluje komplikované hledání osobní a profesní integrity tanečníka. Tvůrci filmu odvedli poctivou práci a použili široký rodinný archiv, fragmenty inscenací, dobové dokumenty, výstřižky z tisku, rozhovory s rodiči i přáteli hlavního aktéra. Polunin je dnes širokou veřejností vnímán jako rebel, zůstal ale také trochu zmateným a nedospělým dítětem. Dítětem, které odjakživa patřilo k těm zázračným. A ty to v životě, jak známo, nemají většinou lehké.

Odmalička byl pod silným tlakem okolí, z něhož se později zákonitě snažil vymanit a podvědomě uniknout zodpovědnosti. Vystupňovaný osobní příběh akcentuje rozpor mezi životem na scéně a realitou a dramatická katarze mladíka, který se chce vyprostit ze systému, doplněná překrásnými tanečními záběry, vtáhne a uchvátí i „nebaletní“ publikum.

Talent a média

Diváci v Národním divadle měli možnost vidět Polunina zatančit i dvě krátké choreografie, jen jako malou ukázku jeho umění. Hned po zvednutí opony tančil krátké několikaminutové sólo s názvem Silent Echo v choreografii Russella Maliphanta, jako druhý předvedl hned po skončení filmové projekce tanec ze zmíněného slavného klipu Take Me to Church, který pro něj vytvořil jeho přítel Jade Hale-Christofi.

Obě dvě choreografie v sobě mísí estetiku klasického a současného tance, ani jedna ve mně ale překvapivě nezanechala hluboký prožitek, jejž jeho tanec vyvolával ve snímku Dancer. Především druhá choreografie vyzněla spíš jako plochý sled prvků, které tanečníkovi sice sedí, ale jsou navíc proloženy zbytečně teatrálními gesty, a v živém provedení nijak zvlášť nepřesvědčila.

„Zlý chlapec baletu“, enfant terrible, jehož obraz je do velké míry vytvořen médii, se dívá z plakátů pronikavým pohledem šelmy, hrudník plný tetování a jizev. Ve skutečnosti působí spíš skromně, tiše a vlastně možná dokonce až plachým dojmem. Je to mladý muž, který je bezpochyby obdařen mimořádným nadáním. Uvidíme ale, co mu přinese čas. Za jeho rychlou slávu může nejen velká píle a nesporný talent, ale značně se na ní podepsala i všemocná média. Je jisté, že k tomu, aby se mohl opravdu srovnávat s legendárními tanečníky, jako je Baryšnikov či Nurejev, mu v jeho sedmadvaceti letech zbývá ještě odžít a odpracovat dlouhý kus cesty 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Ve Zlíně se promítají filmy pro děti a mládež z padesáti zemí

Ve Zlíně začal filmový festival pro děti a mládež. Téměř tři sta snímků z padesáti zemí světa se bude promítat do 4. června. Vítězné tituly Zlín Film Festivalu si odnesou Zlatý střevíček, cena za mimořádný přínos patří trikovému mistrovi Borisi Masníkovi a herečce Simoně Stašové.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Mimina lezou po Žižkovské věži už čtvrtstoletí. Nemají být roztomilá

Váží přes tři sta kilo, místo obličeje mají čárový kód a udrží se na svislé ploše. Na žižkovské televizní věži v Praze se černá laminátová mimina v nadživotní velikosti poprvé objevila 29. května 2000. Nejprve dočasně, nakonec pro velký úspěch nastálo. „Kdyby náhodou došlo k tomu, že sem Rusové pošlou atomovou bombu, tak věž asi půjde do kopru, ale mimina vydrží nekonečně,“ prohlásil jejich „otec“ David Černý v 90’ ČT24 moderované Jiřím Václavkem.
před 13 hhodinami

Do Česka míří film, jemuž se v Cannes tleskalo 19 minut

Mezigenerační trauma jedné umělecky založené rodiny zvedlo publikum canneského festivalu na nohy na devatenáct minut vyplněných potleskem. Pro české distributory i to může být posvěcením šťastné ruky. Filmy totiž někdy nakupují už roky před premiérou, kdy nemají k dispozici ani scénář, což může přinést obchodní riziko. Jindy vybírají přímo na festivalu.
před 19 hhodinami

Příběh zámku z Trutnovska inspiroval filmaře, teď je komplex na prodej

Komplex Nové Zámky na Trutnovsku je na prodej. Do povědomí veřejnosti se dostal v souvislosti s chováním majitelů vůči muži, který jim odmítl prodat pozemky. Příběh se poté stal předobrazem filmu Zahradníkův rok. Firma ruského podnikatele Alexeje Zacharova se zbavuje zámku i čtyřiceti hektarů polností, stavebních parcel a vodní plochy. Z dříve oblíbeného místa k procházkám udělal majitel téměř pevnost obehnanou žiletkovým drátem.
před 23 hhodinami

„Vyčištění“ Postoloprt stálo život stovky Němců. Na vyšetření nebyl zájem, říká Padevět

Těsně po konci druhé světové války, na začátku června 1945, zavraždili českoslovenští vojáci v Postoloprtech minimálně 763 civilistů. Bez soudu byli postříleni a pohřbeni v masových hrobech německy mluvící obyvatelé. Ačkoliv byla dva roky poté zřízena vyšetřovací komise, odsouzen nikdo nebyl. K událostem se v nové knize vrací spisovatel Jiří Padevět.
28. 5. 2025

Seriáloví tvůrci oznámili, kdo budou noví Harry, Hermiona a Ron

V titulní roli seriálového Harryho Pottera i jeho nejbližších kamarádů se objeví neokoukané tváře. Tvůrci chystané série jako představitele mladého kouzelníka vybrali Dominica McLaughlina, Hermionu si zahraje Arabella Stantonová a Rona Alastair Stout.
28. 5. 2025

Z basy do divadla. Dobrovolníci doprovází za kulturou vězně i seniory

Dva odsouzení z věznice v Jiřicích nedávno mohli zajít do divadla. Díky platformě Snížit kultuře práh, jejíž snahou je umožnit návštěvu kina, koncertu nebo galerie sociálně znevýhodněným osobám, kteří by si jinak takovou návštěvu nemohli dovolit. Platforma vybudovala a rozšiřuje databázi institucí, které volné vstupy nabízejí.
27. 5. 2025

Obrazem: Walt Disney Východu. Výstava přibližuje Jiřího Trnku

Průkopník animovaného filmu Jiří Trnka natáčel s loutkami, ilustroval i maloval. Svou poetikou okouzlil celý svět a ovlivnil několik generací filmařů. Jeho tvorbu teď připomíná výstava v pražské Galerii Villa Pellé s názvem Trnka – Příběh legendy.
27. 5. 2025
Načítání...