Recenze: Úžasný Boccaccio je spíše teatrální a nudný

Zhruba v polovině čtrnáctého století vzniklo nejznámější dílo italského renesančního novelisty Giovanna Boccaccia Dekameron. O nějaké to století později knihu reflektoval i film. Mezi ty, kteří si tuhle renesanční látku střihli, patří třeba Pier Paolo Passolini. Jen bratři Taviani vědí, proč do toho šli po něm, když neměli kloudný nápad, jak to natočit líp.

V morem sužované Florencii se v roce 1348 snadněji umíralo, než žilo. Funebrácké povozy vozily mrtvé do společných, narychlo vykopaných hrobů. Lidé páchali sebevraždy nebo se obezřetně ploužili ulicemi s květinami u nosu, protože jejich vůně údajně odháněla morovou nákazu. A pak tu bylo pár takových, kteří vcelku logicky usoudili, že v téhle temné době bolestného umírání zbývá jen jediné: uprchnout z nemocného města a najít si odlehlé místo, kam smrtící dech morové příšery již nedosáhne.

Vlažná láska

Tehdy se skupina mladých šlechticů rozhodla zdrhnout před epidemií do nedalekých hor a věřila, že je tam „černá nemoc“ nedostihne. Jakkoli to zní nepatřičně, chtěli se spíše radovat, než bázlivě čekat, zda přežijí, proto si řekli, že každý den někdo z nich odvypráví ostatním zajímavý příběh na téma, které si sám zvolí. A protože byli mladí, nelze se divit, že to byly příběhy, v nichž většinou hrála hlavní roli láska a milování.

Jen jediný z pěti příběhů, které (inspirovány Dekameronem) v Úžasném Boccacciovi zaznějí, nemá erotický námět, ale je spíše potměšilou anekdotou o důvěřivém prosťáčkovi, ze kterého si (za pomoci celého města) vystřelili dva hajzlíci.

Vymazlený dobový vizuál, přiznaně divadelní herecké výkony, přebouchnutý soundtrack a pak už nic nového, překvapivého či oslovujícího. To je sytě kolorovaný, ale v zásadě nudný, ničím neoslovující a jen vlažně zakvedlaný mix znovu vyvařené klasiky, který se neptá, zda tahle parta natáhne brka nebo přežije, ale proč a pro koho něco tak samoúčelně estetického a melodramaticky vyprázdněného vůbec vzniklo?

Disciplinovaně nudný film

Paolo a Vittorio Taviani (Padre, padrone, Caesar musí zemřít) přetavili krásu, vášeň, osudovou bizarnost, tělesnou necudnost a rustikální smyslnost Dekameronu do nudného scénáře a disciplinovaně podle něj natočili nudný film. V jejich starosvětském aranžmá není tahle klasika italské renesance objevením nového životního stylu, počátkem moderního věku ani návratem k antice, přírodě a živelné smyslnosti.

Nejde o individualistické hledání vlastní cesty pozemským životem. Není to renesanční znovuzrození, ale spíš poklidné přežvykování toho, co jiní před nimi skousli mnohem výživněji a lépe.

To, co tu funguje, je brilantně komponovaný a čistě zasvícený vizuál, jenž dodává snímku atmosféru a estetickou kvalitu, ale stejně nedokáže kompenzovat to, že je oddeklamován toporně a teatrálně, jakoby bez zájmu, frivolního šarmu a věrohodných (nebo alespoň nějakých) emocí. Až příliš ilustrativně rozmáchlý soundtrack laťku o mnoho výše nezvedne a kromě jednoho cvičeného sokola, kterému (marně) držíte palce, tu není nikdo, kdo by si o to řekl, protože všichni vám jsou v zásadě ukradení.

Manýrističtí bratři Taviani nás pozvali do světa sice barvité, ale spíše pohlednicově kolorované fantazie, která po nedlouhé chvíli začíná působit docela monotónně a fádně. „Nakonec se spolu začneme nudit,“ varovně upozorňuje v závěru jedna z figur tohoto filmu. Řekl bych, že tohle varování je velmi na místě.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
před 2 hhodinami

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
včera v 17:16

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
včera v 10:54

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025
Načítání...