Recenze: Smrt Timu Rothovi sluší

Drama Chronic mexického režiséra Michela Franca nebude diváky nezávazně bavit, ale musí si ho odpracovat – a pak se na něj pracně pokusit zapomenout, aby jim neuvízl příliš hluboko pod kůží. Je osobní a minimalistický a vlastně i trochu stereotypní svým opakovaným motivem skonu a také nekompromisně otevřený a voyersky sledující poslední krok člověka do nicoty. V doprovodu Tima Rotha coby paliativního ošetřovatele, na jehož empatii je cosi zneklidňujícího.

Současní mexičtí filmoví tvůrci se s ničím moc nemažou, nic moc neokecávají, neobrušují a nemaskují. Na bránu táhnou většinou brutálně, věcně a přímočaře, žádné tabu pro ně není nedotknutelné a nic bizarně lidského jim není cizí. Jejich filmy jsou o reálném životě i o smrti, která v jejich interpretaci není opakem života, ale spíše jeho vyhasínající součástí, a extrémně dlouhé záběry, kterými o tom vypovídají, mají rádi skoro stejně jako tequilu blanco a tortilly přelité fazolovou omáčkou.

V tomto duchu komponuje mexický režisér a scenárista Michel Franco, jehož filmy pravidelně bodují na mezinárodním filmovém festivalu v Cannes, svůj poslední autorský opus Chronic, jenž si z Cannes odnesl cenu za nejlepší scénář, přiklepnutou porotou, v jejímž čele stáli bratři Coenové, kteří dobře ví, jak se takový dobrý scénář píše.

Smrtící sólo pro Tima Rotha

Ten Francův původně počítal s tím, že se jeho drama o posledních dnech člověka, smrti, utrpení a umírání bude odehrávat v Mexiku a jeho klíčovou protagonistkou bude zdravotní sestra provozující paliativní praxi. Pak do hry vstoupil Tim Roth (Pulp Fiction, Rob Roy), který má rád nezávislé režiséry, netriviální témata a nestandardní a alespoň trochu obsesivní role.

Chronic
Zdroj: Film Europe

A vzápětí začal Franco snaživě přepisovat scénář, děj přesunul do Spojených států a jeho novým protagonistou se stal ošetřovatel David, který zná všechnu bídu a beznaděj umírajících, v jejichž blízkosti se cítí dobře.

Tenhle obětavý chlapík, trpělivě a se zvláštní něhou omývá zvratky a výkaly z nemocí pokřivených a odevzdaných lidských těl (což je jen obtížně stravitelný vizuální leitmotiv Chronicu), je na hony vzdálený zdravotnímu bratru Jebalovi Bena Stillera (Fotr je lotr) a daleko spíše vyvolává vzdálené asociace na Georgese Laurenta, ztvárněného Jeanem-Louisem Trintignantem v Henekeho hořkém filmu Láska. David není úchyl, jak si někteří myslí, ale něco s ním zřejmě není úplně v pořádku…

Film, který nechceme vidět

Takový je Chronic, jehož tíha, naléhavost a neodvolatelnost je zvláštním způsobem adresná a nelze před ní uhnout do světa fikce, která se nás netýká. Tím spíše, že režisér Michel Franco, kameraman Yves Cape a klíčový herec Tim Roth dělají všechno proto, aby vzbudili dojem autentického, téměř dokumentárně zachyceného života na konci, který se může kdekoli týkat kohokoli.

Chronic
Zdroj: Film Europe

Moc se tu nemluví, protože smrt se nedá ukecat, místo soundtracku tu sem tam zazní úsporný dialog, prolínaný autentickými gerojši – a celé to působí jako dusný mix nevyhnutelného a fatálního, explicitního a intimního a také pomalého, neboť není kam a proč chvátat, protože smrti stejně nezdrhneš. 

Klíčovou (a vlastně jedinou výraznou figurou) této seance, kterou každý neskousne, je umírajícím až fanaticky oddaný David Tima Rotha, jenž tu bez patosu a rozmáchlých gest předvádí neokázale silné herectví. Bez jeho účasti by z Chronicu vyprchaly emoce i obsah, jenž nám připomíná, že důstojně umírat není snadné. Důstojné umírání je vlastně poslední životní klika, která nás může potkat, což (jak uznáte) člověka nenabíjí zvláštním optimismem.

Ve Francově opusu je smrt hraniční a silnou ingrediencí, kterou ničím nerozmělňuje. Je to fenomén hrozící, ale také fascinující jako něco, co můžeme (musíme) prožít jen jednou. Přiznávám (i když vím, že to není správné ani výchovné), že bych po téhle projekci raději než na preventivní lékařskou prohlídku zašel na panáka.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 3 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 14 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 20 hhodinami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
před 21 hhodinami

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
včera v 09:00

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...