Recenze: Smrt Timu Rothovi sluší

Drama Chronic mexického režiséra Michela Franca nebude diváky nezávazně bavit, ale musí si ho odpracovat – a pak se na něj pracně pokusit zapomenout, aby jim neuvízl příliš hluboko pod kůží. Je osobní a minimalistický a vlastně i trochu stereotypní svým opakovaným motivem skonu a také nekompromisně otevřený a voyersky sledující poslední krok člověka do nicoty. V doprovodu Tima Rotha coby paliativního ošetřovatele, na jehož empatii je cosi zneklidňujícího.

Současní mexičtí filmoví tvůrci se s ničím moc nemažou, nic moc neokecávají, neobrušují a nemaskují. Na bránu táhnou většinou brutálně, věcně a přímočaře, žádné tabu pro ně není nedotknutelné a nic bizarně lidského jim není cizí. Jejich filmy jsou o reálném životě i o smrti, která v jejich interpretaci není opakem života, ale spíše jeho vyhasínající součástí, a extrémně dlouhé záběry, kterými o tom vypovídají, mají rádi skoro stejně jako tequilu blanco a tortilly přelité fazolovou omáčkou.

V tomto duchu komponuje mexický režisér a scenárista Michel Franco, jehož filmy pravidelně bodují na mezinárodním filmovém festivalu v Cannes, svůj poslední autorský opus Chronic, jenž si z Cannes odnesl cenu za nejlepší scénář, přiklepnutou porotou, v jejímž čele stáli bratři Coenové, kteří dobře ví, jak se takový dobrý scénář píše.

Smrtící sólo pro Tima Rotha

Ten Francův původně počítal s tím, že se jeho drama o posledních dnech člověka, smrti, utrpení a umírání bude odehrávat v Mexiku a jeho klíčovou protagonistkou bude zdravotní sestra provozující paliativní praxi. Pak do hry vstoupil Tim Roth (Pulp Fiction, Rob Roy), který má rád nezávislé režiséry, netriviální témata a nestandardní a alespoň trochu obsesivní role.

Chronic
Zdroj: Film Europe

A vzápětí začal Franco snaživě přepisovat scénář, děj přesunul do Spojených států a jeho novým protagonistou se stal ošetřovatel David, který zná všechnu bídu a beznaděj umírajících, v jejichž blízkosti se cítí dobře.

Tenhle obětavý chlapík, trpělivě a se zvláštní něhou omývá zvratky a výkaly z nemocí pokřivených a odevzdaných lidských těl (což je jen obtížně stravitelný vizuální leitmotiv Chronicu), je na hony vzdálený zdravotnímu bratru Jebalovi Bena Stillera (Fotr je lotr) a daleko spíše vyvolává vzdálené asociace na Georgese Laurenta, ztvárněného Jeanem-Louisem Trintignantem v Henekeho hořkém filmu Láska. David není úchyl, jak si někteří myslí, ale něco s ním zřejmě není úplně v pořádku…

Film, který nechceme vidět

Takový je Chronic, jehož tíha, naléhavost a neodvolatelnost je zvláštním způsobem adresná a nelze před ní uhnout do světa fikce, která se nás netýká. Tím spíše, že režisér Michel Franco, kameraman Yves Cape a klíčový herec Tim Roth dělají všechno proto, aby vzbudili dojem autentického, téměř dokumentárně zachyceného života na konci, který se může kdekoli týkat kohokoli.

Chronic
Zdroj: Film Europe

Moc se tu nemluví, protože smrt se nedá ukecat, místo soundtracku tu sem tam zazní úsporný dialog, prolínaný autentickými gerojši – a celé to působí jako dusný mix nevyhnutelného a fatálního, explicitního a intimního a také pomalého, neboť není kam a proč chvátat, protože smrti stejně nezdrhneš. 

Klíčovou (a vlastně jedinou výraznou figurou) této seance, kterou každý neskousne, je umírajícím až fanaticky oddaný David Tima Rotha, jenž tu bez patosu a rozmáchlých gest předvádí neokázale silné herectví. Bez jeho účasti by z Chronicu vyprchaly emoce i obsah, jenž nám připomíná, že důstojně umírat není snadné. Důstojné umírání je vlastně poslední životní klika, která nás může potkat, což (jak uznáte) člověka nenabíjí zvláštním optimismem.

Ve Francově opusu je smrt hraniční a silnou ingrediencí, kterou ničím nerozmělňuje. Je to fenomén hrozící, ale také fascinující jako něco, co můžeme (musíme) prožít jen jednou. Přiznávám (i když vím, že to není správné ani výchovné), že bych po téhle projekci raději než na preventivní lékařskou prohlídku zašel na panáka.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 2 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 4 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 10 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...