Recenze: Skoro dokonalá Evropa

Dva černí cizinci v „bílé“ Evropě na opuštěném červeném nástupišti, kde vlaky nezastavují a jen sviští okolo tak rychle, že se okolní svět rozpíjí do podoby šmouhy…podobně jako globalizace, která stírá národní rozdíly. Jenže lidé touží někam patřit a mít někde domov. A pokud cítí jeho ohrožení, mohou přikročit k nejtemnějšímu násilí – jako v novém kousku divadelní hry Evropa, uváděnou v experimentálním prostoru divadla NoD Roxy.

Novou divadelní hrou Evropa současného britského dramatika Davida Greiga pokračuje NoD Roxy ve vlastních produkcích, které se zamýšlí nad aktuálním děním ve světě. Na poměrně jednoduchém, až banálním příběhu tak rostou hluboké myšlenky reflektující současné problémy. V tomto případě je představují ti dva špinaví černí cizinci, kteří zůstanou na opuštěném železničním nádraží v malém městě kdesi upostřed Evropy. A přestože chtějí zůstat zcela neviditelní, eskalují už svou pouhou přítomností v klidném městečku napětí u zdejších „slušných“ občanů.

Ačkoliv autor napsal hru již v roce 1994 a inspiroval se genocidou v bývalé Jugoslávii, téma běženců ani po více jak dvaceti letech neztrácí na aktuálnosti.

Představení Evropa
Zdroj: Jan Hromádko/NoD

Jaká je vlastně současná Evropa, která v rámci globalizace na jedné straně urputně stírá národní rozdíly, aby je na straně druhé zase stejně intenzivně vyzdvihovala? Právě rychlíky, které ve hře míjí nástupiště bez toho, aniž by zastavily, symbolizují globalizaci, která maže hranice, ovšem zároveň neumí vymýtit násilí.

V Evropě, kde jsou hranice mezi zeměmi a bloky nestálé, se pak národnostní smýšlení může projevovat v jeho nejtemnějších podobách. Ať už násilnostmi z důvodu jiné barvy pleti nebo třeba sexuálním násilím, jak se obojí ukáže v této hře. Je snad důvodem obava ze ztráty vlastní identity?

„Když je něco tvůj domov, jsi za něho zodpovědný. Ve chvíli, kdy tu zodpovědnost pustíš, utečeš a opustíš domov, ponecháváš ho vlkům.“                 z předmluvy teatrologa Dana Rebbellata k prvnímu soubornému svazku Greigových her, 2002

Na první chvíli sice může být někdy složitější se v obrazech příběhu vyznat, což je však typické pro nejednoznačnost Greiga. Dalo by se říci, že pro rychlejší zorientování se v ději chybí určitá dávka emociální vyrovnanosti, která by se zde dala očekávat. Hra totiž umně vyvolává napětí, pocit rostoucí dramatičnosti, ale na druhou stranu nepřichází kýžená úleva. Jenže to je právě záměr autora, se kterým se divák musí srovnat. Ne všechno dění na světě má totiž pozitivní vývoj a někdy je potřeba se s tím smířit.

Představení Evropa
Zdroj: Jan Hromádko/NoD

Pokud to divák přijme, pak pochopí, co autor naznačuje, když vede postavy dějem hry tak, že postupně nabývají jejich beztvaré a do barev zahalené obličeje (tváře mají natřené do černa, červena a bíla) jednoznačných kontur. Spolu s tím, jak z nich během hry mizí nánosy barev, se postavy polidšťují a stávají se z nich lidi jako kdekoliv v Evropě, tedy s jasnými tvářemi, emocemi, starostmi a touhou po domově, ale zároveň i strachem z něho, ať už je jich pleť jakákoliv. Závěrečná slova postav: „My jsme také Evropa,“ je vlastně tečkou za tím, že tak to prostě je a život jede dál.

„Text působí dost současně a zároveň je náročný v tom, jakou má skladbu. Je to napsané pro skupinu. Jeden na druhém závisíme, to je princip celé věci. Osamělý jsem k ničemu,“ říká režisérka Viktorie Čermáková, která se záměrně nesnaží zasadit děj do konkrétní doby.

3 minuty
Reportáž: Divadelní cesta Evropou
Zdroj: ČT24

Děj hry je zároveň podržen prostorným jevištěm a strohou syrovostí scény v převažujících tmavých stínech, do které svítí bílé a červené tváře „domácích obyvatel“ města, zatímco obličeje zmíněných „cizinců“, do uhlova zbarvené, se v ní ztrácejí. Prostor je rozdělen na několik samostaných zón, ve kterých se současně prolínají „životy“ postav, ale nutně do sebe nezasahují, pokud to není potřeba a drží svou individualní nit příběhu.

Herci zároveň celou dobu většinou zůstávají na scéně, nikam neodcházejí, ani když není zrovna jejich část hry, jen se přemístí do pozadí. To celé proto působí velmi přirozeně a diváka lehce vtahuje do dění příběhu. 

Nejbližší reprízy se konají v divadle NoD 15. a 18. března. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...