Recenze: Rušte své kruhy, vyzývá Divadlo Continuo

3 minuty
Reportáž: Divadlo Continuo hraje V kruhu
Zdroj: ČT24

Divadelní soubor Continuo slaví pětadvacet let své činnosti projektem V kruhu, v žádném případě se však neopakuje. Zároveň vize, již divákovi nabízí, je vše, jen ne přívětivá.

A nelze se ani divit, má-li být divadlo nejen odrazem našeho světa, ale i předjímat jeho další směřování, jiné ani, zvláště pak dnes, být nemůže. Představení V kruhu – které se odehrává ve specifickém, zdánlivě naprosto nedivadelním prostředí vodního příkopu jihočeského zámku Kratochvíle – je tak sledem obrazů, které si sice každý může vykládat po svém, celkový dojem je však jasný: naše civilizace je v ohrožení a je pouze na nás, jak si s touto krizí – anebo výzvou – poradíme. A že to není poprvé, je snad zbytečné připomínat… A také, že blaho či blahé úmysly jednoho mohou být peklem druhého.

Symboly místo ilustrací

„Vaše utopie je mou dystopií,“ čteme tedy jako vzkaz na zádech jedné z postav. Podobná varování jsou však rozeseta po celé, téměř dvouhodinové produkci, na níž se jako již dvacet let každým rokem podílejí herci z řady evropských i jiných zemí. Nečekejme ovšem nějaká strašení ve stylu televizních zpráv či prohlášení populistických politiků, velkým kladem přístupu uměleckého vedoucího Pavla Štourače jsou náznaky a hlavně práce se symboly.

V kruhu (Divadlo Continuo)
Zdroj: Divadlo Continuo/Karel Fořt

A to s takovými, které sahají hluboko do našeho podvědomí, a pokud si budeme chtít pomoci psychologickou terminologií, pak tedy symboly přímo archetypálními. Štourač, jak řekl po představení, tentokráte nic nevypráví, neilustruje – o to více je pak celý večer nabitý asociacemi, ba přímo k nim vybízí. Což je samozřejmě zásluhou nejen Pavla Štourače a jeho poetiky, ale i všech herců a také výtečné hudby Elii Morettiho, jež dokáže fungovat jak sama o sobě, tak ideálně doprovázet vše, co se před i za očima publika odehrává.

Pinožení i imigranti

Jak již bylo řečeno, „čtení“ mimořádně – a to i v kontextu tvorby Continua – vydařeného projektu V kruhu může být hodně subjektivní, napadají mě nicméně dvě hlavní možné cesty. Tou první, širší či zobecněnější budiž jakési theatrum mundi, divadlo světa.

Divák sleduje dvanáct postav (že herci pocházejí z dvanácti zemí, je nejspíš pouhou shodou okolností), které z úvodní letargie vytrhnou vzájemná soukromá dramata, mocenské hry či „malé životní etudy“, zkrátka všechno to naše jepičí pinožení. Následuje dystopie, podobající se postapokalyptickému filmu. A když poté postavy mají konečně možnost spásy, skončí všechny opět každá uzavřená do sebe. Kruh se tedy uzavřel a vše může proběhnout znovu, se vším všudy.

V kruhu (Divadlo Continuo)
Zdroj: Divadlo Continuo/Karel Fořt

Představení lze ale vnímat i jako konkrétní obraz současné situace: sebestřednost a dosebeuzavřenost Západu v kontrastu s martyriem uprchlíků z ohrožených, tedy neevropských zemí, s jejich pokusy přeplavit se na čemkoliv, spasit se. A nemusí to být ani imigranti, můžeme to být, v hlubší rovině, i my sami.

Příroda i film

Onen pohyb v kruhu, zvláště pak ve druhé části, můžeme také vnímat jako varování před sobeckým, nic nerespektujícím přístupem lidstva k přírodě, hlavně k vodě. Jednomu ze zmíněných archetypálních symbolů – vodě jako nositeli života i smrti.

Čímž se dostáváme k důležitému aspektu Štouračova sdělení – V kruhu je totiž hlavně a především velkou moralitou. Konstatující, předjímající. Vypomůžu si opět přirovnáním k filmu: první část projektu V kruhu by se jistě líbila Federicu Fellinimu, druhá bezesporu Ingmaru Bergmanovi, a vše pak Andreji Tarkovskému. A co nám? To lze zjistit na zámku Kratochvíle až do 14. srpna.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Sto let od narození pěvkyně Soni Červené připomíná unikátní výstava

České muzeum hudby představuje výstavu k výrazné osobnosti světové hudební scény – Soně Červené. Otevírá se u příležitosti nedožitých stých narozenin operní pěvkyně, které připadají na úterý. Expozice připomíná její mimořádnou uměleckou dráhu i osobní příběh. Poslední roli ztvárnila v 96 letech coby svatá Ludmila. Na výstavě ji představují i dvě desítky kostýmů. Prostorem se symbolicky táhne červená neonová linka. Vystaveno je více než dvě stě exponátů, mimo jiné i osobní předměty Soni Červené.
včera v 20:18

Dokumenty ukryté v kamnech přibližují život Jiřího Mahena a jeho ženy

Desítky let ukryté dokumenty, pohlednice nebo obaly od čokolády, které přibližují život básníka Jiřího Mahena, jeho ženy i švagrové, představili pracovníci Mahenova památníku v Brně. Objevili je loni na podzim náhodou v kamnech domu. Mezi materiály je i list, který podle historika Jana Ševčíka dokládá postupný vznik knihy Karly Mahenové Život s Mahenem, vyšla v roce 1978.
včera v 14:49

O Praze jsem přemýšlel už před patnácti lety, říká spisovatel Dan Brown

Nová kniha jednoho z nejpopulárnějších spisovatelů současnosti Dana Browna s názvem Tajemství všech tajemství vychází v úterý na celém světě. Její děj se odehrává v Praze. „Vždycky jsem vnímal místo jako postavu v knize a je jen málo ‚postav‘ tak krásných a tajemných jako Praha. Jakmile jsem věděl, že budu psát o lidském vědomí, okamžitě jsem se rozhodl, že to musí být Praha,“ řekl spisovatel v exkluzivním rozhovoru pro ČT. „Trvalo mi sedm let knihu napsat, ale o Praze jsem začal přemýšlet už před patnácti lety,“ dodává Brown. V novince nechybí postava inspirovaná legendou o Golemovi, stejně jako agenti české tajné služby ve škodovkách, vincentka, tlačenka, literární kavárna Týnská, muzeum sexuálních přístrojů nebo park Folimanka.
včera v 07:00

Panství Downton se loučí filmem

Britské Panství Downton se po patnácti letech uzavírá. Seriálový příběh aristokratických majitelů a jejich služebnictva zakončí v kinech celovečerní film. Historický snímek s podtitulem Velké finále má už za sebou premiéru v Londýně.
8. 9. 2025

V rodném domě Antonína Dvořáka otevřelo interaktivní muzeum

Rodný dům Antonína Dvořáka v Nelahozevsi na Mělnicku je kompletně opravený. Navíc přibylo návštěvnické centrum. Dokončena je i expozice, která začala fungovat před rokem ve zkušebním provozu.
8. 9. 2025

Pražští radní odvolali ředitele Studia Ypsilon

Pražští radní odvolali k pondělku ředitele Studia Ypsilon Karla Františka Tománka. Ve funkci byl od 1. března, plánoval propojení divadla a Divadelní fakulty Akademie múzických umění (DAMU). Řízením městské příspěvkové organizace radní pověřili zástupkyni ředitele a vedoucí ekonomku Blanku Pechovou. Tománkovi vytýkají především chyby v hospodaření a nenaplnění klíčové části jeho koncepce. Tománek řekl, že ho o odvolání zatím nikdo oficiálně neinformoval.
8. 9. 2025Aktualizováno8. 9. 2025

Rakouský dramatik Vögel baví české diváky. Botami, kabelkami a chlapy

Jako první premiéru nové sezony připravilo Slovácké divadlo v Uherském Hradišti vztahovou komedii Boty kabelky chlapi. Napsal ji současný rakouský dramatik Stefan Vögel, který patří k vyhledávaným autorům komediálních vztahových her. Jeho inscenace mají na programu i další česká divadla.
8. 9. 2025

Symbol Benátek pochází z Číny a původně mohl mít plandavé uši, zjistili vědci

Nad benátským náměstím Svatého Marka bdí už stovky let mlčenlivý mytologický strážce. Majestátní okřídlený lev se dostal na vlajku města, stal se symbolem Benátské republiky a dnes je i znakem slavného filmového festivalu. Na město se dívá bronzovýma očima už asi 850 let, až na krátkou dobu, kdy ho ukradla Napoleonova armáda. Nový výzkum ukazuje na pozoruhodné kořeny tohoto artefaktu, které sahají až do Číny.
8. 9. 2025
Načítání...