Recenze: Překrásná a se Semem. Brněnské Bystroušce chybí k dokonalosti přesnější orchestr

Třikrát sláva! V Brně opravili Janáčkovo divadlo, zahájili Janáčkův festival a premiérovali novou inscenaci Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky. Povedla se velmi. Pěkný výkon orchestru a sboru a vůbec všech zúčastněných umocňuje skvělý Svatopluk Sem v hlavní roli revírníka. Myšlenkově podnětná koncepce šéfa brněnské opery Jiřího Heřmana kypí fantazií a připomíná i autora literární předlohy Rudolfa Těsnohlídka.

Hned několik zpráv by nemělo uniknout pozornosti kulturního čtenáře. V Brně se po šestnácti měsících oprav otevřelo Janáčkovo divadlo. Výsledek pochopitelně musí posoudit především ti, kdo se dostanou i do provozních prostor, nicméně na návštěvníka působí skvostným dojmem.

Doporučit lze rovněž návštěvu začínajícího festivalu Janáček Brno 2018, na němž během podzimu zazní celé jevištní dílo hukvaldského rodáka. První večer festivalu a zároveň slavnostní zahájení provozu zrekonstruovaného divadla obstarala premiéra opery Příhody Lišky Bystroušky v novém nastudování brněnského operního souboru.

Děj se tentokrát počíná odvíjet v dětském domově Dagmar. Inscenátoři v čele s režisérem Jiřím Heřmanem tak chtěli připomenout nepříliš známý příběh pojící se s Rudolfem Těsnohlídkem, jehož novinový seriál o lapené a uprchlé lišce Janáček použil jako předlohu pro své dílo. Učiníme tak v krátkosti i zde.

Těsnohlídek v roce 1919 při prosincové procházce bílovickým lesem společně se svými přáteli nalezl odložené batole. Podchlazené děvčátko se naštěstí podařilo zachránit, dostalo jméno Liduška a sehnala se pro něj adoptivní rodina.

Událost novináře a spisovatele zasáhla, protože si uvědomil, že nešlo o ojedinělou situaci. V příštích letech svůj literární talent využil k tomu, aby k osudům nechtěných dětí a sirotků obrátil pozornost širší veřejnosti. Ale nejen to, zasadil se i o vznik tradice, o jejímž původu málokdo ví.

Těsnohlídek vymyslel, že během adventu na náměstí Svobody v Brně vztyčí vánoční strom, při čemž se uspořádá sbírka pro děti bez domova. Stalo se tak v roce 1924, v následujících letech se začala přidávat další města a nakonec se financí sešlo tolik, že byl v roce 1929 v Brně-Žabovřeskách otevřen Dětský domov Dagmar.

Rudolf Těsnohlídek se otevření dětského domova nedožil. Rok před tím se v redakci Lidových novin ve věku 45 let zastřelil.

Dětský domov Dagmar na archivní fotografii
Zdroj: Igor Zehl/ČTK
Příhody lišky Bystroušky v Janáčkově divadle v Brně
Zdroj: ND Brno

Učinit z Dětského domova Dagmar výchozí bod inscenace se ukázalo jako nosný nápad. Nejde jen o inspiraci skutečnou budovou pro skvostnou scénu Dragana Stojčevského, prostor pro dětské herce (dobře vedené!) se spoustou zvířecích hraček a masek nebo načrtnutí paralely Bystrouška-Liduška, když zrzavá holčička sedí za kulatým oknem a melancholicky hledí ven.

Prostředí dětského domova je pro interpretaci opery vhodné proto, že Heřmanovi pomáhá v duchu poetiky díla vyjádřit některé filozofické myšlenky: druhého jako podmínku možnosti lidské existence, její nevyhnutelnou konečnost a fantazii jako jeden z orgánů její svobody.

Revírník se stává postavou, které se „v jediné vteřině“ v jakési reminiscenci na prožitý život odemyká vlastní bytí v plné autentičnosti. Heřman za tím účelem správně zdůrazňuje téma časovosti: revírníkova žena plete dlouhatananánskou, až ke stropu sahající oranžovou šálu, před starým fořtem defilují přeludy malého a mladého myslivce, i hypnotický a stále se vracející pohyb kývání upomíná na kruhovost a „věčný návrat téhož“. Interpretačně podnětný je i úplný závěr kusu, ale s ním ať si raději každý láme hlavu sám.

Nenápadný surrealismus

Výchozí rámec dětského domova režisér překračuje ke snovým, někdy až nenápadně surrealistickým výjevům: motiv vážky se projevuje na lampách s křidélky, stínohra vystihuje přeludnou tajemnost lesa, podlaze se vylamují prkna a celá scéna praská, juchající scénka ze svatby na konci druhého jednání ve stříbřitém oparu okna-měsíce baví výstřední atmosférou.

Chytře si inscenátoři poradili s dvojicí vedlejších postav faráře a rechtora. První z nich po zradě své první lásky zavrhl ženy zcela, druhému se nepodaří namluvit si Terynku, kterou tolik „návidí“. Vtipně je tak provázejí symboly vejce a kočárku, jež zdůrazňují jejich reprodukční impotenci. A najdou se i vyloženě humorné chvilky: třeba slepice v kurníku nebo šmírování liščí nory (při dělání liščat).

Příhody lišky Bystroušky v Janáčkově divadle v Brně
Zdroj: ND Brno

Jmenovat, co vše vypadá náramně, by trvalo dlouho. I Heřmanově inscenaci by ale šly vytknout drobné vady. Mlácení pánvičkou a fackování revírníka působí po herecké stránce strojeně, scény v hospodě nejsou příliš výrazné (na rozdíl od brilantního opileckého bloudění lesem) a krom toho v nich postavy rozhodně nehrají mariáš, „hipsterská“ lahev s brčkem v rukou rechtora vyhlíží úsměvně anachronicky, nepatřičně vyznívá i scéna zastřelení lišky pistolí.

Měkkosrdcatý revírník Sem

Nové brněnské nastudování těší i dobře zvoleným obsazením. V roli Revírníka se vyjímá poslední Thálií ověnčený Svatopluk Sem, který stvořil dobrosrdečného, až měkkosrdcatého muže, kterému se nechce Bystroušku ani přivázat, natožpak zastřelit. Revírníka ale vykreslil i v dalších aspektech; ustaranost, snivost, bodrost, ba i něha mu vyšly. Sem opravdu krásně zpívá, oplývá charismatem a je přirozeným středobodem představení.

Rozkošnicky, skotačivě až agresivně pojala Bystroušku Jana Šrejma Kačírková, což se promítlo i v ostřejším projevu, intonačně nicméně vždy perfektním. Obecenstvo se obdivovalo vervě a mrštnosti, s níž lišku herecky vystihla. Pěkně ladila s roztouženou Václavou Krejčí Houskovou v roli Zlatohřbítka.

Bez výhrad lze přijmout také Ondřeje Koplíka a Jana Štávu ve dvojrolích rechtora/komára, respektive faráře/jezevce, po pěvecké i herecké stránce jisté. Kulatým tónem zaujala Jitka Klečanská jako Lapák, s rolí si pohrála. Urputně frajerský Roman Hoza v úloze pytláka Harašty se při svém příchodu zpoza scény rozcházel s orchestrem, jinak také bezvadný výkon.

Jan Šťáva jako farář
Zdroj: ND Brno

Muzikální orchestr s chybkami

Více nepřesností šlo zaznamenat ve hře muzikantů, hlavně první čtvrthodinka premiéry jim nevyšla nejlépe. Tu a tam se ozvala nejednotnost houslí, vloudila se intonační chybička, mezi smyčci a dřevy jednou či dvakrát vázla souhra. V závěru druhého jednání nebyl rytmicky stoprocentně zkoordinován orchestr se sborem, jinak velmi kultivovaným. Ale to jsou detaily, celkově orchestr projevil mimořádnou muzikalitu a za dobrý výkon si zaslouží chválu.

Dirigent Marko Ivanovič k partituře přistoupil bez patosu, věcně, s péčí o každou frázi. Výběrem temp jasně prokázal, jak podrobně má operu promyšlenou. S dynamikou šéfdirigent Janáčkovy opery spíše šetřil, jeden z vrcholů přichází v půlce prvního jednání a lze na něm demonstrovat, jakou vzácností v Brně disponují: dirigentem a režisérem, kteří jsou schopni umělecké synergie, což bohužel není samozřejmostí.

Je noc, revírník sedí u okna a zálibně z něj vyhlíží. Nastává proměna scény: horní polovina zadní stěny budovy puká, zvedá se a odhaluje panorama setmělých kopců. Revírník usíná. Bystrouška vstává a kráčí pokojem směrem ke vzniklému průhledu ven – jen kousek, dál nemůže, je uvázaná. Z lesů jí přichází vstříc Zlatohřbítek. Stanou naproti sobě, sejmou masky a poprvé si pohlédnou do tváře. Pomalu se rozednívá. Orchestr burácí naplno. Chvíle pro bohy, jak by napsal Jiří Svoboda.

Příhody lišky Bystroušky v Janáčkově divadle v Brně
Zdroj: ND Brno

Příhody lišky Bystroušky jsou jedním z nejúžasnějších výtvorů lidského ducha. Vzhledem k tomu, jak podstatnou roli v něm hraje řeč, mají nesmírné štěstí ti, kdo ovládají český jazyk. Tuto výhodu by měli využít, brněnská inscenace k tomu poskytuje více než vhodnou příležitost.

Kdo by ze závažných důvodů nemohl všeho nechat a ihned upalovat do Janáčkova divadla, může vzít zavděk záznamem první reprízy na operním streamovacím portále www.operavision.eu, na jehož pořízení spolupracovala Česká televize. Ale nesmí přitom zapomenout, že vidět a slyšet operu zprostředkovanou kamerami a mikrofony je jako líbat se přes igelitový pytlík.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 13 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 22 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025

I v církvi se hřeší, ukazuje komedie Kardinální chyba

Ve hře Kardinální chyba navštíví papež malou německou diecézi, čímž vyvolá řadu zmatků. Komedii, která se vysmívá přetvářce a přehnaným ambicím, uvádí Národní divadlo moravskoslezské v české premiéře.
3. 12. 2025
Načítání...