Recenze: Mravenčí práce se vyplácí. Marvelovské universum posílil Ant-Man

Druhé šance se v životě nevyskytují často. Ale šikovný čórkař Scott Lang ji právě dostal. Když to nevyjde, spláchne ho to do kanálu, když uspěje, bude superhrdinou, který právem stane po boku Avengers. Svět je znovu v problémech, a tak se Scott musí pochlapit, stát se hustým Ant-Manem a dát věci do cajku. Na další adaptaci marvelovské komiksovky půjdou rádi do kina nejen mravenci.

Fundus komiksového Marvelu je nekonečný, stejně jako je nekonečná fantazie pánů Stana Leeho, Larryho Liebera a Jacka Kirbyho, kteří v roce 1962 Ant-Mana stvořili. Na adaptaci tu klíčové figury čekají ve frontě a tentokrát už konečně došlo na jednoho ze zakládajících členů Avengers, jenž se dokáže razantně zmenšit a stát střelou, která rozdává parádní rány.

Částice, zmenšující vzdálenost mezi atomy, objevil před čtyřiceti lety geniální biofyzik Dr. Henry „Hank“ Pym (Michael Douglas). Na rozdíl od Iron Mana čili lehkého narcise, geniálního vynálezce a podnikatele Tonyho Starka, který dodával zbraně americké armádě a posléze organizaci S.H.I.E.L.D., si je Hank Pym vědom, jak ohrožující by bylo, kdyby se jeho objev dostal do nesprávných (rozuměj nepřátelských) rukou. A tak klíčový vzorec svého vynálezu nehodlá prozradit nikomu, dokud bude žít.

Ale to nemusí být příliš dlouho, protože na něj tlačí ambiciózní magor Darren Cross alias Yellowjacket (Corey Stoll), který se snaží replikovat jeho výzkum, výsledky bouchnout a udělat se pro sebe. Zestárlý Hank Pym není svému okolí nebezpečný, pokud ho ovšem pořádně nenaštvete – a to se právě teď stalo. Navíc ví o někom, kdo mu v téhle mravenčí misi, kromě namakané dcery Hope (Evangeline Lillyová), významně píchne.

Ant-Man aneb sympatický zloděj Scott Lang (Paul Rudd) tak činí s vtipem, nadhledem a místy až v pohádkovém rauši - viz jeho závěrečný souboj s Yellowjacketem v dětském pokojíku, kde v akčním baletu mezi zvětšováním a zmenšováním sehraje půvabnou roli i vykulená (protože vykolejená) Mašinka Tomáš, vypůjčená z animovaného britského seriálu Davida Miltona z roku 1984. 

Ant-Man
Zdroj: ČT24/Falcon

Rodák ze Severní Karolíny Peyton Reed (Yes Man) nepatří mezi absolutní režijní špičku, odpracováno má hlavně na televizních seriálech a projekt Ant-Mana převzal v roce 2014 poté, co se na něj dlouhých osm let připravoval režisér Edgar Wright se svým scenáristou Joem Cornishem (měli za sebou již tři verze scénáře a testovací sekvenci). Takováto změna mohla projekt vážně ohrozit, ale nově příchozí z druhého sledu se toho nezalekli a odvedli velice slušnou práci, což platí i o představiteli titulní role Paulu Ruddovi (40 let panic).  

Jen dabing místy lehce zatahá za uši, takže autentická zvuková stopa v titulkované verzi dospělé publikum více osloví. Zajímavé nápady nabízí i originální vizuál, akce není na daný formát příliš, ale má potřebnou dynamiku (zatímco mezihry plní spíš funkci retardérů) a tradiční vzkaz anoncující věci příští najdete i mezi závěrečnými titulky.

Ant-Man je dvanáctým dílem volné megasérie MCU (Marvel Cinematic Universe), a jakkoli nabízí spíše vlažnějšího záporáka, volnější, zejména počáteční tempo a vizi dokonalého vojáka o velikosti hmyzu (tuhle představu jsem navzdory snaze úplně neskousnul), je pořád velkou a profesionálně odvedenou zábavou, slušně zapadající do marvelovského megaprojektu (byť ho nijak extrémně neobohacuje). Je to pohodová, prázdninová oddychovka, kde je na co se koukat a komu držet palce, jedoucí na vlně známé „franšízy“, kde k Iron Manovi, Kapitánovi Americe, Hulkovi, Thorovi a dalším přibyl od 16. července v kinech jeden výživný mravenec „akce všeho druhu“. Uvidíme, jak se projeví příště.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
před 9 hhodinami

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
před 16 hhodinami

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...