Recenze: Konec avantgardy? Není záchrany či spásy skrze umění

„Uměním nic není změněno; umění je absurdní. A vzorem existenciálního umělce v tomto smyslu je Rimbaud, naprosto si vědomý toho, že uměním se nic nepřidává ani neubírá a nikam se jím neuniká: není záchrany či spásy skrze umění.“ Citace z přednášek Václava Černého (První sešit o existencialismu z roku 1948) uvozuje a zároveň vymezuje téma výstavy KONEC AVANTGARDY? Od mnichovské dohody ke komunistickému převratu, která je v Galerii hl. m. Prahy v prostorách Městské knihovny ve 2. patře k vidění do 25. 9. 2011. Nabízí pohled na to, jakými cestami a způsoby usilovali umělci o zachování tvůrčí svobody v čase totality, a prostřednictvím několika set artefaktů vydává svědectví o tom, jak neobyčejně obtížný zápas to byl.

Pouhé desetiletí umělecké tvorby českých zemí, které výstava představuje, tedy roky 1938–1948, je koncentrátem překotného vývoje, kdy každý z nastupující umělecké generace musel v téměř nulovém manévrovacím prostoru řešit příliš otázek najednou: vlastní osud, hledání individuálního uměleckého výrazu a stylu, který nemohl přirozeně navázat na odkaz a výtvarný jazyk předchůdců tváří v tvář největšímu válečnému konfliktu a krutosti v dějinách, a v neposlední řadě úvahy a tázání se po smyslu moderního umění, kdy koncept avantgardního umění jako nástroje k humanističtějšímu a spravedlivějšímu uspořádání světa a společnosti selhal, a byl tudíž odmítnut. Výstava je strhující ukázkou tohoto dramatu doby, umění a jednotlivce.

Konec avantgardy?
Zdroj: ČT24/Marie Kohoutová

Orientací po rozsáhlé kolekci několika set děl mnoha desítek autorů tohoto bouřlivého desetiletí jsou spíše „vnitřní cesty“ malířů, fotografů, sochařů, ale i básníků a teoretiků umění než samotné výtvarné směry. Tyto vnitřní cesty autoři výstavy nazvali: Odcizení, Láska – pokus o komunikaci, Jiná krása, Člověk na kříži, Archeologie brutality, Vizualizace moci, Kampaň Viktoria, Propagandistické výstavy, Nepřehlédněte!, Jan Křížek a Václav Boštík – společný návrat ke kořenům, (Ne)přirozený svět?, Divadlo světa, Abstrakce na látkách, Realita nadreality, Řádění, Strach napíná pavučiny, Marné volání, „Zvrhlé umění“ v protektorátu, Absurdní koloběh věcí, Skutečnost a její obraz, Umění a kýč.

Pro návštěvníka výstavy je v zásadě jedno, zda dílo zařadit pod surrealismus, expresionismus, novou věcnost, kubismus, abstrakci nebo realismus. Beznaděj, zoufalá objetí, samotu, válečné výjevy, neskrývanou brutalitu a násilí, náboženská témata, podobenství světa jako divadla, ženské akty, stroje, industriální témata, komorní zátiší, podivné figury, nostalgickou poetiku skládek a městských pasáží, útěky do minulosti stejně jako atak totalitní moci a propagandy, užitou grafiku, díla inspirovaná archaizujícími motivy nebo mimoevropskými kulturami zde najdeme vyjádřená všemi dostupnými -ismy.

Výrazné dramatické linie velkých pláten, střídmé kresby tužkou, fantazijní děje lidského podvědomí, věcné zachycení skutečnosti, tlumené tóny i palčivost a exploze barev či vytříbená abstrakce zachycují dramata vnější a vnitřní stejně přesvědčivě jako mistrovské verše českých básníků, filozofů a teoretiků umění, které jednotlivé oddíly výstavy uvozují. Najdeme zde jména výtvarných umělců slavných i málo známých; oleje, kresby tuší, kombinované techniky, koláže, cykly komponovaných i dokumentárních fotografií, a dokonce kreslený humor a satiru.

Celé toto dramatické období bylo zkouškou i pro samo umění jako existenciální kategorii. Vedle prací jednotlivců ho charakterizují i snahy o ustavení a činnost uměleckých skupin, které překvapivě vznikaly i v této nebezpečné době a které jsou dokladem nezničitelné síly umělecké komunity (odd. Řádění). Další velkou zde doloženou schopností umění je vznikat v nejkritičtějších situacích na hranici morbidity a smrti, jak ukazují snímky ze života totálně nasazených a především cyklus pozoruhodných fotografií vzniklý při fotodokumentaci majetku židovských konfiskátů soustředěných v oddíle nazvaném Absurdní koloběh věcí. A do třetice odvaha umění popřít samo sebe a ukázat se jako marné, ne-krásné, přímo ošklivé.

Pravoslav Kotík / Plačky (1940-41) / z výstavy Konec avantgardy? v GHMP
Zdroj: ČT24/Marie Kohoutová

Akcentem této vlastnosti umělecké tvorby z druhé strany je komorní, ale v kontextu výstavy samostatná expozice „ošklivých“ keramických váz z produkce dílen Jaroslava Stuchlíka ml. a Jaroslava Vondráčka ml. v Kostelci nad Černými lesy z 1. pol. 40. let. Podivné barvy keramických váz, které nekorespondují s jejich tvarem a ničí ho spolu s nepřiměřeným plastickým dekorem, zarazí na první pohled a přimějí k analýze a kladení otázek. Tuto metodu „popření“ tvaru a estetiky materiálu rozvine o dvě desetiletí později ve svých skleněných plastikách osobitou koncepcí „ošklivého skla“ Vladimír Kopecký. Jak ukazuje výstava, trauma světa umění, jehož mantinely tvoří absolutní svoboda na jedné straně a absolutní nesvoboda na druhé, je zde dohnáno do krajnosti.

KONEC AVANTGARDY? Od mnichovské dohody ke komunistickému převratu rozhodně není výstavou, kterou lze snadno a pohodlně projít. Sama je strhujícím obrazem dramatického zápasu „ztracené generace“ s jednou totalitou v zádech a s druhou před sebou. Její umělecká výpověď je neobyčejně silná a naléhavá. Výstava patří k nejvýraznějším badatelským a uměleckohistorickým projektům letošního roku, a i když už zanedlouho skončí, trvale bude zachována skvěle zpracovanou publikací, kterou vydalo nakladatelství Arbor Vitae.

KONEC AVANTGARDY? Od mnichovské dohody ke komunistickému převratu. Kde: Galerie hl. m. Prahy, Městská knihovna. Kdy: do 25. září, út–ne 10:00–18:00. Kurátorka a autorka koncepce výstavy: Hana Rousová. Spolupráce: Lenka Bydžovská, Vojtěch Lahoda, Milan Pech, Anna Pravdová, Lucie Zadražilová. Grafické řešení: Adéla Svobodová. Architekt výstavy: Zbyněk Baladrán.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...