Recenze: Konec avantgardy? Není záchrany či spásy skrze umění

„Uměním nic není změněno; umění je absurdní. A vzorem existenciálního umělce v tomto smyslu je Rimbaud, naprosto si vědomý toho, že uměním se nic nepřidává ani neubírá a nikam se jím neuniká: není záchrany či spásy skrze umění.“ Citace z přednášek Václava Černého (První sešit o existencialismu z roku 1948) uvozuje a zároveň vymezuje téma výstavy KONEC AVANTGARDY? Od mnichovské dohody ke komunistickému převratu, která je v Galerii hl. m. Prahy v prostorách Městské knihovny ve 2. patře k vidění do 25. 9. 2011. Nabízí pohled na to, jakými cestami a způsoby usilovali umělci o zachování tvůrčí svobody v čase totality, a prostřednictvím několika set artefaktů vydává svědectví o tom, jak neobyčejně obtížný zápas to byl.

Pouhé desetiletí umělecké tvorby českých zemí, které výstava představuje, tedy roky 1938–1948, je koncentrátem překotného vývoje, kdy každý z nastupující umělecké generace musel v téměř nulovém manévrovacím prostoru řešit příliš otázek najednou: vlastní osud, hledání individuálního uměleckého výrazu a stylu, který nemohl přirozeně navázat na odkaz a výtvarný jazyk předchůdců tváří v tvář největšímu válečnému konfliktu a krutosti v dějinách, a v neposlední řadě úvahy a tázání se po smyslu moderního umění, kdy koncept avantgardního umění jako nástroje k humanističtějšímu a spravedlivějšímu uspořádání světa a společnosti selhal, a byl tudíž odmítnut. Výstava je strhující ukázkou tohoto dramatu doby, umění a jednotlivce.

Konec avantgardy?
Zdroj: ČT24/Marie Kohoutová

Orientací po rozsáhlé kolekci několika set děl mnoha desítek autorů tohoto bouřlivého desetiletí jsou spíše „vnitřní cesty“ malířů, fotografů, sochařů, ale i básníků a teoretiků umění než samotné výtvarné směry. Tyto vnitřní cesty autoři výstavy nazvali: Odcizení, Láska – pokus o komunikaci, Jiná krása, Člověk na kříži, Archeologie brutality, Vizualizace moci, Kampaň Viktoria, Propagandistické výstavy, Nepřehlédněte!, Jan Křížek a Václav Boštík – společný návrat ke kořenům, (Ne)přirozený svět?, Divadlo světa, Abstrakce na látkách, Realita nadreality, Řádění, Strach napíná pavučiny, Marné volání, „Zvrhlé umění“ v protektorátu, Absurdní koloběh věcí, Skutečnost a její obraz, Umění a kýč.

Pro návštěvníka výstavy je v zásadě jedno, zda dílo zařadit pod surrealismus, expresionismus, novou věcnost, kubismus, abstrakci nebo realismus. Beznaděj, zoufalá objetí, samotu, válečné výjevy, neskrývanou brutalitu a násilí, náboženská témata, podobenství světa jako divadla, ženské akty, stroje, industriální témata, komorní zátiší, podivné figury, nostalgickou poetiku skládek a městských pasáží, útěky do minulosti stejně jako atak totalitní moci a propagandy, užitou grafiku, díla inspirovaná archaizujícími motivy nebo mimoevropskými kulturami zde najdeme vyjádřená všemi dostupnými -ismy.

Výrazné dramatické linie velkých pláten, střídmé kresby tužkou, fantazijní děje lidského podvědomí, věcné zachycení skutečnosti, tlumené tóny i palčivost a exploze barev či vytříbená abstrakce zachycují dramata vnější a vnitřní stejně přesvědčivě jako mistrovské verše českých básníků, filozofů a teoretiků umění, které jednotlivé oddíly výstavy uvozují. Najdeme zde jména výtvarných umělců slavných i málo známých; oleje, kresby tuší, kombinované techniky, koláže, cykly komponovaných i dokumentárních fotografií, a dokonce kreslený humor a satiru.

Celé toto dramatické období bylo zkouškou i pro samo umění jako existenciální kategorii. Vedle prací jednotlivců ho charakterizují i snahy o ustavení a činnost uměleckých skupin, které překvapivě vznikaly i v této nebezpečné době a které jsou dokladem nezničitelné síly umělecké komunity (odd. Řádění). Další velkou zde doloženou schopností umění je vznikat v nejkritičtějších situacích na hranici morbidity a smrti, jak ukazují snímky ze života totálně nasazených a především cyklus pozoruhodných fotografií vzniklý při fotodokumentaci majetku židovských konfiskátů soustředěných v oddíle nazvaném Absurdní koloběh věcí. A do třetice odvaha umění popřít samo sebe a ukázat se jako marné, ne-krásné, přímo ošklivé.

Pravoslav Kotík / Plačky (1940-41) / z výstavy Konec avantgardy? v GHMP
Zdroj: ČT24/Marie Kohoutová

Akcentem této vlastnosti umělecké tvorby z druhé strany je komorní, ale v kontextu výstavy samostatná expozice „ošklivých“ keramických váz z produkce dílen Jaroslava Stuchlíka ml. a Jaroslava Vondráčka ml. v Kostelci nad Černými lesy z 1. pol. 40. let. Podivné barvy keramických váz, které nekorespondují s jejich tvarem a ničí ho spolu s nepřiměřeným plastickým dekorem, zarazí na první pohled a přimějí k analýze a kladení otázek. Tuto metodu „popření“ tvaru a estetiky materiálu rozvine o dvě desetiletí později ve svých skleněných plastikách osobitou koncepcí „ošklivého skla“ Vladimír Kopecký. Jak ukazuje výstava, trauma světa umění, jehož mantinely tvoří absolutní svoboda na jedné straně a absolutní nesvoboda na druhé, je zde dohnáno do krajnosti.

KONEC AVANTGARDY? Od mnichovské dohody ke komunistickému převratu rozhodně není výstavou, kterou lze snadno a pohodlně projít. Sama je strhujícím obrazem dramatického zápasu „ztracené generace“ s jednou totalitou v zádech a s druhou před sebou. Její umělecká výpověď je neobyčejně silná a naléhavá. Výstava patří k nejvýraznějším badatelským a uměleckohistorickým projektům letošního roku, a i když už zanedlouho skončí, trvale bude zachována skvěle zpracovanou publikací, kterou vydalo nakladatelství Arbor Vitae.

KONEC AVANTGARDY? Od mnichovské dohody ke komunistickému převratu. Kde: Galerie hl. m. Prahy, Městská knihovna. Kdy: do 25. září, út–ne 10:00–18:00. Kurátorka a autorka koncepce výstavy: Hana Rousová. Spolupráce: Lenka Bydžovská, Vojtěch Lahoda, Milan Pech, Anna Pravdová, Lucie Zadražilová. Grafické řešení: Adéla Svobodová. Architekt výstavy: Zbyněk Baladrán.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
včeraAktualizovánopřed 7 hhodinami

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 12 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 13 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 19 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
4. 12. 2025Aktualizováno4. 12. 2025

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
4. 12. 2025

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025
Načítání...