Recenze: Humor nadivoko. Cabaret Calembour si střílí z pravěku i opery

Rozverné tvůrčí, hudební a herecké uskupení Cabaret Calembour připravilo pro své diváky a pražské Studio Palmoffka Triptychon_di_voce, jehož autory jsou Milan Šotek, Igor Orozovič a Jiří Suchý z Tábora. Tři kabaretní zpěvohříčky v kolektivní režii doprovází živá kapela, mladistvý humor a místy až hororové napětí.

Hudební lední revue Věstonická nevěsta, zpěvné filmové krimi Kudlič se vrací a Opera Streptokok útočí na divákovy bránice nespoutaně, každá část programu je v jiném žánru a odlišné kvalitě. Kabaretní večírek s tématem pravěku boduje především originální slovní zásobou a množstvím verbálních gagů. Přiznává divadelní besídku, založenou na nápadu krasobruslení – bez grantu a tudíž bez ledu – s plastovými návleky na boty místo bruslí.

Uvolněnou atmosféru umocňují hity s refrény typu „Nestíhám se holit, blbý paleolit“. Líbila se mi semaforsky znějící upoutávka „Hledám investory pro svou love story…“ v podání flétnistky Kristýny Farag, autentické herečky, která zaujme svou přirozenou nenápadností. Minihru bohužel stlačuje nešikovné rozvržení hracího prostoru a zázemí. Devět účinkujících (muzikanti, herci) by potřebovalo komfortnější scénickou architekturu a přesnější svícení.

Více herecké akce si návštěvníci kabaretu užijí na promítacím plátně. Stylizovaný příběh Kudlič se vrací publikum příjemně relaxuje, vtipně napadá současný seriálový trend a nadbytek „pohotových“ detektivů na televizní obrazovce. Nový případ ostříleného komisaře a jeho policejního praktikanta Kudliče provází tajemnou vraždou zahradníka pomocí robotického žacího stroje.

Triptychon_di_voce
Zdroj: Cabaret Calembour

Umělecky nejhodnotněji, i přes svou parodičnost, vyznívá komorní detektivní Opera Streptokok, v níž tvůrci navazují na dřívější muzikálek Sukna. Operní tvar s jistotou zasáhne také diváka neznalého poetiky souboru. Autoři dílko zařazují jako „romantický horor“ z konkurenčního prostředí světové opery. Hudbu Igora Orozoviče interpretuje Orchestr Calembour: Zdeněk Dočekal (klavír), Jan Drbohlav (housle), Petr Zimák (bicí), barvitý sound doplňují flétny a rytmika.

Pěvecky a osobitou komikou hlediště ohromuje Lucie Polišenská v roli zákeřné operní divy Dony Marie. Zdárně jí sekunduje Igor Orozovič, jehož výrazný hudební talent je už dobře známý. Nejbližší představení premiérového titulu uvádí Studio Palmoffka v závěru sezony ještě 30. června. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Veřejný prostor ve městech ožívá, podle architektů by mohl i více

Část architektů a aktivisté vybízejí k tomu, aby města podporovala projekty, které dokáží přivést život do veřejného prostoru. Často jsou to přitom zdánlivé drobnosti – místo k sezení, možnost občerstvení nebo prvky, které zabaví děti i dospělé. Z malého parku v pražských Holešovicích například „živé místo“ udělaly občerstvení, toalety, tekoucí voda, mlžítko nebo barevné umělecké dílo.
před 5 hhodinami

Zůstáváme při zemi, říká o seriálu Andor hlavní tvůrce Gilroy

Sci-fi fenomén Star Wars už dávno přesáhl filmová plátna. Čítá i seriály jako Mandalorian, Akolytka a Bludná banda. Ze světa kosmických lodí a světelných mečů nyní přichází pokračování seriálu Andor. Jeho příběh předchází původní filmové trilogii. Šlo nám o pravdivost, podotkl hlavní tvůrce Tony Gilroy v rozhovoru, který vedl s redaktorem ČT Filipem Karbanem.
před 8 hhodinami

Obrazem: Žen na pět set lidských životů. Tono Stano vystavuje v GHMP

Galerie hlavního města Prahy připravila retrospektivní výstavu jednoho z nejvýraznějších fotografů své generace Tona Stana. Proslul ženskými akty. „Žena je moje věčná múza. Téma na třeba pět set lidských životů,“ říká Stano. Médium fotografie ho prý pořád fascinuje. Výstava v GHMP zastřešuje jeho práce od střední školy po aktuální tvorbu. K vidění jsou téměř do konce srpna.
před 16 hhodinami

Kdo film neviděl, ať nehlasuje. Nová pravidla Oscarů překvapila

Hlasující v cenách Oscar musí vidět všechny nominované filmy, než rozhodnou o vítězi. Umělá inteligence nevadí. A kaskadéři a castingoví režiséři se dočkají vlastní sošky. Americká Akademie filmového umění a věd oznámila novinky pro příští ročníky cen. Neobešlo se to bez reakcí.
25. 4. 2025

Knihou roku 2024 je román Letnice pozdního debutanta Hlauča

Ceny Magnesia Litera vyzdvihly z více než třicítky nominovaných titulů ty nejlepší, které vyšly v Česku minulý rok. Knihou roku 2024 je román Letnice, jímž na prahu šedesátky prozaicky debutoval Miroslav Hlaučo.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Elity převzaly moc v každém režimu a teď i Audioknihu roku

Audioknihou roku 2024 se stalo dokumentární drama Elity. Adaptace původní divadelní hry Jiřího Havelky v režii Bely Schenkové s početným hereckým souborem v čele s Jiřím Vyorálkem sleduje příběh společenských elit minulého režimu, kterým díky jejich šikovnosti zůstal stále ekonomický a politický vliv. Interpretkou roku je Jitka Ježková za načtení románu Dům v Matoušově ulici, nejlepším interpretem se stal Jan Vlasák díky knize Dr. Alz. Ocenění udělila Asociace vydavatelů audioknih v celkem jedenácti kategoriích.
24. 4. 2025Aktualizováno24. 4. 2025

Lékárník z Horažďovic sloužil v Mexiku. Obrazy z jeho sbírek teď vystavují v Londýně

Aktuální výstava v britské Národní galerii propojuje Mexiko s Horažďovicemi. Ze západočeského města totiž pocházel lékárník František Kaska, který v devatenáctém století udělal kariéru v Mexiku, kde se spřátelil s malířem Josém Maríou Velascem. Obrazy výtvarníka, považovaného Mexičany za národní poklad, se z Kaskových sbírek dostaly přes české Národní muzeum až do londýnské výstavní síně.
23. 4. 2025

Naše deska je stejně monstrózní jako Caligula, říkají Deaf Heart

Tuzemská indie rocková skupina Deaf Heart vydala nové album. Nazvala ho Caligula. „V přeneseném smyslu to znamená divokost, hédonismus, ironii, je to brutální věc,“ vysvětlují muzikanti, proč si vypůjčili jméno římského císaře proslulého tyranií. O nové desce s nimi mluvil Petr Adámek. „Je také monstrózní,“ dodávají.
22. 4. 2025
Načítání...