Recenze: Humor nadivoko. Cabaret Calembour si střílí z pravěku i opery

Rozverné tvůrčí, hudební a herecké uskupení Cabaret Calembour připravilo pro své diváky a pražské Studio Palmoffka Triptychon_di_voce, jehož autory jsou Milan Šotek, Igor Orozovič a Jiří Suchý z Tábora. Tři kabaretní zpěvohříčky v kolektivní režii doprovází živá kapela, mladistvý humor a místy až hororové napětí.

Hudební lední revue Věstonická nevěsta, zpěvné filmové krimi Kudlič se vrací a Opera Streptokok útočí na divákovy bránice nespoutaně, každá část programu je v jiném žánru a odlišné kvalitě. Kabaretní večírek s tématem pravěku boduje především originální slovní zásobou a množstvím verbálních gagů. Přiznává divadelní besídku, založenou na nápadu krasobruslení – bez grantu a tudíž bez ledu – s plastovými návleky na boty místo bruslí.

Uvolněnou atmosféru umocňují hity s refrény typu „Nestíhám se holit, blbý paleolit“. Líbila se mi semaforsky znějící upoutávka „Hledám investory pro svou love story…“ v podání flétnistky Kristýny Farag, autentické herečky, která zaujme svou přirozenou nenápadností. Minihru bohužel stlačuje nešikovné rozvržení hracího prostoru a zázemí. Devět účinkujících (muzikanti, herci) by potřebovalo komfortnější scénickou architekturu a přesnější svícení.

Více herecké akce si návštěvníci kabaretu užijí na promítacím plátně. Stylizovaný příběh Kudlič se vrací publikum příjemně relaxuje, vtipně napadá současný seriálový trend a nadbytek „pohotových“ detektivů na televizní obrazovce. Nový případ ostříleného komisaře a jeho policejního praktikanta Kudliče provází tajemnou vraždou zahradníka pomocí robotického žacího stroje.

Triptychon_di_voce
Zdroj: Cabaret Calembour

Umělecky nejhodnotněji, i přes svou parodičnost, vyznívá komorní detektivní Opera Streptokok, v níž tvůrci navazují na dřívější muzikálek Sukna. Operní tvar s jistotou zasáhne také diváka neznalého poetiky souboru. Autoři dílko zařazují jako „romantický horor“ z konkurenčního prostředí světové opery. Hudbu Igora Orozoviče interpretuje Orchestr Calembour: Zdeněk Dočekal (klavír), Jan Drbohlav (housle), Petr Zimák (bicí), barvitý sound doplňují flétny a rytmika.

Pěvecky a osobitou komikou hlediště ohromuje Lucie Polišenská v roli zákeřné operní divy Dony Marie. Zdárně jí sekunduje Igor Orozovič, jehož výrazný hudební talent je už dobře známý. Nejbližší představení premiérového titulu uvádí Studio Palmoffka v závěru sezony ještě 30. června. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
před 2 hhodinami

Města oživují vánoční výzdobu. Chystají světelná bludiště nebo fotopointy

Řada českých měst chystá novou podobu vánoční výzdoby. Přicházejí s dlouhodobě využitelnými světelnými dekoracemi a nápaditými interaktivními instalacemi. A to přesto, že rozpočty v mnoha případech zůstávají stejné jako loni. Podle ředitelky příspěvkové organizace Brána Jihlavy Soni Krátké se tak daří s výdaji pracovat efektivněji. Část výzdoby město využije celoročně nebo v dalších letech a díky tomu pak může každý rok nakupovat nové prvky.
před 3 hhodinami

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijímá ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, soukromě se už setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem a také prozradil, které filmy jsou jeho oblíbené.
před 5 hhodinami

Vyšel komiks o Havlovi, stojí za ním Žantovský a ilustrátorka Jislová

Vyšel nový komiks o disidentovi a pozdějším československém a českém prezidentovi Václavu Havlovi. Jmenuje se Havel: hrátky s čertem. Autoři ho slavnostně uvedli v pátek večer v Knihovně Václava Havla. Za dílem stojí Michael Žantovský a ilustrátorka Štěpánka Jislová, kniha popisuje Havlův život v roce 1977. „Velká část lidí jej má v mysli už jen na tom pomyslném piedestalu, jako státníka. Chtěli jsme se podívat za oponu, co to bylo za člověka,“ přiblížila Jislová v 90' ČT24. Pořadem provázela Nikola Reindlová.
před 6 hhodinami

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
před 21 hhodinami

Běda obrazu, který na výstavě Evy Švankmajerové potřebuje vysvětlit

V pražském Centru DOX je k vidění tvorba přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové. Výstava Běda obrazu představuje její malby, kresby, ale i návrhy plakátů a filmové dekorace. Výrazně se na ní podílel manžel zesnulé umělkyně, výtvarník a filmař Jan Švankmajer.
včera v 13:26

Českou cenu za architekturu získal dětský hospic Dům pro Julii

Českou cenu za architekturu letos získal dětský hospic Dům pro Julii. Jeho autory jsou Tomáš Págo, Milan Joja a Karel Kubza z ateliéru Čtyřstěn architekti a krajinářský architekt Marek Holán. Vítěze ve čtvrtek vyhlásili zástupci České komory architektů, která soutěž pořádá. Společně s hlavním vítězem porota ocenila i pět realizací titulem Finalista a další dvě Cenou Aleny Šrámkové a čestným uznáním. Šest projektů získalo cenu partnerů.
13. 11. 2025

Je to skladba od AI, nebo ne? Rozdíl nepoznalo v průzkumu 97 procent lidí

Pro posluchače je téměř nemožné rozlišit mezi hudebními skladbami plně vygenerovanými pomocí umělé inteligence od hudby vytvořené lidmi. Vyplývá to z průzkumu, který pro francouzskou streamovací platformu Deezer provedla sociologická agentura Ipsos. Vyšel v době, kdy se na vrchol žebříčku Billboard v USA poprvé dostala country skladba generovaná AI.
13. 11. 2025
Načítání...