Prodaná nevěsta paří k nejoblíbenějším operám z pera Bedřicha Smetany, i proto je od něj nejhranějším kusem. V Národním divadle v Praze připravili nastudování příběhu o Mařence a Jeníkovi, kterým všichni „kecají“ do lásky, už pojednadvacáté. Režisérka Alice Nellis se „Prodanku“ rozhodla pojmout jako divadlo na divadle. Pracuje také výrazně s humorem.
Prodaná nevěsta v režii Alice Nellis nepotřebuje kroj, ale smysl pro humor
Prodaná nevěsta, s libretem Karla Sabiny, měla v první verzi premiéru na konci května 1866 v předchůdci zlaté kapličky – Prozatímním divadle. Do Národního divadla se vrací od jeho počátku dodnes. Alice Nellis, spojovaná spíše s filmovou režií, připravila pro první českou scénu už třeba dva operní kusy dvacátého století: Les Enfants terribles od Philipa Glasse a Krakatit složený Václavem Kašlíkem.
V zákulisí Prodané nevěsty
Od předchozích nastudování Prodané nevěsty se Nellis pokusila odlišit nápadem vytvořit divadlo na divadle. Nechtěla jen uvádět další moderní pojetí národní opery. Diváci tak sledují zákulisí příprav tohoto Smetanova kusu. Hudební příběh z české vesnice doplňují ukázky všeho, co je třeba připravit, aby vůbec mohlo k premiéře na divadle dojít. Vše začíná konkurzem.
„Hrajeme o tom, jak operu zkoušíme, jak to v divadle vypadá. Jdu sebejistě na zkoušku, protože jsem si jistá svou rolí,“ prozradila představitelka Mařenky Alžběta Poláčková. V roli alternuje s Kateřinou Kněžíkovou. Jako Jeník se představuje Peter Berger a Richard Samek. Pěvci si vystačí většinu času s civilním oblečením, kroje se objeví až v závěru třetího dějství.
Obecenstvo spolu s příběhem Prodané nevěsty tak sleduje kostýmní zkoušky, rozhovory pro média i práci nápovědy. Nellis navazuje na ironii skladatele Smetany i libretisty Sabiny, kteří Prodanku napsali jako komickou zpěvohru.
Děláme si legraci
„A my ji chceme jako komickou operu uvést. Ta hudba je radostná, má nadhled, libreto je velmi ironické,“ domnívá se Nellis. „Děláme si legraci nikoliv z Prodané nevěsty, ale sami ze sebe. Z inscenačních snah, z žabomyších válek, které se často vedou,“ ujišťuje.
Hudba, včetně notoricky známých árií, zní pod taktovkou Jaroslava Kyzlinka.
Prodanou nevěstu nastudoval už mnohokrát, naposledy loni v Dallasu. Pro novou inscenaci proto nechal natisknout novou sadu not, aby jeho ani hudebníky znalost partitury nesváděla k automatickému hraní, včetně opakování zažitých chyb.