Jak to vlastně bylo s prodejem nevěsty? ptá se Jihočeské divadlo v novém nastudování operní klasiky. Inscenace komického kusu Bedřicha Smetany má být podle tvůrců zamyšlením nad konzumním světem, v němž lidé berou lásku jako byznys.
Prodaná, nebo prodejná nevěsta? V Jihočeském divadle varují před láskou jako byznysem
Příběh Jeníka a Mařenky, jejichž lásku komplikují plány rodičů a dohazovače Kecala, zasadili jihočeští tvůrci do Českých Budějovic. V siluetách domů namalovaných na kulisách tak může publikum snadno rozeznat konkrétní místa. Výrazným prvkem scénografie jsou také kartonové krabice, které prochází celou operou i rukama jednotlivých postav.
„Jsou symbolem konzumu, byznysu. S krabicemi si hrajeme jako s určitým artefaktem, s nímž se obchoduje, manipuluje i pracuje ve vztazích mezi postavami,“ vysvětlil režisér Marek Mokoš. Materiální svět zosobňuje postava dohazovače Kecala, naopak návrat k hodnotám, jakými jsou láska a přátelství, přináší Jeník. „Kecal je hlavním představitelem obchodu. Už v předehře nabízí krabice spolu s hamletovskou otázkou, zda přijmout konzum, tedy nový svět, anebo zůstat věrný tradicím,“ doplnil režisér.
Mařenku zpívá držitelka dvou Thálií a rodačka z Českých Budějovic Jana Šrejma Kačírková, v alternaci s Kristýnou Vylíčilovou a Kateřinou Špilauer Hájovskou. „Musím uznat, že Smetana nejde zpěvákovi tak úplně do pusy jako třeba Dvořák, ale už jsem si k Mařence našla cestu a věřím, že bude jednou z kmenových rolí mého repertoáru,“ přiznává pěvkyně, že se s rolí musela chvíli sžívat.
Náročnost zkoušek potvrdil i představitel Jeníka Petr Malý: „Tato role má svá úskalí, člověk se na ni musí velice dobře připravit po technické i psychické stránce.“ Jako Jeníka mohou diváci vidět také Josefa Moravce a Amira Khana. V roli Kecala se střídají Jan Štáva s Davidem Nyklem.
Prodaná nevěsta měla v Budějovicích premiéru 12. října, do konce roku ji diváci mohou na scéně DK Metropol vidět ještě třikrát. Do repertoáru Jihočeského divadla se vrátila po dvaceti letech.