Výstavní síň Emila Filly na zámku v Peruci na Lounsku se v pondělí po čtyřech letech otevřela veřejnosti. Nejvzácnější malířova díla v ní kvůli bezpečnosti chybí. V roce 2011 zloději ukradli ze zámku čtyři obrazy. Měsíc po krádeži policie pachatele i s lupem zatkla. Návštěvníci nyní na zámku uvidí poválečné dílo známého kubistického tvůrce, cyklus písní a krajin. Zámek, kde se síň nachází, střeží ve dne v noci hlídač.
Příběh ukradených obrazů: Emil Filla se vrátil na zámek v Peruci
Do síně vstoupí návštěvníci po opravených schodech, nové jsou mříže a vylepšené je bezpečnostní zařízení. „Stoprocentně spokojeni nejsme, protože dojezdová vzdálenost policie je 15 minut, ale zvolili jsme kompromis,“ uvedla Alica Štefančíková, ředitelka lounské Galerie Benedikta Rejta, pod kterou Fillova síň patří. „Strach máme, ale udělali jsme všechno proto, aby byl co nejmenší.“ Zámek bude neustále obcházet hlídač, který se má postavit do cesty případným zlodějům. Dokud ale bude okolí liduprázdné, kraj sem nejvzácnější obrazy raději nevrátí. Návštěvníkům o nich budou jen vyprávět.
Zámek patří soukromníkům
V rozpočtu Ústeckého kraje, který zřizuje lounskou galerii, je schváleno 1,5 milionu korun na ostrahu objektu. Investovat do budovy více peněz samospráva zatím nechce, protože zámek patří soukromníkům. „Jednání s majiteli, kteří žijí v Bratislavě, o koupi se zatím nikam neposunulo,“ oznámil hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM).
Zámek po roce 1945 patřil různým státním institucím. Stát některé prostory propůjčil slavnému malíři, který je využíval jako letní ateliér. „Byl nadšený z přírody, z okolní krajiny, bývaly to krásné prázdniny v krásném prostředí,“ vzpomínal při otevření synovec českého malíře Jindřich Krejčí. Počátkem 90. let byl majetek převeden na obec Peruc, od které jej v roce 2007 koupili současní vlastníci. Koupit zchátralý zámek za nabídnutých 15 milionů korun krajští zastupitelé odmítli a jednání zatím stojí.
Příběh ukradených obrazů
Obnovení turistického ruchu v souvislosti s otevřením pamětní síně očekává perucký starosta Radomír Bláha: „Dřív sem jezdily autobusové zájezdy, a to z Česka i zahraničí. Snad se k nám turisté zase vrátí.“ Galerii v minulosti navštěvovalo zhruba tři tisíce návštěvníků ročně, nyní vedle nadšenců do umění očekávají i zvědavce, které bude zajímat příběh ukradených obrazů. Fillovy práce jsou paradoxně díky krádeži ještě cennější. „Lidé mají rádi příběhy,“ říká k tomu soudní znalec Martin Kodl.
Čtyři ukradené obrazy, které policie objevila měsíc po krádeži v téměř nepoškozeném stavu, by mohla veřejnost v budoucnosti vidět v Lounech. „Pokud se podaří dobudovat Galerii Benedikta Rejta v Lounech, tak ve stálé expozici uvidí lidé Fillova i další kubistická, avantgardní a poválečná díla,“ uvedla Štefančíková.
Umístění Fillových obrazů v Peruci podmiňuje darovací smlouva z 50. let. „Teď mohou lidé v Peruci znovu vidět díla, která vytvořil mezi lety 1948 až 1953, kdy zemřel. Je to velký cyklus zbojnických lidových a milostných písní slovenských a moravských a cyklus jeho krajin,“ řekla ředitelka galerie. Celkem je to 15 papírových svitků velkých formátů a cyklus krajiny Českého středohoří. „Vybírali jsme takovou velikost, aby nebyla snadno odcizitelná,“ uvedla Štefančíková. Ze šesti zlodějů je jich už pět znovu na svobodě.