Pražští divadelníci jdou za ministrem kultury

Praha - Zástupci pražských divadel, která se kvůli snížené dotaci pražského magistrátu cítí ohrožena, jsou ohlášeni na 13. května u ministra kultury Václava Jehličky. Jeho mluvčí Jan Cieslar oznámil, že ředitel divadla Semafor Jiří Suchý, zástupce Divadla v Celetné Jakub Špalek a ředitel Divadla Archa Ondřej Hrab jdou za ministrem ze své vlastní iniciativy, aby ho informovali o aktuální situaci v pražské kultuře.

Divadla Semafor, Archa i Švandovo patří ke kritikům grantové politiky pražského magistrátu, smíchovská scéna navíc patří mezi osm divadel, které by se měly ještě letos podrobit transformaci z příspěvkových organizací na samostatné právní subjekty. Zástupci divadel říkají, že přeměna by se měla déle připravovat, obávají se finanční situace po transformaci a také se jim nelíbí, že město by nebylo spoluzakladatelem obecně prospěšných společností.

Divadelníkům se zejména nelíbí nově zavedená dotace na vstupenku a chystaná transformace několika dosud příspěvkových pražských divadel, která je podle nich málo připravená. Chtějí oddělit soukromý sektor od neziskového. Archa kvůli nižším příspěvkům města omezila výrazně svůj provoz a žije na dluh, Semafor říká, že nepřežije sezonu a Divadlo v Celetné začalo rušit dětská a noční představení. 

Proti novému systému pražských kulturních grantů a za pozastavení
transformace městských divadel se postavilo již přes 16.000 lidí. Ti
podepsali petici, která požaduje odvolat radního pro kulturu Milana Richtra a předsedu kulturního výboru Ondřeje Pechu (oba ODS). Pražské
zastupitelstvo ale s nimi nesouhlasí a oba kritizované úředníky v jejich
funkcích podrželo. O situaci v pražské kultuře před týdnem informoval i
francouzský deník Le Monde.

Radní Milan Richter prosazuje to, že si magistrát nechá ochrannou známku k divadlům, podle něj je to dostatečně silný nástroj. „Je to jasný signál, že se město k divadlům hlásí,“ zdůraznil. V případě Divadla Spejbla a Hurvínka by to ale nebylo možné. Známku vlastní ředitelka Helena Štáchová.

Už v minulosti byl transformován Semafor, Činoherní klub a Archa. Změny, ač v jiné formě, se týkaly i Divadla Komedie. Nyní má být ještě letos transformováno Divadlo Na Zábradlí, Divadlo pod Palmovkou, Divadlo v Dlouhé, Městská divadla pražská, Studio Ypsilon, Švandovo divadlo, Hudební divadlo Karlín a Divadlo Spejbla a Hurvínka. Příspěvkovými organizacemi zůstanou Divadlo na Vinohradech a Divadlo Minor.

Se změnami nemá patrně problém jen ředitel karlínského divadla Egon Kulhánek. Uvedl, že k transformaci začíná chystat podklady.