Pocta Cunninghamovi. Vzpomínka na performanci, která otevřela obzory

Ostrava - Hudebně-taneční performancí Pocta Cunninghamovi si dnes Ostrava připomene průlomové setkání československého obecenstva s nejnovějšími proudy soudobého performativního umění, které jim přesně před padesáti lety přineslo představení americké avantgardní skupiny Merce Cunningham Dance Company. Na svém světovém turné vystoupila také v socialistickém Československu, nejprve v Praze a 24. září 1964 také v tehdejším Divadle Zdeňka Nejedlého v Ostravě. Autorem vzpomínkové choreografie Pocta Cunningramovi je bývalý člen jeho souboru Daniel Squire, hudební doprovod zajistil mezinárodní komorní orchestr Ostravská banda v čele s Petrem Kotíkem.

„Československá představení Merce Cunningham Dance Comapny, ve které působili a účinkovali také hudební skladatel John Cage a výtvarník Robert Rauschenberg, měla pro mnoho umělců, zvláště hudebníků a skladatelů, klíčový význam. Chceme tuto událost připomenout výročním koncertem umělců, kteří byli tehdy u toho, nebo navazují na uměleckou činnost tehdejších hlavních protagonistů,“ vysvětlovala Martina Klézlová z Národního divadla moravskoslezského.

Newyorský tanečník, choreograf a pedagog Daniel Squire, který působil u Cunninghama jedenáct let, představí vlastní choreografie na hudbu proslulého hudebního experimentátora Johna Cage a dalších dvou výrazných představitelů soudobé hudby Christiana Wolfa a Toshi Ichiyanagiho. „Nechtěl jsem udělat přímo kus od Cunninghama, vytvořil jsem něco jiného, ale s respektem a úctou k němu a jeho způsobu práce,“ uvedl Squire, který bude také sám tančit. Vedle něj se na jevišti představí Nicole Morel a členové ostravského baletního souboru. Ani tentokrát nepůjde o klasický balet. „Je to poměrně náročné na mozek, takový intelektuální tanec. Naučili jsme se několik frází,“ přibližuje tanečník Filip Staněk.

Autorem projektu je společně s ředitelem ostravského divadla Jiřím Nekvasilem skladatel, hudebník a propagátor světové soudobé hudby Petr Kotík, který právě po představení Cunninghamova souboru navázal úzkou spolupráci s Cagem. Ostatně byla to zásluha Kotíkovy matky, herečky Idy Epsteinové, že americká skupina do Československa vůbec přijela. Když nedostala vstupenky na vystoupení souboru v Benátkách, zašla do zákulisí. „Nakoukla dovnitř, viděla tam Cunnighama, jak zkouší, tak k němu zašla a začala se s ním bavit. On ji poslal za svým manažerem. A ji najednou napadlo zeptat se, jestli nechtějí přijet do Prahy,“ vzpomínal Petr Kotík. Za několik měsíců soubor skutečně přijel do Prahy i do Ostravy.

„Někteří byli trochu v šoku, konsternováni nemelodickou hrou na klavír a drsným zacházením s tímto nástrojem. Po produkci nastalo nejdřív napjaté ticho a až po delší odmlce se publikum přece jenom nesměle roztleskalo.“

Do projektu se zapojil i jeden z tehdejších diváků - ostravský malíř a grafik Eduard Ovčáček. „V době totalitního režimu byla vystoupení umělců tohoto kalibru neobvyklá a ojedinělá. A naše očekávání nebylo zklamáno. Opravdu to nebyl klasický balet se všemi jeho atributy a piruetami. Byly to vlastně improvizace, tanečníci měli jednoduché kostýmy výrazné barevnosti, na jevišti stál klavír, na který hrál Cage,“ vzpomínal Ovčáček, který tehdy se zájmem sledoval představení i reakce diváků. „Někteří byli trochu v šoku, konsternováni nemelodickou hrou na klavír a drsným zacházením s tímto nástrojem. Po produkci nastalo nejdřív napjaté ticho a až po delší odmlce se publikum přece jenom nesměle roztleskalo,“ říká Ovčáček, který u příležitosti výročí performance vystavil v Divadle Antonína Dvořáka deset svých obrazů.

3 minuty
Ostrava poctila Merce Cunninghama
Zdroj: ČT24

A jak tehdy zapůsobila Ostrava na americké umělce? Jedna z účinkujících Carolyn Brown tomu věnovala pasáž ve své knize vzpomínek na spolupráci s Cagem a Cunninghamem.

„Ostrava nebo československý Pittsburgh možná bylo hornické město, ale mělo slušné staré divadlo, i když naléhavě volající po opravě. Přímo naproti byl dobrý hotel s vanami u každého pokoje, s horkou vodou, fungujícím výtahem a obstojnou restaurací - vším, co může učinit unavené tanečníky šťastnými. Ale pro ty, kteří tam žili, byla Ostrava neutěšeným místem. Během dne nebyla v obchodech elektřina - stejně tam nebylo vlastně co kupovat, dokonce ani časopisy ne. Maskérka v divadle obdivovala kvalitu našich papírových kapesníčků a líčidel. A v ostravském programu se z nás žen staly Slovanky: Jmenovaly jsem se Brownová, Hayová, Lloydová a Neelsová. Vážně legrace!!“

Představení Pocta Cunninghamovi uvede ostravské Divadlo Antonína Dvořáka 24. září, 28. září pak Nová scéna Národního divadla v Praze.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...