Okrajové části hlavního města v minulosti inspirovaly mnoho umělců, kteří by je dnes nejspíše vůbec nepoznali. Jak se tyto oblasti za poslední desítky let proměnily, ukážou 26. června na ČT art Obrazy pražské periferie. Dokument natočil Josef Císařovský.
Obrazy pražské periferie nejsou okrajové pro Lhotáka, Sudka ani Císařovského
Dokladem proměn je třeba snímek, který na pražské Pankráci pořídil v polovině minulého století fotograf Josef Sudek. Ukazuje jeden činžovní dům, zahrádkářskou kolonii a dětské hřiště. Postupně se z okrajové části ale stalo širší centrum, kde stojí kancelářské budovy, luxusní byty a obchodní centrum.
„Zatímco dneska známe na kraji Prahy vlastně jenom překladiště a hypermarkety, dříve měl více přírodní podobu. Ploty, kůlny, přístřešky, boudičky, to všechno ze dřeva. Periferie v podstatě žila napůl v kooperaci s přírodou,“ upozorňuje na jeden z rozdílů autor dokumentu Josef Císařovský.
Při konfrontaci někdejší pražské periferie a současné podoby stejných míst vycházel kromě Sudkových fotografií také z obrazů Kamila Lhotáka. Ten se ve svých malbách vedle různých strojů s oblibou vracel také k ohradám či garážím, které mimo jiné v dětství vídal v Nuslích. Mnohdy nostalgicky působící výjevy odráží malířův zájem o proměnu přírodní krajiny v umělou, zasaženou člověkem.
Podél Botiče
Císařovského snímek ovlivnil také nerealizovaný scénář režiséra Jiřího Lehovce. Jeden ze zakladatelů českého dokumentu se pokoušel zachytit poetiku všednosti, třeba v roce 1939 ve filmu Divotvorné oko, kde zblízka nafilmoval běžné věci jako kartáč, kapesní hodinky nebo bublinky v sodovce.
Ve třicátých letech připravil také fotografický scénář, kdy podél více než třiceti kilometrů dlouhého pražského potoku Botič nafotil sérii snímků. Zůstaly černobílým svědectvím tehdejší scenerie, jež prošla zásadní proměnou. Například v Michli, kde potok původně protékal u polí a zahrad, Botič „zmizel“ pod zem a změnila se i jeho původní trasa. „Je to jeden z nejbrutálnějších případů a modelových situací, jak s krajinou zacházíme,“ upozorňuje v souvislosti s pražským potokem Císařovský.
Ke scénáři Lehovce, fotografiím Sudka a obrazům Lhotáka přidává v Obrazech pražské periferie ještě zápisy filmaře Pavla Juráčka, který se o těchto sociálně zajímavých místech zmiňoval ve svých denících. Jimi zachycenou minulost a kamerou Michala Němce zaznamenanou současnost propojuje dokument i pomocí 3D animací a leteckých map.