Obrazový příběh republiky: Na frontě, Prvního máje i na Hradě prožívali lidé osudové chvíle

Stoleté dějiny republiky jsou tvořeny několika osudovými roky. Výstava na Staroměstské radnici tyto Osudové chvíle Československa shrnuje obrazovým příběhem. Smyslem fotografické instalace není zásadní události dokumentárně zmapovat, ale vyprávět o nich prostřednictvím fotografických tematických kolekcí. Výstavní příběh, složený z tří set snímků od padesátky autorů, začíná první světovou válkou a končí záběry tří polistopadových prezidentů. Osudové chvíle Československa lze na radnici prožít do 11. listopadu. Blíže je v rozhovoru představuje kurátorka Daniela Mrázková.

Výstav k výročí vzniku Československa je mnoho. Jak jste se rozhodli pojmout osudové chvíle v jeho dějinách vy? 

Přistupovali jsme k nim trochu jinak, než je obvyklé. Nechtěli jsme ilustrovat historická data, ale vycházeli jsme z kvality jednotlivých autorských a tematických kolekcí a také jsme chtěli přinést něco unikátního, neznámého. 

K unikátním kolekcím patří například vystavené fotografie z první světové války. Jaké svědectví přinášejí?

Tyto fotografie byly objeveny až devadesát let po svém vzniku jako fotografie neznámého vojína. Až když je jejich objevitel, fotograf Jaroslav Kučera, vystavil na Pražském hradě, ozvali se vnuci autora – Jindřicha Bišického. Navzdory tomu, že tehdy používal těžkou kameru, velmi nepohotovou, jeho fotografie mají dynamiku, zachycují rozhodující okamžik a hlavně jsou svědectvím o životě, jaký vojáci žili. Neuvěřitelně dojímavý je například snímek dvou důstojníků, kteří slaví Štědrý večer. 

Následuje okupace Československa německými vojsky v roce 1939. Vystavené snímky jsou dílem tehdy velmi mladého a později velmi slavného fotografa. Kterého?

Ladislava Sitenského, tehdy studenta architektury, který ještě před emigrací stačil fotografovat okupaci. Počasí mu k tomu přihrálo, protože tehdejší sychravý den vytváří zvláštní dramatickou atmosféru.

Další svědectví, tentokrát o východním odboji, zachytil kapitán Jaroš. Jak vzácné jsou tyto snímky?

Jsou dalším unikátním fotografickým objevem. Otakar Jaroš, čítankový hrdina Sovětského svazu, si s sebou vzal do války fotoaparát. Snímky z celého období složitého vzniku československé armády v Sovětském svazu nicméně nebyly známy. Až třicet let po jejich vzniku se objevily originální svitky negativů.

K vidění jsou i fotografie tzv. ročníku 21, tedy lidí, kteří se v tomto roce narodili a byli totálně nasazeni. Čím jsou výjimečné?

Především tím, že je pořídil skvělý fotograf Zdeněk Tmej. Patřil k této nešťastné generaci, která se narodila kolem roku 1921, a byl totálně nasazen jako stovky jiných, nejen českých mužů a žen. Až po letech zjišťujeme unikátnost těchto snímků, protože neznáme ve světové historii fotografie podobnou kolekci z totálního nasazení. Jeho snímky nejsou o událostech, spíše jsou portrétem duše.

Nechybí ani osvobození v roce 1945. Podle jakého klíče jste vybrali fotografie této chvíle?

Bylo to velmi obtížné, protože báječných fotografií z té doby je mnoho. Nakonec jsme vybrali ty, řekla bych, obrazově a obsahově nejkvalitnější. Jsou mezi nimi například snímky fotoamatéra Josefa Zemana, za nimiž je velmi zajímavý příběh. Během dnů Pražského povstání se mu ztratila žena a děti, chodil po Praze, hledal je – a při tom fotografoval.

Letos jsme si připomínali padesáté výročí srpna 1968, při té příležitosti bylo uspořádáno mnoho výstav, jak jste připomenutí těchto událostí pojali vy?

Vybrala jsem pět fotografů. Například fotografa ČTK Libora Hajského, který na rozdíl od všech ostatních v roce 1968 fotografoval barevně.  A fotky od něj jsou velmi dramatické. Stejně jako fotky Jiřího Stivína, jehož známe trochu jinak než jako fotografa.

12 minut
Kurátorka Daniela Mrázková provází výstavou
Zdroj: ČT24

Následuje období normalizace a disentu.

Fotografií z té doby je opět mnoho. Z disentu jsme vybrali tři autory. Oldřicha Škáchu, který fotografoval disent při soukromých setkáních. Ivana Kyncla, který zachytil například Václava Havla s Pavlem Landovským při divadelním představení, a máme tu i kapelu Plastic People na snímcích Jana Ságla, který s ní prožíval všechny okamžiky. 

Fotografie dokumentující normalizaci působí jako nadsázka. Je to záměr?

Nikdo nemohl v té době zakázat fotografovat Vítězné únory a První máje, ale je důležité, jak se fotografovaly. Lidé se bavili. A ironie, absurdita, to je vlastnost české fotografie.

Výstava pokračuje rokem 1989 a polistopadovými událostmi. Jaké fotografie lze vidět v této části?

Rok 1989 jsme rozdělili na tři části. Na předehru, tedy demonstrace, které začaly při výročí srpnové okupace v roce 1988. Druhá kapitola zachycuje dramatický útěk východních Němců přes Prahu na Západ. A potom už přichází sametová revoluce, od zapalování svíček na Albertově až po velmi radostný silvestr. Celá výstava vrcholí částí, kterou jsme nazvali Havel Story, to je příběh zachycující Václava Havla od doby disentu až po dobu prezidentskou.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Čtení provází fantazie i nešvary, ukazují v Brně divadlo a výstava

Knihy se staly tématem hned dvou kulturních novinek z Brna. Jak inscenace pro děti Berta mezi řádky v divadle Polárka, tak výstava Člověk čtoucí v Památníku písemnictví se snaží návštěvníkům ukázat, jak je literatura v lidském životě důležitá. A také prozrazuje, že některé čtenářské nešvary se nemění ani po stoletích.
včera v 11:00

Chrám Hagia Sofia čeká velká rekonstrukce, má odolat i zemětřesení

Jedna z nejznámějších sakrálních staveb světa, istanbulská Hagia Sofia, má před sebou jednu z nejrozsáhlejších renovací ve své dlouhé historii. Turečtí experti chtějí opravit a zpevnit její kupole tak, aby lépe odolaly případnému zemětřesení. Patnáct set let starý kostel přeměněný na mešitu patří k nejnavštěvovanějším památkám. Otevřená veřejnosti má zůstat i během stavebních prací.
16. 4. 2025

Aparecium. Seriál Harry Potter prozradil část obsazení

Oficiálně potvrzeno je obsazení některých dalších rolí v chystaném seriálu o Harrym Potterovi. V bradavickém učitelském sboru se objeví Paapa Essiedu, Janet McTeerová, Nick Frost a jako školník Paul Whitehouse. Na představitele ústřední trojice, tedy kouzelnického učně a jeho kamarádů Rona a Hermiony, se ještě čeká.
16. 4. 2025

Kolegové i veřejnost se v Národním divadle rozloučili s Aloisem Švehlíkem

Herečtí kolegové i veřejnost se v Národním divadle rozloučili s Aloisem Švehlíkem. Herec, mimo jiné dlouholetý člen první scény, zemřel 2. dubna.
16. 4. 2025Aktualizováno16. 4. 2025

Výdejní boxy by neměly „křičet“ vedle památek, zaznělo v 90' ČT24

Výdejních boxů po Česku přibývá, jejich umístění se však někdy setkává s kritikou. Třeba v Hradci Králové sousedí s plastikou od Vladimíra Preclíka. Jednotná pravidla pro regulaci ale chybí. „Box není z hlediska zákona stavba,“ podotkl v pořadu 90' ČT24 ředitel Institutu plánování a rozvoje města Prahy Ondřej Boháč, v čem může spočívat komplikace. „Nejlepší je ukázat dobré a špatné příklady,“ míní historik architektury Zdeněk Lukeš. To se týká nejen umístění, ale i designu boxů.
15. 4. 2025

Weinstein se vrací před soud. A s ním případ, který spustil hnutí MeToo

Výběrem poroty začíná nový proces s bývalým hollywoodským producentem Harveym Weinsteinem. Obvinění kdysi mocného muže filmové branže vedlo před osmi lety k hnutí MeToo. Weinsteina už původně odsoudili za sexuální napadení a znásilnění ke třiadvaceti letům vězení, ale tento verdikt byl zrušen v odvolacím řízení na základě procesních chyb. Sám Weinstein tvrdí, že se nikdy nedopustil nekonsenzuálního pohlavního styku.
15. 4. 2025

Urny a tetování Dominika Adamce jsou mementem smrtelnosti i života

Dominik Adamec, jeden z letošních laureátů Ceny Jindřicha Chalupeckého, na své sólové výstavě The End of Pyramids v pražské Karpuchina Gallery představuje sérii keramických pohřebních uren, autorskou knihu i kresby. Vlastním hravým způsobem tak řeší téma, které společnost spíš tíží – vztah člověka ke smrti.
14. 4. 2025

Nejde jen o scény sexu či líbání, říká koordinátorka intimity

Poměrně novou součástí štábu v Česku i ve světě je koordinátor/ka intimity. V tuzemsku působí zatím dvě. „Hodně lidí má představu, že na všechno dohlíží,“ podotkla jedna z nich Martina Čurdová. „Moje práce je sladit režisérskou vizi s hranicemi herců,“ upřesnila v rozhovoru s moderátorkou Nikolou Reindlovou pro Studio 6. Čeští tvůrci prý zatím koordinátora intimity přijímají různě. Skeptické jsou ale i třeba některé hollywoodské hvězdy, jako Michael Douglas nebo Gwyneth Paltrowová.
14. 4. 2025
Načítání...