Nová scéna jako režimní vyvřelina a atrakce pro turisty? To už je passé

Praha – Před půl rokem přešla Nová scéna pod Národní divadlo, které si předsevzalo udělat z tohoto „zakletého domu“ prostor živější, otevřenější a rozmanitější. Do prostor, jež znali především turisté z představení Laterny magiky, vstoupily i další divadelní, hudební nebo taneční projekty, které mají Novou scénu otevřít i domácímu publiku. „Mám radost, že se nám ten dům podařilo oživit, mimo jiné tím, že jsme ztematizovali jeho kontroverzi. Netvářili jsme se, že je to velké dílo, které musí všichni milovat,“ říká v malé půlroční rekapitulaci ředitel ND Ondřej Černý. Potěšen je prý obzvláště z úspěšného „drangu“ činohry na Novou scénu.

Činohra ND uvedla na Nové scéně tři premiéry – Beckettovo Čekání na Godota, hru Edwarda Bonda Spaseni a inscenaci Co se stalo, když Nora opustila manžela, jejíž autorkou je Elfriede Jelineková. Všechny hry byly nastudovány v režii šéfa činohry ND Michala Dočekala.

„Jsou to moderní texty ikonického dramatu a na Novou scénu patří,“ domnívá se režisér. Uvádět by ND chtělo v nových prostorách dramata 20. století i současné hry, s důrazem na české autory. Program bude pokračovat na podzim Špinavýma rukama Jeana-Paula Sartra a svou původní hru by měl prý v přespříští sezoně na Nové scéně uvést Petr Zelenka. 

27 minut
Před půlnocí
Zdroj: ČT24

Stejně jako Černý považuje i Dočekal vstup na Novou scénu, která začala z gruntu, za úspěšný. „To divadlo bylo pro českou scénu v podstatě neznámé. Živě si vzpomínám, že jsem ho ve svých studijních dobách vnímal jako takovou režimní vyvřelinu a chodil se pošklebovat tomu, co režim vytvořil. Ale to je všechno passé. Autentická zkušenost, když na Novou scénu přijdete pracovat nebo i jako divák, je mnohem méně negativní. Sám jsem z toho byl překvapený,“ přiznává Dočekal. 

Problémem, shodují se Dočekal i Černý, není nedůvěra publika v Novou scénu, prostor jim v podstatě známého jen zvenčí, ale věci ryze praktické, tedy technické zázemí a ne zcela ideální akustika. „Ten prostor je zoufale nevybaven, 25 let do něj nešla vlastně ani koruna. Máme už rok připravený projekt na rekonstrukci, aby se z Nové scény stal prostor, který bude splňovat všechny parametry tak, aby na ni mohla přijít i opera,“ prozradil nejaktuálnější úkoly Ondřej Černý.

David Matásek (Estragon) a David Prachař (Vladimir) ve hře Čekání na Godota.
Zdroj: Bohdan Holomíček/ND

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
20. 12. 2025

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025
Načítání...