Newyorská Žehlička marně čeká na kupce. Ikonická stavba byla pro jedny monstrum, jiní si kvůli ní lámali vaz

Prodej slavného newyorského mrakodrapu Flatiron Building, česky nazývaného Žehlička, ztroskotal. V minulém týdnu se dům vydražil za 190 milionů dolarů (přes čtyři miliardy korun). Vítěz aukce ovšem nezaplatil včas zálohu ve výši devatenácti milionů dolarů. Mrakodrap s trojúhelníkovým půdorysem byl otevřen před více než sto dvaceti lety, patří k nejoblíbenějším památkám na Manhattanu.

Nejvyšší sumu za Žehličku původně nabídl investor Jacob Garlick. Nyní má šanci mrakodrap koupit dražitel, který za něj nabídl druhou nejvyšší částku, a to 189,5 milionu dolarů. Pokud odmítne, uskuteční se nová aukce.

Aukci domu nařídil soud kvůli tomu, že jeho pět současných majitelů se už léta nedokáže dohodnout na potřebných opravách ani na tom, jak by budova měla být v budoucnu využívána. Mrakodrap je právě kvůli chybějícím opravám téměř prázdný. Dříve si ho celý pronajímalo nakladatelství Macmillan.

Plukovník proti mrakodrapu

Budova s trojúhelníkovým půdorysem měří 90 metrů. Na křižovatce Páté avenue, Broadwaye a 23. ulice byla otevřena v roce 1902. V předchozí zástavbě mimo jiné svítil první nápis ve městě sestavený z elektrických světel, propagoval deník The New York Times.

Příprava pozemků pro Žehličku se neobešla bez problémů. Většina nájemníků odešla po skončení smlouvy nebo se dohodla na peněžní náhradě, plukovník ve výslužbě Winfield Scott Proskey se ale svého bytu odmítl vzdát. Nevystěhoval se, ani když začala demolice sousedních bytů a firma se mu pokusila odpojit přívody vody a plynu. Odešel teprve, když se ukázalo, že je bez peněz, a jeho nájemní smlouva proto propadla věřitelům.

Flatiron Building navržená Danielem Burnhamem a Frederickem P. Dinkelbergem v novorenesančním stylu vznikla z popudu stavební firmy Fuller Company, která se specializovala na stavbu mrakodrapů.

Nejfotografovanější budova v New Yorku

Ve čtvrti se tehdy už stavěly několikapatrové kancelářské a obchodní budovy, původně dvacetipatrová Žehlička (dodatečně byla zvýšena ještě o jedno podlaží a penthouse) je ale převyšovala nejméně o jednou tolik. Ve své době byla nejvyšší, nicméně ne jedinou budovou s trojúhelníkovým půdorysem. Odkryt byl třeba chrám v někdejší římské provincii Británii, trojúhelníkový tvar měly už před Žehličkou i stavby v Atlantě nebo Torontu.

Newyorská trojúhelníková budova se měla jmenovat po zakladateli Fuller Company, jenže veřejnost stejně přání majitelů nerespektovala a stavbě říkala kvůli jejímu tvaru Žehlička, což se nakonec dostalo přece jen i do oficiálního názvu.

Vršek budovy zdobily dvě sochy cherubínů symbolizujících „duchy strážců“ a držících svitky obklopující tabulku se jménem George A. Fullera. Sochy se v osmdesátých letech poděly neznámo kam a po stížnostech památkářů je v novém miléniu nahradily alespoň repliky.

Manhattan
Zdroj: Reuters

Po dostavění přitahovala Flatiron Building velkou pozornost, podle The New York Times byla v prvních letech existence dokonce považována za „nejfotografovanější stavbu“ v New Yorku.

Zpočátku chtěly Žehličku na vlastní oči vidět stovky zájemců, kteří si mrakodrap prohlíželi „se zakloněnými hlavami, až se zdá, že dojde k hromadnému zlomení vazu“, jak psal New York Herald Tribune. Později ji vyhledávali zejména turisté také proto, že si z ní šlo dobře vyfotit jiné – a vyšší – mrakodrapy.

Dobré místo pro Spider-Mana a pozorování průvodů

Nicméně budova nevzbuzovala jen obdiv, odborná veřejnost byla méně shovívavá než kolemjdoucí.

Kritik (nejen) architektury Montgomery Schuyler zpochybnil praktičnost velkého množství oken. Nájemníci podle něho mají sice dost vhodných míst pro sledování průvodů, ale už ne pro zařízení místností tak, aby mohli pohodlně vyřizovat obchodní záležitosti. V různých novinách se psalo také o největším neživém narušiteli v New Yorku, monstru, ostudě města i urážce smyslu pro umění.

Žehlička naopak neurazila třeba amerického fotografa Alfreda Stieglitze, který se jako jeden z prvních věnoval uměleckému zachycení velkoměsta. Ten poznamenal, že Flatiron Building měla na New York účinek srovnatelný s účinkem Parthenonu na Athény.

Netradiční tvar budovy se zamlouval také filmařům. Objevila se třeba v titulech inspirovaných komiksovými superhrdiny, jako je série o Spider-Manovi nebo seriál The Boys. Při pronásledování Godzilly ve stejnojmenném snímku z roku 1998 budovu zničí americká armáda.

Co když ji shodí vítr?

Pokud jde o technické řešení budovy, jedni chválili jeho důmyslnost, u jiných kombinace trojúhelníkového tvaru a výšky vzbuzovala obavy z možného zřícení. Místní obyvatelé prý dokonce uzavírali sázky, jak daleko se trosky rozletí, až mrakodrap shodí vítr.

Zrádnému proudění větrů tvar budovy skutečně nahrával a spekulovalo se, že vítr proto způsobuje škody na sousedních domech. Chodci se zpočátku zdráhali podél Flatiron Building chodit kvůli obavám z poryvů.

Budova ale přes všechny černé scénáře zůstala stát. Po několika změnách majitelů v Žehličce v roce 1945 zakotvila realitní společnost Helmsley-Spear a spravovala ho až téměř do konce dvacátého století. Poté si ikonickou budovu rozdělilo několik vlastníků, což přineslo zmíněné problémy.