Před sto lety zveřejnil Karel Čapek návod na nesmrtelnost v divadelní hře Věc Makropulos. Století od prvního uvedení se Čapkově dramatu vrací ve Východočeském divadle v Pardubicích, kde ho ale ve světové divadelní premiéře nastudovali jako muzikál. Téma, jímž je právo člověka uměle si prodlužovat život, ale zůstává stejné a při současném pokroku medicíny je víc než aktuální.
Nesmrtelnost zajistí v Pardubicích i po sto letech Věc Makropulos, poprvé ale jako divadelní muzikál
Co vše lze získat – i ztratit – díky Věci Makropulos, se poprvé dozvědělo publikum Městského divadla na Vinohradech v listopadu 1922. Od té doby se uváděla na mnoha divadelních scénách nejen jako činohra, ale i v operní verzi od Leoše Janáčka. Muzikálové podoby se Věc Makropulos dočkala dosud jen v nepříliš známém ruském filmu Recept její mladosti z roku 1983, na divadle ale až nyní v Pardubicích.
Na sklonku roku, kdy měla Čapkova hra premiéru, se odehrává i Makropulos musical. Diváky přivede na silvestrovskou show, jejíž hlavní hvězdou je postava známá i z původní verze – cynická, tři sta let stará zpěvačka Emilia Marty. Na pardubickém jevišti ji ztvárnila Petra Janečková.
Původně role pro Hanu Zagorovou
Původně ale byl nápad upravit Věc Makropulos jako muzikál spojen s Hanou Zagorovou. „Pro kterou jsem po jejím účinkování v Jacku Rozparovači hledal nějakou velkou roli, kde by také mohla hodně zpívat,“ prozradil režisér Petr Novotný, jenž je pod pseudonymem Petr Abraham rovněž autorem libreta.
Nápad se realizovat nepodařilo, Hana Zagorová po zdravotních problémech letos v srpnu zemřela, podle Novotného ale zůstala pro tvůrce zásadní inspirací.
Muzikálové zpracování původně činoherní příběh obohatilo o dvanáct písní. Bolavé revuální písně pro Emiliu Marty napsali Ondřej Soukup a Gabriela Osvaldová. „Ty písňové texty obsahují její pocity, její zkušenosti, reflektují ji i jako ženu, která zažila opravdu všechno,“ upřesnil Soukup. „Někdy jsou k pláči, někdy k smíchu, někdy jsou sarkastické, jindy ironické,“ dodává režisér.
Aktuální touha po věčném mládí
Podle tvůrců je téma muzikálové adaptace Věci Makropulos aktuální, touha po věčném mládí je v současném světě výrazná. „I po sto letech tedy Čapkovo dílo stále žije a vzhledem k pokrokům, jichž od té doby lidstvo a jeho medicína dosáhly, může dnes působit dokonce ještě naléhavěji, až nesmrtelně,“ domnívá se dramaturgyně Anna Hlaváčková.
Makropulos musical je první z celkem pěti premiér, které Východočeské divadlo v této sezoně chystá. Mimo jiné by se po sedmdesáti letech měla do Pardubic vrátit Maryša.