Žijí vedle sebe, ale často se neshodnou vůbec na ničem, ať už jde o vztah ke klimatu, nebo migraci. O fenoménu ideologicky rozdělené společnosti se mluví už roky, nyní ho řeší i v reality show. Výběr ze světových pořadů se letos představil i na festivalu Ji.hlava. Žánr dokusérií a reality show ostatně zažívá během pandemie růst zájmu.
Nemusíme spolu souhlasit, jen když budeme diskutovat, ukazují v zahraničí nové reality show
Rozdílech ve společnosti si všímají i nové reality show, jak ukázal letošní festival dokumentárních filmů Ji.hlava, který ty nejvýraznější představil v sekci Reality TV. Jednou z nich je třeba dánská show Mezi nepřáteli. Moderátor v každé epizodě proti sobě postavil dva nesmiřitelné oponenty, kteří se neshodnou na palčivých problémech současnosti. Cílem bylo přimět je diskutovat a nahlédnout na problém očima toho druhého. Nemusí se usmířit, ani spolu ve všem souhlasit.
Společenské otázky ale rozdělují třeba i lidi v Kanadě, kde si podle show First Contact část obyvatel myslí, že vláda nespravedlivě nadržuje původním obyvatelům, kteří si prý na pomocnou ruku státu až příliš zvykli. Několik Kanaďanů s těmito názory se tak vydává na cestu po Yukonu, aby poznali, jak vypadá skutečný život původních obyvatel
„Plýtváme na ně penězi, ať si pomohou sami,“ říká jeden z účastníků, další dodávají, že jde o chudé kriminálníky, co berou drogy. „Vytáhnou kartu rasismu, kterou nadužívají. Přestaňte fňukat a hrát si na oběti,“ vzkazuje jim jiný účastník.
Během osmadvacetidenní cesty se s původními obyvateli setkávají a dozvídají se tak přímo od nich, co pro ně představuje chudoba či závislost, jindy se dozvídají nové informace – například o tom, že domorodce nedotují daňoví poplatníci.
Pořady jako First Contact tak rozšiřují populární koncept reality show, v nichž se účastníci přemisťují do neznámých prostředí nebo třeba jiných rodin. V sociálním experimentu jménem The British Tribe Next Door se například britská rodina přestěhuje do vesnice v Namibii. Nežije však v chatrčích domorodců, ale ve svém anglickém domku, jehož repliku produkce mezi domorodci postavila.
Test moči má Britům odhalit jejich chronická onemocnění
V nových reality show, dokusériích a dokudramatech, která spoléhají na autentické reakce účastníků, ale také skrytou a velmi pečlivou dramaturgii štábu v pozadí, jde stále častěji i o zdraví. Například v britské show The Great British Urine Test zkoumají dva experti vzorky moči ze všech vrstev britské společnosti. Podle nich je totiž moč „tekutým zlatem“ v otázkách odhalování zdravotních problémů.
„Každý den Britové spláchnou více než 100 milionů litrů moči,“ informují v show, v níž se sbírají vzorky po celé Británii. Vybraní Britové jsou pak pozváni na osobní konzultace, v nichž se dozvídají o svých netušených chronických onemocněních, skrytých nebezpečích nebo třeba spotřebě alkoholu.
Vděčný sociální experiment skýtá také show Meat the Family. V ní se britské rodiny mají starat o domácí zvířata jako kuřata či prasata, přičemž se v určitý moment musí rozhodnout, kdy z nich udělat jídlo. Úkol, který je najednou nelehký, když ke zvířatům děti i dospělí přilnuli a zamilovali si je jako domácí mazlíčky. V jednotlivých epizodách účastníci navíc navštěvují i jatka nebo klecové chovy.
Ve švédském seriálu Blackout zase několik účastníků prožívá katastrofický scénář s úplným výpadkem proudu v moderním domě či na farmě. Musí vyžít bez elektřiny, telefonu a dalších vymožeností.
Sledování reality show v éře karantén
Během jarní vlny pandemie se těšilo velkému úspěchu několik reality show na Netflixu jako Láska je slepá nebo Kruh, v nichž o lásku nebo popularitu bojovali lidé, kteří se navzájem – alespoň ze startu – fyzicky neviděli.
Podle BBC reality show jako kdysi průlomový Big Brother nechtěně vystihly realitu lidí v pandemii a možná i proto jsou teď tolik populární. „Najednou se vidíme v soutěžících, kteří přežívají v uzavřeném prostoru a hádají se o domácí práce. Zároveň je fascinující sledovat pořady o lidské interakci ve chvílích, kdy se s ostatními lidmi setkávat nemůžeme,“ píše BBC.
Populární vztahové reality show už tak alespoň naoko nechtějí být povrchní. V dánském pořadu Too Shy To Date se ostatně seznamují Dánové, kteří mají strach z konvenčních postupů – bojí se hodnocení ostatních, jsou stydliví, nebo nikdy s nikým nerandili. Show je nechala seznamovat se ve virtuální realitě, kde vystupovali pod vybranými avatary. Tváří v tvář se měli setkat až po nějaké době, nebylo však jisté, zda se náklonnost ve virtuálním světě přenese i do toho skutečného.
Seznamování chce ulehčit také show pod názvem Love on the Spectrum. Několik Australanů, kteří trpí poruchou autistického spektra, se v ní snaží seznámit, popřípadě odhalují svoje romantické vztahy. Komunikace s protějškem, která je často plná nedorozumění, ironie nebo spoléhá na nevyřčené, je tak pro aktéry show ještě více komplikovaná, tvůrci na ně ale hledí s empatií.
Rodinná rutina se změnila v tragédii
Kořeny reality show lze hledat v roce 1973, kdy se na americké stanici PBS začala vysílat série An American Family. Producenti chtěli sledovat obyčejnou středostavovskou rodinu s pěti dětmi, místo toho se ale stali svědky jejího rozpadu. Bill a Pat Loudovi se po jednadvaceti letech rozvedli a Bill přišel o práci.
Nabralo se tehdy tři sta hodin materiálu. Rodině prý trvalo měsíc, než si zvykla na přítomnost kamer, z jejich svízelí byl však hit: dvanáct hodinových epizod sledovaly miliony diváků a o zrodu projektu vznikl před několika lety film Cinema Verité.
Zlatá éra reality show ale začala mnohem později, až kolem přelomu tisíciletí s premiérou první řady Survivora. Soutěž, v níž musí účastníci „přežít“ na tropickém ostrově a zároveň si získat náklonost ostatních, kteří je mohou vyřadit, v únoru odvysílala již 40. řadu. Střetlo se v ní hned několik vítězů z minulých řad. Už osmnáct let také běží seznamovací show The Bachelor, jedenáct let za sebou má RuPaul's Drag Race. Příští rok se také bude vysílat údajně poslední série show Keeping up with the Kardashians o stejnojmenném rodinném klanu, z něhož vzešla „profesionální celebrita“ Kim Kardashian.
V českém prostředí se pak postupně prosadily zejména talentové soutěže, které v zahraničí v roce 2002 odstartoval American Idol se známým porotcem Simonem Cowellem.
V současnosti jsou oblíbené například kulinářské pořady. Všechno nasvědčuje tomu, že příspěvků ve formátu reality show bude přibývat. Diváci je mají rádi, a navíc patří mezi levné a rychlé produkce, které mohou vznikat i v době pandemie.
Ta nejdražší reality show ale možná teprve přijde. V pořadu jménem Space Hero se mají soutěžící střetnout o možnost strávit čas ve vesmíru. Vítěz stráví 10 dní na Mezinárodní vesmírné stanici, což by měla být zdaleka nejhodnotnější výhra v historii televizní zábavy. Má prý totiž hodnotu 65 milionů dolarů. Producenti tak pro připravovanou show ještě hledají investory.