Nač platit tým lidí, když stačí mobil. Fotograf Petera míní, že AI nejprve změní komerční branži

12 minut
90’ ČT24: Fotograf Stanislav Petera o konkurenci AI
Zdroj: ČT24

Boom zažívají programy, které kromě textu generují také realistické snímky známých osobností. Zatímco lidé se snaží rozpoznat, zda jsou překvapivé snímky vytvořené umělou inteligencí skutečné, či ne, pro samotné fotografy může nový nástroj znamenat konkurenci. Doba, kdy svět potřeboval umělecké fotografie, už vlastně skončila, zhodnotil v pořadu 90' ČT24 módní a reklamní fotograf Stanislav Petera. Ještě rychleji ale podle něho změny pocítí oblast komerční fotografie. Nevýhody, které rozmach AI přináší, můžou nicméně v jeho branži z jiného úhlu pohledu znamenat i výhody. Ušetří jak čas, tak práci.

Umělá inteligence přináší do tvorby fotografií nové možnosti a otevírá dveře k novým experimentům. Sám Petera je známý svými úpravami fotografií. Ještě před zapojením AI vytvářel pomocí programu snové obrazy, ovšem vycházející z reálných záběrů.

Díky umělé inteligenci už nemusí být podle něho nutné vynakládat tolik úsilí na vytvoření zvláštní fotografie ze zajímavého prostředí. K práci, která by mohla jinak trvat celé hodiny a zaměstnala by tým lidí, stačí počítač. To vnímá jako hlavní rozdíl, kterým fotografie vlivem AI v současné době prochází.

Jako první podle Petery nástup nové konkurence odnese fotografie v módní a reklamní branži. „Z pohledu klienta nedává smysl platit tým lidí, který bude něco vytvářet. Myslím, že za pár měsíců bude stačit vyfotit mobilem šperky nebo oblečení a jenom si napsat, co chce člověk udělat,“ předpokládá.

Ohledně budoucnosti umělecké fotografie je také spíše pesimistický. Tím spíše, že je stále těžší rozeznat, zda fotografii vytvořila umělá inteligence, nebo spoušť zmáčknul fotograf z masa a kostí.

„Jediná cesta, jak se to ještě občas pozná, jsou končetiny a prsty,“ připomíná Petera. AI totiž mívá problémy se u vygenerovaných obrázků dopočítat správného počtu prstů. Neustále se ale učí a i takové rozpoznatelné chyby nemusí za chvíli platit.

„Chtěl bych vědět, co bude dál, jestli nastane nějaká synergie umělé inteligence a umělců. Jestli fotografové vymřou, anebo jestli se nám povede to transformovat a posunout na úplně novou laťku,“ je Petera zvědavý, kam proměna jeho profese povede.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
před 4 hhodinami

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
před 19 hhodinami

Po Dýchej přišlo Opatruj, druhé posmrtné album Stypky a Bandjeez

Téměř pět let po předčasném odchodu Davida Stypky vychází jeho druhé posmrtné album. Stejně jako v případě předchozí nahrávky Dýchej i písně z novinky Opatruj Stypka skládal a nahrával s kapelou Bandjeez, ale už je nestihl vydat. Zesnulého skladatele a zpěváka připomenou také příští rok koncerty s filharmonickým doprovodem.
před 21 hhodinami

V Divadle Petra Bezruče se hraje fotbal

V ostravském Divadle Petra Bezruče zní baníkovské chorály i tradiční fanouškovský pozdrav. Nová autorská inscenace Baníček, ale, ale, ale uměleckého šéfa souboru Jana Holce spojuje totiž divadelní prostředí a fotbalovou vášeň.
6. 11. 2025
Načítání...