Publikum na festivalu Moravský podzim zažilo malování hudbou. Název koncertu v Divadle na Orlí odkazoval ke dvěma hlavním skladbám programu: Le Dîner (Večeře) od Ondřeje Adámka a Paráda od Erika Satieho.
Moravský podzim uspořádal hudební večeři s malířskou parádou
Adámkovu Večeři provedli hudebníci z Brno Contemporary Orchestra netradičně u stolu, kolem něhož se rozesadili. Jako nástroje jim posloužily džbánky s vodou nebo skleničky, na něž hráli smyčcem. Dirigent zase dostal prkýnko, na němž do rytmu krájel zeleninu. Výtvarnice Charlotte Guibé v souladu s orchestrem navíc hudbu obohatila svými malbami, přenášenými na velké projekční plátno.
Právě setkání s touto malířkou ve Francii přivedlo Ondřeje Adámka na nápad zkomponovat takovou skladbu. Rozhodl se v ní propojit hudbu s obrazem. „Každý zvuk štětce, vody a dalších věcí ho inspiroval k tomu, aby ho ztvárnil hudebně. Hudebníci vlastně vytvářejí zvuky tak, jako já vytvářím obrazy,“ popisuje Guibé.
Paráda s Picassem
Vizuální stránka hrála velkou roli i v druhé hlavní skladbě večera – baletu Paráda francouzského skladatele Erika Satieho z roku 1917. Libreto k němu tehdy napsal Jean Cocteau a kostýmy i scénu vytvořil Pablo Picasso. „Součástí scénografie byla i opona, na které byli vyobrazeni večeřící hudebníci,“ vysvětlil dirigent Pavel Šnajdr, proč se v programu rozhodli propojit právě tyto dvě skladby.
Uvedení Parády na začátku dvacátého století nadzvedlo tehdejší posluchače natolik, že část z nich představení vypískala. Vadily jim abstraktní hranaté kostýmy i nepravidelné hudební motivy prokládané mimo jiné ťukáním psacího stroje. Brněnské publikum naopak orchestr odměnil potleskem.
Festival Moravský podzim v dalším programu nabízí například projekci hudebního dokumentu The Sound is Innocent nebo koncert sestávající ze skladeb od autorů spojených se zámkem ve Versailles. Padesátý ročník zakončí 16. října koncert věnovaný maďarským komponistům Bélovi Bartókovi a Peteru Eötvösovi, který se zároveň ujme i dirigentské taktovky.