Modelky generované AI pomůžou vybrat padnoucí tričko, ale vezmou práci

Britská modelka Alexsandrah má „dvojče“, které pracuje místo ní. Alexsandrah dostává zaplaceno za každou zakázku své „sestry“, která ovšem není z masa a kostí, ale z pixelů. Skutečnou modelku totiž „naklonovala“ do nejmenších detailů umělá inteligence (AI). V módní branži AI usnadňuje naplnění požadavků na modely a modelky rozmanitých barev pleti a konfekčních velikostí. Ze stejného důvodu ovšem tento nástroj mnozí vnímají jako ohrožení své práce.

Přestavit si, jestli mu bude sedět tričko z e-shopu, je pro nakupujícího snazší, když ho může vidět na někom podobného somatotypu. Michael Musandu z amsterdamské společnosti LaLaLand.ai, která testuje modely generované AI pro společnosti z oblasti módy, považuje za reálnou možnost, že by si nakupující místo jednoho modelu mohl prohlédnout deset nebo dvanáct s odlišnou konfekční velkostí. A umělá inteligence zvládne jakýkoliv kus oblečení poměrně snadno „navléct“ na digitální modelku.

Méně vráceného zboží, ale také méně diverzity

Výhod to má několik. Spotřebitel častěji nakoupí věci jako šité mu na míru, tím pádem méně vrací nepadnoucí zboží, což snižuje z toho plynoucí zátěž pro firmy i planetu. A podnikům digitální modelky a modelové šetří peníze. „Pro značky není splnitelné, aby pro každý prodávaný výrobek nafotily devět modelek, protože nenajímají jen modelky, ale také fotografy, kadeřníky a vizážisty,“ podotýká Musandu.

Možnost nasimulovat prakticky jakéhokoliv člověka se zdá na první pohled výhodné. Nicméně to s sebou nese mimo jiné riziko, že sílící požadavky na větší rozmanitost naplní módní průmysl jen papírově, nebo přesněji řečeno digitálně. Vznikne zkreslený dojem, že diverzita je dostatečná.

Nemysleli jsme to tak, omlouvala se firma Levi Strauss za AI

Značka džínsů Levi Strauss & Co. loni v březnu oznámila, že se chystá testovat modely generované umělou inteligencí, aby na svém webu rozšířila škálu typů postav a nedostatečně zastoupených etnik. Po ledové sprše nesouhlasných reakcí společnost dodala, že tím ale nechce ustupovat od svého závazku pracovat s různorodými (reálnými) modelkami.

„Tento pilotní projekt nepovažujeme za prostředek k prosazování rozmanitosti ani za náhradu skutečných opatření, které je třeba přijmout k dosažení našich cílů v oblasti diverzity, rovnosti a inkluze, a neměl tak být prezentován,“ uvedla firma Levi Strauss na pravou míru v prohlášení. Minulý měsíc svůj postoj aktualizovala o sdělení, že nemá v plánu program AI rozšiřovat.

Společnosti oslovené agenturou AP – kromě amerických řetězců Neiman Marcus či Walmart také značka H&M, která prodává oblečení i v Česku – uvedly, že modely generované umělou inteligencí nepoužívají. Některé se odmítly k dotazu vyjádřit, třeba gigant rychlé módy Shein.

Dost práce pro všechny?

„Žijeme na téhle úžasné planetě Zemi. Máte tu člověka každého odstínu pleti, každé výšky, každé velikosti. Proč ho nenajít?“ pléduje za reálné lidi v módních katalozích modelka Yve Edmondová z New Yorku. Její poněkud naivní přání ale v praxi těžko obstojí.

Relativní nenáročnost digitálních modelů tak právem vede k obavám, že nahradí ty lidské. Práce tím pádem ubyde i pro související profese, jako jsou vizážisté či fotografové. Snahy už jsou. Nizozemská Deep Agency za dvacet devět dolarů měsíčně nabízí v režimu beta testování dodání falešných modelek podle zadání. Není prvním ani posledním pokusem o vybudování modelingové agentury s umělou inteligencí. Výsledky nejsou vždy nejpřesvědčivější – zatím.

Načítání...

Ale třeba londýnská modelka Alexsandrah, zmíněná v úvodu, tvrdí, že digitální dvojče jí naopak pomohlo na sebe v módním průmyslu upozornit.

„Revoluce digitálního modelingu je pro tvůrce tak vzrušující a já osobně se jí necítím ohrožena. V módním průmyslu je prostor pro nás všechny,“ píše Alexsandrah na webu britské digitální modelingové agentury The Diigitals. Zastupující agentura dohlíží mimo jiné na to, aby digitální kopie Alexsandrah vydělávala srovnatelné částky, jaké by dostávala ona osobně.

Digitální supermodelka Shudu

Své tělo a obličej propůjčila Alexsandrah také digitální modelce Shudu k focení pro australský Vogue. Zatímco pózovala, její pohyby snímaly senzory. Shudu stvořil už v roce 2017 někdejší módní fotograf Cameron Wilson, nyní generální ředitel The Diigitals.

Poté, co sklidil kritiku za digitální blackface – tedy neuctivou formu make-upu karikující lidi tmavé pleti – se rozhodl „první digitální supermodelku na světě“ využívat tak, aby pracovní příležitosti ženám tmavé pleti spíše vytvářela, ne brala.

Načítání...

Ani Shudu si ale na nedostatek nabídek stěžovat nemůže. Digitální influenceři jako ona nebo Lil Miquela, kterou sleduje jen na Instagramu přes dva miliony lidí, předvádějí na sociálních sítích oblečení značek Prada, Dior či Gucci. K nákupu módních kousků mají ale přimět skutečné sledující.

Ne vždy se to setká s pochopením. Společnost Calvin Klein se třeba omlouvala za reklamu na spodní prádlo, v níž se Lil Miquela líbala se skutečnou – a heterosexuální – modelkou Bellou Hadid.

„Kdo by vlastnil tato data?“

Michael Musandu ze společnosti Lalaland.ai, s níž firma Levi Strauss spolupracovala na svém AI projektu, vyzdvihuje, že využití AI v módní branži vytváří příležitosti pro lidi, kteří s touto technologií chtějí nebo umějí pracovat. Nové pracovní možnosti vznikají i tím, že společnosti jako LaLaLand.ai platí lidem za trénink svých algoritmů.

Ovšem v tréninku AI na reálných lidech vězí jistá úskalí. Nejasnost kolem autorských práv a zneužití „podkladů“, na nichž se AI cvičí, vede ke kritice napříč obory. Stejně jako v případě literatury mohou být i fotografie či scany modelek – nebo ony samy, pokud neznají jasně účel zakázky – využity k vytvoření avatara bez jakékoliv finanční kompenzace a souhlasu.

Vše se ještě komplikuje tím, že vygenerované podobizny nejsou kopií jedna ku jedné, ale „složené“ z množství „načtených“ fotografií. „Kdo by vlastnil tato data? Kde by byla uložena? Jsem si jistá, že existují způsoby, jak na ně mít plná práva, ale vzhledem k tomu, že se tato oblast technologií teprve vylaďuje, nerada bych byla pokusným králíkem,“ uvedla pro The Guardian Sinead Bovellová, která se kromě modelingu věnuje právě etickým dilematům v této oblasti.

„Kdo má právo vlastnit identity, které modelky s umělou inteligencí reprezentují?“ dodává, že tyto otázky se netýkají jen reálných lidí.

Dřív nebo později ale na tento „Divoký západ“ vnese pravidla legislativa. Diskuse ohledně regulace se už vedou. Česko zajímá takzvaný akt o umělé inteligenci, který v březnu schválili europoslanci. Podle odborníků je prvním svého druhu na světě. Nařízení klasifikuje technologie podle způsobu využití a řešit má i omezení, dokonce zákazy, podle míry rizik.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...