Přelet nad kukaččím hnízdem připomíná křehkost demokracie, míní Douglas

Na festival v Karlových Varech se po letech vrátil herec Michael Douglas. Hollywoodská hvězda přijela uvést promítání digitálně restaurovaného Přeletu nad kukaččím hnízdem. Film Miloše Formana, který Douglas produkoval, slaví letos půlstoletí od premiéry.

„Je krásné tady být. Už je to mnoho let, ale je vždy potěšením se vracet,“ přiznal Douglas hned po příletu. „Je to pro mne odměna, být zde a uctít Miloše. Nemohu uvěřit, že je to už padesát let od Přeletu nad kukaččím hnízdem,“ dodal. Formanův snímek byl prvním, který hollywoodský herec produkoval.

Douglas přistál ve Varech kolem poledne. Ještě na letišti, skrytý za kšiltovku a sluneční brýle, se podepsal pár fanouškům a po zamávání nasedl do auta, aby odjel do hotelu. I tam na něj čekají příznivci. Už ve dvě odpoledne uváděl projekci Přeletu nad kukaččím hnízdem. 

Hostem Varů v souvislosti s Přeletem nad kukaččím hnízdem je i producent Paul Zaentz, synovec koproducenta snímku Saula Zaentze a také Formanův spolupracovník na titulech Amadeus a Goyovy přízraky. Právě Paul organizátory festivalu informoval o záměru Přelet restaurovat, na to navázal nápad pozvat na festival i Michaela Douglase.

Návrat do Varů

Slavný americký herec se karlovarské přehlídky účastnil už v roce 1998, tenkrát právě se Saulem Zaentzem, a převzal Křišťálový glóbus za umělecký přínos světové kinematografii. Letos si žádnou novou sošku neodveze, dostal ale náhradní za tu původní, kterou místo současné ženské siluety ještě tvořila karlovarská oplatka.

Michael Douglas a Jiří Bartoška na festivalu v Karlových Varech v roce 1998
Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

„Miloš věděl, že takový festival je významný pro jeho zemi. Opravdu jsme si to zde užili,“ zavzpomínal Douglas na svou někdejší návštěvu. A k té současné dodal: „Je to velmi neobvyklé, že podporujete film, který vznikl před padesáti lety. A mně to nedávno připomnělo, že to byl opravdu výjimečný snímek.“

Remake? Nikdy, odmítá producent

Přelet nad kukaččím hnízdem je volnou adaptací románu Kena Keseyho, který v Česku vyšel pod titulem Vyhoďme ho z kola ven. Dobrý film dělá podle Michaela Douglase téma. „Miloš Forman říkal, že je těžké udělat dobrý film z dobré knihy, protože máte představu, že by film měl být stejný, nicméně tento základní materiál je důležitý,“ podotkl ve Varech.

Práva na knihu vlastnil Douglasův otec Kirk, který ve hře podle románu hrál na Broadwayi. Zaentz prozradil, že stovky tvůrců se ozývají s přáním natočit remake. Připustil, že po domluvě s rodinou autora románu by mohl vzniknout seriál. „To by bylo v pořádku, ale předělat ten film – nikdy,“ říká. „To by Milošovo dílo zneuctilo,“ nepochybuje. 

Producent Paul Zaentz
Zdroj: ČTK/Kateřina Šulová

Zlom pro Formana i Nicholsona

Definitivní zlom v kariéře znamenal Přelet pro Jacka Nicholsona, představitele rebelujícího hazardního hráče Randlea McMurphyho, který svým vzdorem proti autoritám rozvrátí přísný režim v psychiatrické léčebně.

Také Formanovi, jenž do Ameriky přišel jako výrazný představitel československé nové vlny, otevřelo nadčasové podobenství o svobodě a odporu proti kontrole cestu k další režii.

„Já i Saul jsme dělali už předtím pohovor s jinými režiséry, ale ti s námi nesdíleli naši vizi – a Miloš ji sdílel,“ vysvětlil Douglas před projekcí, proč se rozhodl dát šanci zrovna Formanovi. Ten měl tenkrát v Americe za sebou jen ne příliš komerčně úspěšný snímek Taking Off, jímž se držel ještě svých původních kořenů. I podle Dougalse byla v komedii o americké rodině znát komediálnost snímku Hoří, má panenko.

Poselství filmu zůstává, Douglas by ho dnes nenatočil jinak

Podle Paula Zaentze se při projekcích digitálně restaurované verze někteří diváci domnívali, že jde o nový snímek. Douglas podotýká, že kdyby Přelet nad kukaččím hnízdem produkoval dnes, nenatočil by ho nejspíš jinak. Největší rozdíl vidí mezi tím, že dřív se točilo na celuloid, nyní na digitální materiály.

„Přelet nad kukaččím hnízdem vychází z knihy Kena Keseyho, to bylo už tehdy klasické dílo. A to, co se tenkrát odehrávalo politicky ve světě a co ovlivnilo Milošův život v Československu, hodně souviselo s jejím obsahem,“ vysvětlil. „Velký rozdíl je mezi celuloidem a digitálními verzemi filmu, to je ta největší změna,“ dodal.

Jack Nicholson a Will Sampson v Přeletu nad kukaččím hnízdem
Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

Přelet podle Douglase dokládá, jak je demokracie zranitelná. Vztáhnul tento postřeh i na současné Spojené státy, ale nejen na ně. „Naše země nyní flirtuje s autokracií, jako jiné demokratické státy, a já doufám, že to, s čím se my nyní potýkáme, Češi, kteří odvedli tak tvrdou práci, aby získali svobodu a nezávislost, rozpoznávají, co se děje,“ podotkl.

Zdůraznil, že o demokracii se musí snažit všichni. „To není práce jiných,“ míní. Zmínil také frustraci z politiky dělané pro zisk. „Je to centrum profitu – lidé jdou do politiky, aby si vydělali,“ popsal pocit, který politika v mnohých vzbuzuje. 

Nicholson na Oscary nechtěl jít

Přelet obdržel pět Oscarů – v historii cen Akademie byl teprve druhým filmem (po romanci Stalo se jedné noci z roku 1934) oceněným v pěti hlavních kategoriích: za nejlepší film (Michael Douglas a Saul Zaentz), za nejlepší režii (Miloš Forman), nejlepší herec v hlavní roli (Jack Nicholson), nejlepší herečka v hlavní roli (Louise Fletcherová) a nejlepší adaptovaný scénář (Lawrence Hauben, Bo Goldman).

„Byli jsme nominováni na devět cen Akademie a já se v té době musel zabývat hlavně Jackem Nicholsonem, nechtěl vůbec přijít na Oscary, už dvakrát prohrál. Zapřísahal jsem ho, aby přišel. A pak jsme nedostali ty první Oscary, na které jsme byli nominováni. Jack tam seděl přede mnou, otočil se na mě: ‚Já jsem ti to říkal, že to tak dopadne.‘ A pak přišla řada na nejlepší scénář. A pak to pokračovalo,“ připojil Douglas vzpomínku na oscarový večer.

Jack Nicholson v Přeletu nad kukaččím hnízdem
Zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

S Formanem zůstal v kontaktu i po oscarovém úspěchu. Scházeli se v New Yorku a režiséra navštěvoval Douglas i v jeho domě v Connecticutu. „Byl vlastně takový ostýchavý, což byste nepoznali, protože dokázal být při režírování důrazný,“ zavzpomínal ve Varech. 

Vyjádřil politování, že Forman patří k těm, kteří už odešli. On sám s filmařskou prací šetří. „Nechtěl bych patřit mezi lidi, co zemřou při natáčení na place,“ uvedl. Ale prý neříká, že je v penzi – pro případ, že by se objevilo něco výjimečného.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 3 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 13 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 19 hhodinami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
před 21 hhodinami

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
včera v 09:00

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...