Výtvarníka Jana Poupěte fascinují krajiny, města a městské periférie. Na plátno je ale přenáší jako geometrické abstrakce, do nichž se promítá také malířův zájem o létání. Svá díla nazývá mentální krajiny. Nyní je představuje na výstavě Neuralscape v olomoucké Telegraph Gallery.
Mentální krajiny Jana Poupěte nemají být krásné. Vytváří je i pomocí dronů
Geometrizované krajiny Jana Poupěte jsou pokřivené nebo mají nakloněnou rovinu. V některých dílech se prolínají dva obrazy do sebe. „Jsou to moje interpretace dojmů z krajiny. Jak na mě působí, když se dívám na město, na krajinu, na zástavbu. Nemaluju obrazy primárně tak, aby byly krásné nebo povzbuzovaly, ale protože mám pocit, že odrážejí něco, v čem žijeme,“ vysvětluje autor.
Své obrazy propojil s výstavním prostorem. Díky stěně s eliptickým otvorem vznikla v galerii další krajina. „Moje tvorba je statická, ale když divák výstavou prochází, dochází k odkrývání a zase zakrývání děl. I to odkazuje k dění v krajině,“ podotýká Jan Poupě.
Fascinace pohybem ve vzduchu a prostoru
Uchopit a pochopit krajinu se často snaží z ptačí perspektivy. „Je symbolem nadhledu, který nám umožní odstup, dívat se v širším kontextu,“ míní Poupě. A připouští, že tento přístup pramení z jeho zájmu o létání. Součástí výstavy je například digitální koláž pořízená pomocí dronu, zachycuje věž vysílače ze všech stran. „Fascinuje mě, když vidíme nějakou věc z mnoha úhlů, ale v jeden okamžik,“ upozorňuje výtvarník, čeho si mají návštěvníci na obraze povšimnout.
Obrazy doplňuje objekt Proudění II vycházející z tvaru a funkce aerodynamického tunelu. Všechny části Neuralscape si lze v Telegraph Gallery procházet do začátku května.